”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola
https://www.hs.fi/elama/art-2000005416634.html
Ettäs tiedätte. Jos puette lapsen mihin lie merkittömiin rääsyhin, niin se on merkki teidän oman indentiteetin puuttumisesta. Kyllä jo taaperoiden vaatteet pitää olla merkkikamaa, muuten ei elämässä pärjää.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vimmacompany.com/vaatteet/jatticollege-human-nude-musta-90-…
https://www.vimmacompany.com/vaatteet/neule-maija-talvikki-harmaa-vihre…
Selasin verkkokauppaa ja noi on kaikista kauheimmat. En olis koskaan suostunu vetämään tollasia päälleni lapsena
Totta! Varsinkin tuo neule on ihan kamala. Ja hinta 98 euroa! Osaan itsekin neuloa kauniimman ja vaikka ihan merinovillastakin.
Herranjumala mikä loimi tuo neule... kuin joku ois oksentanut nurmikkoa.
"oksentanut nurmikkoa"
*reps*
Mitä näillä vaatteilla siis tarkalleen ottaen halutaan viestiä? Mun on pakko myöntää, että jos vastaan tulee päästä varpaisiin gugguuhun, vimmaan, mini rodiniin ym trendikuteisiin puettu muksu ja pitäisi miettiä, mitä vaatteet kertovat heidän perheestään, niin tälläisiä tulee ekana mieleen:
-ei mitään omia mielipiteitä tai silmää pukeutumiselle, joten pakko juosta trendien perässä
-onkohan miten paljon muuta sisältöä elämässä, jos lastenvaatteet näyttelee tuollaista osaa
-ei varmaan mitään kovin fiksuja talousihmisiä, niin älytön sijoitus joku 160e taaperon takki
Omat lapset on puettu nätisti, mutta myös sään- ja tarkoituksenmukaisesti. En todellakaan tuhlaa rahaa ostamalla ylihintaista tai yli tarpeiden. Nätisti voi pukea myös seuraamatta jokaista muotivillitystä. Lasten on tarkoitus olla lapsia eikä mitään vanhempien pikku mallinukkeja.
Aika kauhea keskustelu. Kolme sivua huutoa siitä, miten meille ei osteta kallista. Tokmannilta halpaa ja hyvin kelpaa. Eikö ketään oikeasti kiinnosta kuka ja missä ne vaatteet on tehty? Lasten vaatteita joutuu ostamaan koko ajan, joten todellakin pitäisi hetki miettiä vaatteen eettisyyttä. Meille ei tule mitää sellaista minkä on mahdollisesti joku orjan asemassa oleva lapsi tehnyt. (Tosin tämän rouvan Vimmaa ei ole, koska se on kyllä niin surkeaa laatua, että ei kiitos). Ja sinä joka mietit mitä sitten, kun niissä reilu 40 euron Gugguun housuissa on reikä. No, sitten ommellaan paikka siihen ja hyvin kelpaa taas päiväkotiin. Ei vaatteiden lyhyt käyttöikä oikeuta meitä hyväksikäyttämään ihmisiä maailman toisella puolen.
Marjut on kyllä oikeassa! Sen heikomman aineksen erottaa heti niistä rääsyistä, jossa ne tulevat sossupummit lähetetään päiväkotiin loisimaan normaalien ihmisten rahoilla! Rahat riittää kyllä siideriin ja tupakkaan mutta ei tyylikkäisiin vaatteisiin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Onko teille ihan kaiken muunkin materian suhteen ihan sama miltä näyttää, mistä materiaalista tavara on valmistettu ja ennen kaikkea kuka sen on valmistanut? Vai koskeeko tämä moraalinen närkästyksenne vain lasten vaatteita?
Ei ole sama miltä näyttää. Mutta se, että vaate näyttää hyvältä, ei riipu merkistä. Itse asiassa pidän kaikenlaista merkki/brändi patsastelua todella luotaantyöntävänä ja sellaisten vähemmän älykkäiden ihmisten touhuna. Jokainen saa minun puolestani pukeutua ja pukea tenavansa miten haluaa, mutta sille en voi mitään, että taaperonsa merkkivaatteita hehkuttava mamma vaikuttaa minusta hieman hupsulta kiltisti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Marjut on kyllä oikeassa! Sen heikomman aineksen erottaa heti niistä rääsyistä, jossa ne tulevat sossupummit lähetetään päiväkotiin loisimaan normaalien ihmisten rahoilla! Rahat riittää kyllä siideriin ja tupakkaan mutta ei tyylikkäisiin vaatteisiin lapsille.
