Illalliskutsut 12 hengelle, en ole koskaan ennen järjestänyt
Minulle on tulossa huomenna 12 vierasta, joille täytyisi loihtia illallinen. Olen surkea ruoanlaittaja, mutta päätin nyt yrittää. Ihan yksinkertaisia ruokia: alkukeitto (kasvis) ja salaatti. Kaupan pakastepatongit, ehkä? Pääruokaa en osaa päättää enkä jälkkäriä. Lisäksi tarvitsisi olla jotain naposteltavaa viinin kanssa ruoan jälkeen.
Onko kellään ideoita? Vai pitäisikö ostaa jostain valmiina?
Olen siis todella uusavuton keittiössä. Syön lounaan aina töissä ja päivälliseksi salaattia tai keittoa. Mieheni kokkaa omat ruokansa itse, koska tykkää ulkomaalaisena syödä erilaista ruokaa kuin minä.
Ruokien täytyy olla laktoosittomia ja mielellään vähän sokeria sisältäviä. Ideoita tai linkkejä resepteihin?
Entä kattaus? Ajattelin ostaa tätä varten uudet lautaset, jos sitten alkaisin kehittää tätä puolta itsessäni enemmänkin. Googlesta löytyy liikaakin ideoita. Olisiko jollain helppoja ja hyväksi havaittuja ideoita?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jälkiruoka heti ruoan jälkeen, muuten voi jäädä myöhemmin illalla syömättä ja rikkoo ruokailun rytmin. Kahvin/teen kanssa voit tarjota vaikka pala suklaata (voi olla esipakattu karkki kuten ne fazerin siniset, jotka ovat kääreissä, tai jotain hienompaa) jos täytyy tarjota jotain.
Taidan tarjota sitä sorbettia ja pensasmustikoita/pistaasirouhetta. Lisäksi voin laittaa esille mieheni kotimaasta tuotua chilisuklaata, joka on kauniisti pakattu yksittäisiin käärepapereihin. Ehkä suklaa maistuu vielä jälkkörin jälkeen sherryn tms. kanssa. Sain töistä lahjaksi pullon kallista sherryä, jota meinasin ensin aperitiiviksi.
Ap
Palkkaa pitopalvelu tms, pääset itsekin nauttimaan ja pitämään hauskaa vieraiden kanssa etkä häärää tiskaamassa, kantamassa ruokaa, juomaa vieraille jne.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Älä pelkää oikoa mutkia. Jos teet ruoan uunissa, tee se ensin ja ehdit puuhailla muun välillä. Tällaista aikatauluttamista niin hyvin se menee. Salaattikin voi olla joku ihan yksinkertainen. Salaattivinkki: yksi virhe mitä kokemattomat kokit usein tekee on märän salaatin tarjoilu. Linkoa salaatti tai anna kuivua kunnolla, ja tarjoile kastike erikseen tai lisää vasta vähän ennen tarjoilua. Tsemppiä.
Hyvä tietää! Teen siis salaatin myös jo valmiiksi heti lounaan jälkeen ja annan sen kuivua tarpeeksi. Laitankin nyt sitten oliiviöljyä, balsamicoa ja salaattikastiketta erillisiin astioihin, joista jokainen voi ottaa haluamaansa. Ehkä teen salaatin kokonaan vihersalaattina ja juustotkin sekä tomaatti ovat erillään. Jos vaikka joku on allerginen tms. ja kukin voi ottaa feta-/vuohenjuustoa makunsa mukaan.
Ap
Kuulostaa tosi kivalta! Muista ostaa myös lautasliinat. Ja ota liha hyvissä ajoin huoneenlämpöön ennen paistamista. Hauskaa iltaa!
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa pitopalvelu tms, pääset itsekin nauttimaan ja pitämään hauskaa vieraiden kanssa etkä häärää tiskaamassa, kantamassa ruokaa, juomaa vieraille jne.
Mikä pitopalvelu on valmiina päivän varoitusajalla hoitamaan kaiken menun suunnittelusta ruuanlaittoon ja tarjoiluun?
Ap:n suunnitelma kuulostaa hauskalta, aamusta vain heti kauppaan ja tänään siivoa vielä vessat ja raivaa eteinen, jos et ole vielä tehnyt. Kannattaa myös hieman vilkaista kaupan nettisivuilta millaisia lautasia haluaisit ostaa. Niitä on tympeä valita kiireessä, maksavat kuitenkin aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tässä ideana oppia näitä asioita ja tehdä parhaani. Tietysti, jos mokaan kaiken, niin sitten tilaan vaikka lähiravintolasta takeaway-ruoat kaikille. Nälkäisenä ei kukaan lähde kotiin.
Käyn sitten päivittämässä tänne, miten kävi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi kivalta! Muista ostaa myös lautasliinat. Ja ota liha hyvissä ajoin huoneenlämpöön ennen paistamista. Hauskaa iltaa!
Lautasliinat lisätty ostoslistalle. :-)
Jotain varmasti unohdankin, mutta esim. lautasliinojen puuteessa täyttisi sitten improvisoida ja ottaa käyttöön viime joulusta jääneet punaiset liinat. Ruskan väri sekin on.
