Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä varoilla esim.18v muuttaa itsenäisesti asumaan?

Vierailija
23.10.2017 |

Vai onko käytännössä niin ettei lukio-opiskelijalla, tai vanhemmallakaan opiskelijalla, ole edes mahdollisuutta muuttaa omilleen vaikka haluaisi?!
Entäpä jos opiskelee monta vuotta, 4-6v? Asuuko kotona äidin ja isin kanssa vielä 22-25v iässä..

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla rahoillaan, jotka hankkii joko työtä tekemällä tai opintotukena.

Vierailija
2/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinto lainaa kannattaa ottaa, jos varat ei muuten riitä, on turvallinen vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla hyvä suunnitelma, niinkuin minulla oli. Muutin opiskelemaan sisäoppilaitokseen pois kotoa, kun olin 16 v. Sain opintotuen. Asuminen ja ruoka olivat ilmaisia. Olin säästänyt kesätyö ansioitani vararahastoksi. Vanhempien oli vaikea vastustaa, silloin kun sain opiskelupaikan. Vaihtoehtona olisi ollut jäädä kotiin ilman opiskelupaikkaa.

Vierailija
4/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samalla rahalla millä aikuiset työttömät maksaa vuokrat ym.

Vierailija
5/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajien rahoilla tietysti. Vai olisiko tässä taloustilanteessa nyt ihan fiksua jos asuisikin äiskän ja isin kanssa jos vain mitenkään mahdollista?

Vierailija
6/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttäret on lähteneet omilleen 19v:nä, toinen silloin jo vakitöissä ja toinen iltatöissä yliopisto opiskelujen ohessa. Eli kun on työpaikka valmiina niin sitten on lähdetty, opiskelija sai toki asumis- ja opintotuen vielä.

Poika oli 21v kun muutti tyttöystävän kanssa yhteen, molemmat opiskelivat ja tekivät hanttihommia opiskelun ohessa. Lisäksi sitten asumistuki ja opintotuki.

Tarjosimme rahallista apua mutta halusivat selvitä omillaan.

Vierailija
7/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmiseltä saa vaatia mitään vastuuta omasta elämästään. Ei tänne kukaan ole omasta tahdostaan syntynyt.

Vierailija
8/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu toki, mutta kun kova hinku olisi omilleen heti kun voi. Ja opiskeluaika haaveammattiin n.6v plus jos erikoistuu tms.

Ap

Vierailija
9/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni asuu opiskelijasäätiön talossa, solussa. Asuminen ( sisältää aähkön ja veden)maksaa 290 euroa/kk. Saa asumistukea niin, että 80 euroa jää vuokraa itselle maksettavaksi. Opintotukea saa n.200 euroa.Koulumatkaa on pari kilometriä, siitä ei siis tule kuluja.

Vierailija
10/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla hyvä suunnitelma, niinkuin minulla oli. Muutin opiskelemaan sisäoppilaitokseen pois kotoa, kun olin 16 v. Sain opintotuen. Asuminen ja ruoka olivat ilmaisia. Olin säästänyt kesätyö ansioitani vararahastoksi. Vanhempien oli vaikea vastustaa, silloin kun sain opiskelupaikan. Vaihtoehtona olisi ollut jäädä kotiin ilman opiskelupaikkaa.

16v ja oikein kesätyö ansioita oikein jo monikossa. Mistä 14v saa niin merkittäviä kesätyörahoja että niillä olisi merkitystä asumisessa?

Vierailija
11/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni asuu opiskelijasäätiön talossa, solussa. Asuminen ( sisältää aähkön ja veden)maksaa 290 euroa/kk. Saa asumistukea niin, että 80 euroa jää vuokraa itselle maksettavaksi. Opintotukea saa n.200 euroa.Koulumatkaa on pari kilometriä, siitä ei siis tule kuluja.

Ja syö makaronia eikä omista puhelinta eikä tietokonetta.

