Voinko pyytää saada nauhoittaa sossujen kanssa käydyn päätöskeskustelun?
Olen menossa paikalle yksin ja lapsen kanssa, muita puolellani olevia aikuisia ei siis ole.
Kommentit (34)
Omia keskustelujaan voi ihan vapaasti nauhoittaa, mutta niitä ei saa julkaista missään ilman asianosaisten lupaa. Ei esim. kaveripiirin kesken.
Voit pyytää toki lupaa. Julkaista et tosiaan missään sitä keskustelua saa. Ja valmistaudu siihen, että myös toinen osapuoli haluaa nauhoittaa keskustelun. Itse (lastenpsykiatrina) teen näin, syystä että nauhoitusta pätkimällä ja editoimalla toinen osapuoli voi muuntaa puhutun sisältöä; siksi haluan myös itse nauhoittaa samaisen keskustelun, oman oikeusturvani vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Omia keskustelujaan voi ihan vapaasti nauhoittaa, mutta niitä ei saa julkaista missään ilman asianosaisten lupaa. Ei esim. kaveripiirin kesken.
Näin on. Lupia ei tarvitse kysellä keneltäkään ja sinun ei tarvitse selitellä miksi näin teet, se on oikeutesi.
Ei sun tartte kysyä ja käsittääkseni julkaisuunkaan ei tarvita kenenkään lupaa. Kuvatallenne ois siinä kohtaa eri asia. Sen kun äänität vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää toki lupaa. Julkaista et tosiaan missään sitä keskustelua saa. Ja valmistaudu siihen, että myös toinen osapuoli haluaa nauhoittaa keskustelun. Itse (lastenpsykiatrina) teen näin, syystä että nauhoitusta pätkimällä ja editoimalla toinen osapuoli voi muuntaa puhutun sisältöä; siksi haluan myös itse nauhoittaa samaisen keskustelun, oman oikeusturvani vuoksi.
Niin jos keskustelun sisältö sisältää lapsen arkaluontoisia asioita, niin ei saa julkaista? Vai saako? Koska jos keskustelu olisi säästä ja vuodentulosta, niin saisi sen julkaista ilman toisen lupaa.
Koko palaveri voi peruuntua jos erehdyt pyytämään lupaa nauhoittamiseen. Ja saat merkinnän yhteistyökyvyttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Koko palaveri voi peruuntua jos erehdyt pyytämään lupaa nauhoittamiseen. Ja saat merkinnän yhteistyökyvyttömyydestä.
Nauhoitat kysymisenkin ja viet asiaa eteenpäin se todisteena heidän yhteistyökyvyttömyydestään, jos ei muuten etene.
Kuinka moni on kuulut laista nimeltä kotirauha?
Äänittäminen ja kuvaaminen salaa on kielletty kotona ja se kattaa myös pihapiirin.
Eihän Seiskakaan saa lupaa julkkiksilta julkaista keskustelut, joita he käyvät kun soittavat näille tyyliin "sinut on nähty vieraan miehen kanssa miten kommentoit asiaa?" Aina nekin on painettuna lehdessä. Vai kuvittelitteko, että seiska saa luvan ja vielä maksaa näille "julkkiksille" siitä?
:D
Vierailija kirjoitti:
Äänittäminen ja kuvaaminen salaa on kielletty kotona ja se kattaa myös pihapiirin.
Ei ole kielletty äänittäminen. Saan äänittää kaiken, missä itse olen, vaikka koko elämäni, jos haluan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Seiskakaan saa lupaa julkkiksilta julkaista keskustelut, joita he käyvät kun soittavat näille tyyliin "sinut on nähty vieraan miehen kanssa miten kommentoit asiaa?" Aina nekin on painettuna lehdessä. Vai kuvittelitteko, että seiska saa luvan ja vielä maksaa näille "julkkiksille" siitä?
:D
Ja vaikka tässäkin heidän tilanteensa usein pahenee, kun seiska soittaa heille ja kertoo tulokset, niin senkin saa tehdä, eikä sitä ole katsottu lain puhumaksi "pahennustarkoitukseksi". Pahennustarkoituksessa ei saa siis julkaista kahdenkeskisiä keskusteluita tai tilanteita.
Mutta eihän puolustautumisen mahdollistamista tai oman puolensa kerronnan mahdollistamista ole katsottu yritykseksi nostattaa pahennusta, toisen omat teothan ne siinä se pahennus olisivat.