Näin se vain on!
Kyllä lapseni päiväkodissa on selkeästi näkyvissä, että äidit ne vaatteet hankkivat itseään varten eli egonpönkitykseen. Lapsilla näkyy olevan tietynmerkkisiä haalareita, tiettyjä pipoja, tiettyjä kenkiä jne. eikä ne ole todellakaan halvimmasta päästä. Kirppisvaatteita näkee harvalla ja minun lasteni vaatteita ihmetellään, että mistä ne on ostettu (eipä ole , olen ommellut suurimman osan, vaikka niissä on ns. tuotemerkki).
Kyllä Marjut on oikeassa siinä, että identiteettiä rakennetaan lasten vaatteiden avulla. Ja että kotiäideillä on aikaa etsiä sitä jotain tiettyä kuosia ja väriä vaikka mistä.
Vähä asian vierestä.. Meillä perhekerhossa välillä näitä kalliiden merkkien esittelyjä, kun jotkut mammat näitä sivutoimena myy. Suurinosa siellä kävijöistä kotihoidon tuella olevia, silti löytyy näitä mammoja joilla itsellä ja lapsella kaikki viimesimmät kuosit yllä. Välillä vaan tuntuu että saadaan me tokmanni/kirppis vaate mammat paheksuvia katseita kun ei käydä edes ihastelemassa ja hiplailemassa näitä esittely vaatteita. Itsellä riittää kun lapsella on ehjää/puhdasta ja säähän/olosuhteisiin sopivaa.
On se kyllä todellinen ilmiö. Lähipiirissäkin useampi pienituloinen perheenäiti,joka osamaksulla ostelee koska täytyy olla sitä ja tätä merkkiä. Sitä en ymmärrä. Kaikilla samanmerkkiset pipot,haalarit,vaunut jne. Kilpavarustelu on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näillä vaatteilla siis tarkalleen ottaen halutaan viestiä? Mun on pakko myöntää, että jos vastaan tulee päästä varpaisiin gugguuhun, vimmaan, mini rodiniin ym trendikuteisiin puettu muksu ja pitäisi miettiä, mitä vaatteet kertovat heidän perheestään, niin tälläisiä tulee ekana mieleen:
-ei mitään omia mielipiteitä tai silmää pukeutumiselle, joten pakko juosta trendien perässä
-onkohan miten paljon muuta sisältöä elämässä, jos lastenvaatteet näyttelee tuollaista osaa
-ei varmaan mitään kovin fiksuja talousihmisiä, niin älytön sijoitus joku 160e taaperon takkiOmat lapset on puettu nätisti, mutta myös sään- ja tarkoituksenmukaisesti. En todellakaan tuhlaa rahaa ostamalla ylihintaista tai yli tarpeiden. Nätisti voi pukea myös seuraamatta jokaista muotivillitystä. Lasten on tarkoitus olla lapsia eikä mitään vanhempien pikku mallinukkeja.
Olen samaa mieltä kanssasi. Mun mielestä nämä vaatteet ei ole nättejä, mutta se on vain minun mielipide... Outoja kuvioita, liian erikoisia. Joku printti paidan etumuksessa riittäisi, mutta nämä on täynnä kuvioita. Mulle tulee skitso olo näistä.
Vimma on selvästi uusi Marimekko!
Nyt äkkiä mammat ostamaan lapsosille muotikuteita, kun Hesarissa sanotaan, että ei ole ihan sama, missä vaatteissa lapsi kulkee!!!
Ei kai kukaan aikuinen ainakaan laita tuollaisia päälleen? Vai laittaako? Helsingin keskusta Stockan lasten osastokin on mennyt aivan pilalle, kun siellä on vain näitä Vimmoja ja Gugguita.