En tosiaan aio tästä stressata liikoja ja osaan nauraa omille virheilleni.
Kaksi vierasta laittoivat juuri viestin, että he tuovat soittimensa (viulu ja sello) mukanaan ja soittavat meille jotain syksyyn sopivaa musiikkia. Luulen, että tällaiset asiat ovat loppujen lopuksi ruokaakin tärkeämpiä.
Ap
Oikeasti joku viinikarahvi on nyt ihan pikku juttu, jos haluat pitää 12h illalliset ihan kylmiltään.
En etsisi mitään reseptejä, tekisin sitä ruokaa mitä varmasti osaan, olisi se sitten makaronilaatikkoa tai hernekeittoa.
Silloin voisit miettiä vaahteranlehtiä.
Hienompia päivällisiä harjoittelisin 4-6 hengen kanssa.
Itse olen ruuanlaiton ammattilainen jalka kipsissä ja olen tässä tarjonnut sairausloman aikana 5-7hengelle kolmen ruokalajin rennot illalliset ja koko päivä on mennyt, vaikka olen tasan tarkkaan tiennyt mitä teen seuraavaksi, jalka on hidastanut ja vaatinut lepoa välissä.
Eli varaudu olemaan kaupan oven takana kun ne aamulla aukeavat.
Aika hurja aikataulu, itse järjestän ton kokoisia illallisia muutaman kerran vuodessa ja mulla on edellisenä iltana 80% jo kokattuna tai prepattuna...
ihan senkin takia että jos emäntä juoksee koko päivän kaupoissa ja raataa keittiössä niin illalla on väsynyt eikä jaksa samalla tavalla olla emäntänä läsnä.
Nyt kun aikataulu on noin tiukka, niin ruuat kannattaa kyllä valita huolella, ja sellaisia jotka vaativat aktiivista laittamista mahdollisimman vähän.
Alkukeitto esim. simppeli peruna&purjo, sen saa helposti silkkiseksi vähän huonommallakin sauvasekoitttimella, ja ainekset voi huoletta kypsentää vähän yli, ilman että makuun tulee karvautta.
Pata on loistava pääruoka, mutta ton kokoiselle porukalle tarvitsee lihaa vähintään 2kg, ja pilkottavaa tulee paljon.
Padan tulisi myös olla vähintään 5 litran suuruinen (mielellään isompi), aika harvalla on niin suurta pataa. Hintaakin padalle tulee aika paljon.
Yksi edullinen ja helppo ruoka on sellainen, jossa samalle vadille (esim uunipelti) laitetaan lohkottuja perunoita, oliiveja, kirsikkatomaatteja sekä kanaa. Mielellään nahallisia ja luullisia paloja, jotka eivät kuivu niin helposti, esim koipinuija. Jos on pestyjä perunoita niin ne voi paloitella kuorineen.
Kulhossa sekoitetaan perunanpalat, oliivit, kirsikkatomaatit, oliiviöljyä, suolaa, pippuria ja yrttisekoitusta. Tämä seos menee pellille ja kananpalat päälle. Kypsennys uunissa.
Myös aurinkokuivattuja tomaatteja voi käyttää.
Ruoka on vähän arkisempi, mutta aineksia tai astioita ei tarvitse paljon, ei paljon pilkkomista jne. Koko setin saa vartin valmistelulla uuniin.
Tämmöisiä ajatuksia minulla.
Kanan paisto on hankalaa uusavuttomalle. Vaivaa vaatimaton jälkiruoka ja alkuruoka jättää aikaa pääruoalle. Alkukeitossa voi oikoa ostamalla valmissosetta, kuten Pirkalla on bataattisose ja punajuurisose, ja keittämällä se mausteiden (suola ja mustapippuri riittää, kasvisliemi tms. käy myös) ja kuohukerman kanssa. Tarjoilussa voi laittaa kauniisti lusikallisen creme fraichea keskelle ja siihen pienen pyöräytyksen pippurimyllystä, jos sellainen löytyy kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasliinat lisätty ostoslistalle. :-)
Jotain varmasti unohdankin, mutta esim. lautasliinojen puuteessa täyttisi sitten improvisoida ja ottaa käyttöön viime joulusta jääneet punaiset liinat. Ruskan väri sekin on.
En tosiaan aio tästä stressata liikoja ja osaan nauraa omille virheilleni.
Kaksi vierasta laittoivat juuri viestin, että he tuovat soittimensa (viulu ja sello) mukanaan ja soittavat meille jotain syksyyn sopivaa musiikkia. Luulen, että tällaiset asiat ovat loppujen lopuksi ruokaakin tärkeämpiä.