Omia keskusteluitaan saa nauhottaa vapaasti lupaa kysymättä ja niitä saa myös julkaista, kunhan ei silloin syyllisty kunnianloukkaukseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Käyppä itse lukemasssa ne kotirauhapykälät. Omat puhelunsa ja keskustelunsa saa nauhoittaa. Kuvaamisen ja kameravalvonnan suhteen on paljon enemmän rajoituksia, etkä saa omassa kodissasi käyttää valvontakameraa ilmoittamatta siitä vieraillesi.
Laita nauhoite saman tien ( piilotettuna ) youtubeen niin pysyy tallessa.
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/ratkaisut/omienkeskustelujenjapuhelui…
Sossutapaamiset, poliisikuulustelut ym saa nauhoittaa, mitään lupia ei tarvitse kysyä.
Nauhoita sekä puhelimella että sanelimella.
Muista myös käyttää arkastusoikeuttasi eli pyydä kerran vuodessa ( ilmaiseksi ) omat tietosi sosusta. Eli mitö sossu on sinusta kirjannut. Pyydä oikaisua ihan mielenkiinnon vuoksi johonkin.
TE-keskus saattaa kirjoittaa ihan mitä sattuu epäasiallista asiakkaistaan, eli tarkastusoikeus on ihan tarpeellinen kansalaisoikeus.
Poliisi on tehnyt tarkastusoikeuden käyttämisen mahdollisimman vaikeaksi.
Äänittää saa ja kannattaa jo ohan siksikin, että jos alat epäilemään omaa muistiasi, voit tarkistaa asian äänitteeltäsi, tai jos tulee jälkikäteen erimielisyyttä siitä, mitä sovittiin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä tämä ei tietenkään koske tilanteita, joissa toimit ammattisi puolesta tilanteissa joissa vastakkaisena osapuolena on asiakas. Tälläin joudut ilmoittamaan perustelut ja/tai pyytämään luvan nauhoittamiselle. Lähtökohtaisesti saat yksityishenkilönä tallentaa omat keskustelusi. Esimerkiksi kotonasi et saa tallentaa muiden keskusteluja, joissa et itse ole osallisena. Eli jos poistut huoneesta, jossa tallennat, sinun on katkaistava tallennus poissaolosi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voit. Mutta kerrot sen ennen kuin aloitatte keskustelun. Äänitettä ei saa julkaista netissä koska rikot lapsesi yksityissuojaa.
Ps. Oletko Elämänkoululainen? Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia sossujen kanssa ja asiointi on mennyt hyvin.
Itse sain juuri päinvastaisen kuvan. Aloittaja vaikuttaa fiksulta, koska osaa varmistaa oman puolensa. En sano etteikö elämänkoululainen voisi olla fiksu, mutta usein he eivät varmistele asioita etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänittäminen ja kuvaaminen salaa on kielletty kotona ja se kattaa myös pihapiirin.Höpö höpö. Käyppä itse lukemasssa ne kotirauhapykälät. Omat puhelunsa ja keskustelunsa saa nauhoittaa. Kuvaamisen ja kameravalvonnan suhteen on paljon enemmän rajoituksia, etkä saa omassa kodissasi käyttää valvontakameraa ilmoittamatta siitä vieraillesi.
Milloin ihmisen puheen tai äänen tallentamiseen tarvitaan lupa?
Luvaton kuuntelu tai äänen tallentaminen on rikosnimikkeeltään salakuuntelua.
Rikoslain salakuuntelusäännös suojaa ihmistä laissa määritellyllä alueella tai tilanteessa teknisellä laitteella tapahtuvalta kuuntelulta tai tallentamiselta.
Lupa tarvitaan…
kotirauhan piirissä
myös muualla siinä tapauksessa, että tallennetaan puhetta, jota ei ole tarkoitettu ulkopuolisten tietoon.
Laki suojaa ihmistä ulkopuoliselta, luvattomalta kuuntelulta ja tallennukselta. Näin ollen omia puheluitaan voi nauhoittaa – esim. muistiinpanotarkoituksessa. Samoin normaali haastattelutilanne ei voi olla salakuuntelua.
Voit. Mutta kerrot sen ennen kuin aloitatte keskustelun. Äänitettä ei saa julkaista netissä koska rikot lapsesi yksityissuojaa.
Ps. Oletko Elämänkoululainen? Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia sossujen kanssa ja asiointi on mennyt hyvin.