Vierailija kirjoitti:
-ei varmaan mitään kovin fiksuja talousihmisiä, niin älytön sijoitus joku 160e taaperon takkiOmat lapset on puettu nätisti, mutta myös sään- ja tarkoituksenmukaisesti. En todellakaan tuhlaa rahaa ostamalla ylihintaista tai yli tarpeiden. Nätisti voi pukea myös seuraamatta jokaista muotivillitystä. Lasten on tarkoitus olla lapsia eikä mitään vanhempien pikku mallinukkeja.
Taidat olla ajatusmaailmaltasi aika mustavalkoinen ihminen? Meilläkin on lapsi puettu sekä tarkoituksenmukaisesti että nätisti, mitä se nätti itse kellekin sitten tarkoittaa. Trendien mukaan on varmaan pakko jossain määrin mennä, jos ei aina löydä kaikkea käytettynä jostakin vuosien takaa. Myös ne kirppisvaatteet on joku joskus ostanut uutena, ja todennäköisesti ne kalliimmat vaatteet ovat niitä, jotka ovat kestäneet paremmin käyttöä kuin hennesin lapsityövoimalla valmistetut rytkyt.
Vaikka merkkivaatteita(kin) meillä jonkin verran ostetaan, olemme kaikin puolin sivistyneitä ja monipuolisesti harrastavia ihmisiä, emmekä arvostele yhtäkään ihmistä, lasta tai aikuista, ulkokuorensa tai vaatteidensa perusteella, toisin kuin sinä tunnut tekevän. Elämäämme mahtuu todellakin paljon muuta kuin vaatteet; miksi ihmeessä nättien vaatteiden osto on pois mistään muusta?
Mielestäni on myös taloudellisesti järkevää ostaa laadukkaita (usein toki vähän kalliimpia ja pinnalla olevia) vaatteita ihan jo siksi, että ne on todella helppo myydä eteenpäin hyvään hintaan. Itse hyödynnän mieluisten merkkivaatteiden alennusmyynnit ja merkkikohtaiset facekirput, ja aika uein saan jopa omani pois kun myyn vaatteet eteenpäin.
Piti googlettaa kun en ollu ikänä kuullutkaan (omat lapset jo aikuisia). Kylläpä on rumia kuoseja!
Ja Amerikassa julkkisten lapset käyttää vimmaa.
Sikäli totta, että tämä merkkijuttu on räjähtänyt viime vuosina. 2000-luvun alussa oli vain Reimatec vastaan Lassie 😅 Ja minä käsitin eettisyyden ja järkevyyden kirpputorien käyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika kauhea keskustelu. Kolme sivua huutoa siitä, miten meille ei osteta kallista. Tokmannilta halpaa ja hyvin kelpaa. Eikö ketään oikeasti kiinnosta kuka ja missä ne vaatteet on tehty? Lasten vaatteita joutuu ostamaan koko ajan, joten todellakin pitäisi hetki miettiä vaatteen eettisyyttä. Meille ei tule mitää sellaista minkä on mahdollisesti joku orjan asemassa oleva lapsi tehnyt. (Tosin tämän rouvan Vimmaa ei ole, koska se on kyllä niin surkeaa laatua, että ei kiitos). Ja sinä joka mietit mitä sitten, kun niissä reilu 40 euron Gugguun housuissa on reikä. No, sitten ommellaan paikka siihen ja hyvin kelpaa taas päiväkotiin. Ei vaatteiden lyhyt käyttöikä oikeuta meitä hyväksikäyttämään ihmisiä maailman toisella puolen.
Minä saan tämän Salama pipon anteeksi, sillä useimmiten ostan vaatteet kirpparilta. En tosin sieltäkään 20 eurolla nuhjuista ja reikäistä gugguuta. Mutta jos lapselle salama on maailman tärkein juttu, voin ostaa sen. Miten mielestäsi esim h&m reilut puuvilla tuotteet eroavat tästä vimmasta muuten kuin että on eri hinta ja eri design? Jos joku kasvattaa itse puuvillan ja lampaat, tekee niistä vaatteita itse Suomessa niin eri asia. Enempi nämä tuntuvat olevan juuri näitä status juttuja kuin todellista eettisyys- ja laatueroa.
Herranjumala mikä loimi tuo neule... kuin joku ois oksentanut nurmikkoa.