Vierailija
12/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki, asumistuki, opintolaina ja vähän säästöjä kesätöistä. Ja kahden hengen solussa tuli asuskeltua ensimmäiset vuodet.

Vierailija
13/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä sinä kesänä kun olin 16v. Säästin koko palkan siihen asti, että täytin 18v, sillä tiesin haluavani muuttaa pois heti kun täytän 18. Välissä olevana kesänä en voinut työskennellä suurehkon leikkauksen vuoksi, tämä oli etukäteen jo tiedossa.

Vierailija
14/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti tosiaan kuuluu vuokraan myöa. Puhelinlasku on 10 euroa/kk. Koulussa saa ruuan ja kotona kyllä usein kokkaa makarooniakin.kuten moni muukin opiskelija.

Vierailija
15/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän vanhemmat voi vaikka lähtiäislahjaksi sponssata sen läppärin kuten meillä.

Eikä syömisistäkään tullut ongelmaa, meillä jäi aina ruokaa yli ja laitoin annosrasioissa pakkaseen mistä opiskelija sitten haki joka viikonloppu seuraavan viikon ateriat. Ja viikonloppuisin tulivat kaikki  kotiin syömään (kuten edelleenkin 1-2x /kk vaikka opiskeluista on jo monta vuotta aikaa:D)

6

Vierailija
16/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 18-vuotias sai opintotukea vasta kun muutti kotoa pois. Asuu 3:n hlö:n soluasunnossa, saa asumistukea, maksettavaa jää itselle n. 40€, jonka maksaa 200€:n opintotuesta. Autamme ruokamenoissa ja vähän muissakin tarvittaessa. Tietokone, tv ym on hankittu jo ennemmin. Hyvin toimii näin.

Kotona asuessa opintotuki 0€

Vierailija
17/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muutti vanhempien rahoilla. Niin kauan kuin opiskeli niin maksettiin vuokra, käyttörahaa oli opintotuki ja asumislisä. Maksettiin vuokra, sähkö, vesi, netti ja puhelinlasku. Hankittiin vuokrakämppä ja ekat huonekalut yms. Tosin käytettynä.

Sen verran pitää lastaan rakastaa että auttaa alkuun.

Vierailija
18/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli säästössä kahden kesän ansiot. Olin säästänyt myös suurimman osan vanhemmiltani saamistani viikkorahoista 12 v asti. Kova hinku pois kotoa ja kaikki mitä vastaan sanottiin, niin totesin vain, että olen tarpeeksi kypsä! 

Tosiaan sain tutkinnon, sitten koko-aikatöitä töitä, jonka ohessa kävin iltalukion ja vielä maisteriksi niin, että siirryin tekemään vain vähän töitä siinä ohessa. En palannut kotiin asumaan enää. Nautin vapaudestani tehdä omat valintani hyvin paljon! En ottanut opintolainaa.

Vanhemmat heltyivät avustamaan pienellä summalla, silloin kun olin alaikäinen. Maksoivat mm matkakulut, kun kävin heitä tapaamassa. Ansaitsin mansikanpoiminnasta, kahvilatyöstä sekä urakkatyöstä pienessä hikipajassa. Alaikäisenä osa-aikatöitä. Urakalla pääsin kuitenkin välillä hyviin ansioihin. Olin paikan nuorin ja näppärä! Myöhemmin tein tutkintojeni mukaista työtä.

3.

Vierailija
19/19 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain opiskelija-asunnon kun olin 20 ja kotoa mukaan esim. oman huoneen huonekaluja ja vanhemmille tarpeettomia astioita. Olivat jo monta vuotta aikaisemmin päättäneet että säästävät sellaisia juuri minun muuttoani varten. Elin etupäässä opintotuella, kesätyörahoilla ja keikkatyöllä. Vanhemmat avittivat satunnaisesti esim. kenttäkurssien maksujen kanssa, mutta eivät koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme