Normaalia käytöstä 1,5 -vuotiaalta?
Onko poikani käytös normaalia? Hän on erittäin vilkas ja eläväinen, ei pelkää mitään tai vierasta ketään. Kylässä halailee pienimpiä, jotka sitten saattavat pelätä häntä. Tuntuu kurjalta torua poikaani hellyyden osoittamisesta mutta toiset vanhemmat sitä selvästi odottavat, saattaahan heidän pienempi alkaa itkemään kun poikani vaikkapa silittää heidän lastaan. Poikani saattaa myös mennä kahvipöytään napsimaan tarjottavia aivan oma-aloitteisesti. Koko ajan kylässä saa olla juoksemassa perässä ja katsomassa mitä hän tekee. Tuntuu kurjalta olla koko aikaa kieltämässä ja torumassa, kun näkee että toinen on utelias ja siksi katsoo joka paikkaan. Ilkeyttään ei siis mitään tee (ainakaan vielä ei ole tehnyt). Itselle tulee usein sellainen olo että hänen pitäisi apaattisena istua sylissä ja sieltä katsella touhuja, sen sijaan että liikkuu koko ajan ja tutkii ympäristöään. Toiset vanhemmat sitä selvästo odottavat ja saattavat hiukan pisteliäästi puhua " tuhmasta lapsestamme" tai " liian eläväisestä lapsestamme" .
Onko syytä huoleen vai onko tää ihan normaalia???
Kommentit (7)
Mitähän apaatikkoja sinun tuttaviesi lapset ovat?
Kyllä mä siitä lapselle huomautan, jos menee kahvipöytään ilman lupaa, mutta en todellakaan siitä, jos menee tekemään tuttavuutta muiden lasten kanssa. Enhän sentään halua kasvattaa lapsestani mitään ihmisten vieroksujaa.
Parilla kaverillani on juuri sellaiser lapset jotka leikkivät " kiltisti" paikoillaan eivätkä osoita mihinkään muuhun kiinnostusta kuin edessään oleviin leluihin. Tai sitten istuvat vanhempiensa sylissä kun kyläillään heidän kanssaan. Siksi mua tää huolestuttaakin... Toki kiellän jo tekee sellaista mikä on kielletty, kuten toi kahvipöydästä napsiminen, mutta erityisen kurjalta tuntuu kieltää se että haluaa halata tai silittää kaveriaan...! Mutta mitä muuta voi tehdä jos kaveri ei siitä tykkää ja alkaa itkeä jo kun poikani häntä lähestyy???
...mutta tavallaan ymmärrän, että kaikki lapset ei tykkää siitä että toinen tulee halimaan, pystyisitkö tätä pojallesi (?) selittämään. Sano että tule vaikka halimaan äitiä, tai jotain. En minäkään tykkäisi jos joku tulisi halimaan meidän neitiä ja neiti ahdistuisi kamalasti, tosin luulen että meidän tytöstä tulee kanssa tuommoinen vähän vilkkaan puoleisempi :). Ikää nyt vasta vajaa 9 kuukutta, mutta tekee jo nyt vähän liiaksikin tuttavuutta mm. vauvajumpassa.
mä annan lapsen tutkia paikkoja kohtuuden rajoissa, ei tietenkään saa rikkoa tai rohmuta keksejä ihan tolkuttomasti. Ja jos vaikuttaa, että emäntä ei tykkää jostain lapsen teosta, niin sitten kiellän sen lapselta. Musta ainakin on ihana, kun meillä on tuollainen reipas utelias ja rohkea poika. Itse olin pienenä arka, ja haluan nyt kannustaa lastani olemana oma itsensä ja rohkea.
Meidän poika myös halailee ja silittelee muita lapsia. Jos lapsen äiti ei näytä siitä tykkäävän, sanon, ettei " Kerttu taida nyt tykätä silityksestä" ja käsken pois. Ja tietysti pojan on silitettävä hellästi ja rauhallisesti, mistä välillä täytyy muistuttaa...
eikös tuollainen käytös ole aivan luonnollista. Itse asiassa olen jo tajunnut sen ettei lapsen kuulu istua-ainakaan tässä iässä-apaattisena sylissä. Joskus aiemmin vielä saatoin kuvitella sellaistakin.
Pikemminkin kyse oli ehkä toiveesta. Mutta on alkanut tajuta senkin miten nopeasti lapsi kasvaa ja eivät ikuisesti ole ADHD. Tuon nimityksen poikani ikäisille annoin toissa päivänä. Varsinaisia menijöitä eikä järkeä päässä paljoakaan vaikkeivät mitään tahallaan teekään. Esim. suurinta huvia kun tällä hetkellä on heittäytyä makuulleen rapakkoon ja polskutella,,,
Meijän esikoinen on myös 1,5- vuotias ja tykkää menosta ja vauhdista. Ollaan aina tuettu rohkeutta ja poika uskaltaa ja tykkää mennä.
Tunteet on meilläkin kotona helliä ja mikään ei oo niin ihanaa kuin tulla haliin, antaan pusun tai silittää.. Tässä muutama päivä taaksepäin meni antaan neuvolan terkallekin pusun!
Mää en kiellä lasta jos haluaa halia tai antaa muiskun toiselle. Mutta jos huomaan että nyt pojalla on hellähetki ja haluaa antaa pusun niin sanon sen " kohteelle" . En siis nyppää lastani pois.
Harvemmin oon tavannu toista lasta joka on yhtä hellä toisille, useimmat seisoo kauempana ja touhuaa omiaan jollonka hellyyden kohde saattaa säikähtää että mitä lapsella on mielessään kun tulee kohti.
Yksikään äiti jonka lapsi saa pian pusun ei ole suhtautunut asiaan negatiivisesti vaan tilanne hoidetaan pois alta ja leikkejä jatketaan kun ollaan pusuteltu!
Mua harmittaa joskus se ettei lapseni ole kuitenkaan kiinnostunut esim. piirileikeistä vaan haluaa enempi juosta ja tepsutella omia juttujaan.
Mutta eiköhän noi lapset tuosta opi. Parempihan hellyys on kuin se että menee toisen luokse ja kaataa kumoon?
Taaperoitakin on erilaisia. Meillä kävi aikanaan kylässä perhe jossa 1v " termiitti" , niin vikkelä ja vauhdikas kaveri että joka paikkaan kerkesi ja kokoajan sai olla ottamassa pois vahingonteosta.
kuitenkin hän tasoittui iän karttuessa. Oli vaan niin utelias ja vilkas että ei paikallaan pysynyt kun nukkuessaan.
Ei varmasti teilläkään ole mitään huolen aihetta lapsen suhteen.