Ap
Tuohon viimeiseen lauseeseen on pakko kommentoida. Älä aliarvioi sitä missä osassa ruoka on. Vaikka ystävien kanssa onkin kiva viettää aikaa vaikka vain seisoskellen, on ruoka ja sen maittavuus ja riittävyys kyllä tärkeimmässä roolissa kun illallisesta kysymys. Vaikka porukka ei osaa odottaakaan juuri tuollaista illallista niin tunteja kestävän illanvieton aikana tulee nälkä itse kullekin eikä ainakaan omalla kohtaa lähtisi pelkällä hätävarasipsillä.
Jos nälkä jää koska ruoka on pahaa tai loppuu kesken, ei kukaan jaksa jäädä odottamaan sitä jousikonserttia ja se viinikin maistuu (ja nousee päähän) eri tavalla kuin hyvän aterian seurana.
Kyllä mä pääruuan ainakin tilaisin heti aamusta jostain ravintolasta mitkä toimittavat myös kotiin. Siis sopisin että 12annosta on siihen ja siihen aikaan lämpösenä ja herkullisena oven takana. Sulle riittää tähän hätään harjoteltavaa jo alku ja jälkiruuan ja kattauksen kanssa! Ens kerralla sitten vähän kokenneempana ja paremmalla ajalla ja kenties pienemmällä porukalla laitat kokonaan itse. Hauskaa iltaa teille:)
Tulipa tänne nyt monta kommmenttia, joissa koko ajatukseni lyötiin lyttyyn.
Ehkä joillekin jäi tästä sellainen mielikuva, että minulla pitäisi kaiken onnistua täydellisesti tai sitten ei kannata yrittää ollenkaan. Korostan vielä sitä, että koitan nyt vain tehdä parhaani ja tiedostan kokemattomuuteni.
Kävin juuri Prismassa ostamassa ruoka-aineksia ja löysin myös astioita, jotka sopivat huomisen illalliselle. Lautasliinatkin muistin. Huomiselle on jo aikataulu laadittuna niin, että on varaa joustaa tarvittaessa.
Varmasti tämä kauhistuttaa kokeneita kokkeja/kutsujen järjestäjiä. Tästä se kuitenkin lähtee, eikö vain?
Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään lääketieteellinen koe, vaan illalliskutsut.
Enkä väheksy kokeneempien/ammattiöaisten mielipiteitä. Minun vain täytyy nyt toteuttaa tämä juttu omista lähtökohdistani käsin. Sain täältä todella monta hyvää neuvoa, kiitos niistä!
Ap
Täältä saamani reseptin mukainen lihapata meni just uuniin.
Tässä vielä resepti, jonka sain tästä ketjusta:
http://nautiskellen.fi/2015/03/ranskalainen-lihapata-eli-cassoulet/
Tuli heti alkuun hieman mokailtua, sillä unohdin sienet padasta ja nyt mietin, että mitenkäs ne laakerinlehdet tuolta kaiken muun seastalöytyy. Mutta ruoan tuoksu on hurmaava jo nyt.
Seuraavaksi alan tehdä sitä vihersalaattia ja pilkon kasviskeiton ainekset valmiiksi.
Toivottavasti muistan laittaa esipaistetut chiabatta-leivät uuniin ennen vieraiden tuloa...
Käyn nyt myös hakemassa ulkoa ne vaahteranlehdet koristeiksi, jotta ehtivät kuivua yön sateen jäljiltä.
Jännittää tosi paljon. Kunpa kaikki menisi suht hyvin tänään!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Huomenna ja kutsut, menu on suunnittelematta, viinit, ruoat, karahvit ja lautaset ostamatta ja jotain lehtiäkin meinaat ehtiä poimimaan? Olet todella pahassa pulassa kokemattomana kokkina, kokeneenellakin olisi tuossa kohti jo paniikki!
Olen tehnyt niin pitkiä päiviä työssä, etten ole muuta kuin googletellut reseptejä. Siksi nyt siis pyysinkin täsmäohjeita. Paniikkiin en mene, tämä ei ole mitään työstressiin verrattuna. Huomenna on koko päivä aikaa valmistella illallista. Tänään jo siivosin ja ostin vieraille työpaikalta pienet lahjapussit kotiin viemisiksi.
Nämä vieraat tuntevat minut ja luulevat ehkä saavansa pizzat ja salaatin. Haluan yllättää heidät. Yksi vieraista (hyvä ystäväni) tulee tuntia ennen tänne auttamaan minua järjestelyissä.
Ja jos joku asia menee pieleen, niin menkööt. Haluan vain yrittää parhaani.[/
Loistava asenne!! Kaikki menee varmasti hyvin, hauskaa iltaa teille!
Kerro sitten miten meni? Toivon, että teillä on mukava ilta.
Tsemppiä ap. Älä pelkää oikoa mutkia. Jos teet ruoan uunissa, tee se ensin ja ehdit puuhailla muun välillä. Tällaista aikatauluttamista niin hyvin se menee. Salaattikin voi olla joku ihan yksinkertainen. Salaattivinkki: yksi virhe mitä kokemattomat kokit usein tekee on märän salaatin tarjoilu. Linkoa salaatti tai anna kuivua kunnolla, ja tarjoile kastike erikseen tai lisää vasta vähän ennen tarjoilua. Tsemppiä.