Kun työkaverista tulee esimies
En kestä. Ollaan tiis molemmat töissä markkinointialalla kauniisti sanottuna. Suoraansanottuna puhelinmyyjiä. Mä oon osari ja tykkään työstäni ihan ok. En kuitenkaan mitenkään panosta siihen hulluna kun panostan erääseen harrastukseeni täysillä. Mutta pääsen tavoitteisiin ja saan kauppaa ihan hyvin.
No jokin aika sitten meidän esimies lähti opiskelemaan ja hänen paikalleen haettiin uutta henkilöä. Itsekin mietin haenko paikkaa mutta ymmärsin etten pystyisi hoitamaan sitä koska en voi harrastukseni takia tehdä kuin noin 20 tuntia viikossa, esimiehen pitää olla täysiaikainen. Yksi parhaimista työystävistäni sitten haki paikkaa ja sai sen ja alkoi ihan natsiksi. Meillä työajat on 9-20 ja joustavat. Joskus tulen 9:20 ja jos teen esim kuuden tunnin päivän niin lähden 15:20. En siis kerkeä ysiin aamun harkkojen takia. Koskaan se ei ole ennen ollut kelläekään ongelma, olen ollut talossa yli 5 vuotta. Mutta nyt yhtäkkiä onkin kun on epäreilua kun joku ei tule ysiin. Wtf? Olen töissä sen verran pidempään kuin mitä myöhemmin tulen.
On muitakin asioita mistä valitaa. Meillä on kamala työvoimapula. En ihmettele, kuka tuollaista jaksaisi huonolla palkalla jos kaikesta pitää vaan valittaa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä pitää tuolle ajalle määrittää tunnit etukäteen.
ilmoitan 9-15 ja jos myöhästyn niin teen vaikka 9:09-15:09 tai 9:11-15:11 ja jos en pysty jäämään yli 15 niin sitten teen vaikka 9:15-15:00.
Ap
Jos sä etukäteen ilmoitat työajaksi 9-15 ja tulet 9:09 tai 9:15, niin silloin olet myöhässä. Pomosi on oikeassa, valitan.
Eikö olisi yksinkertaisinta, että alat sitten vaan merkitä ne tunnit alkaen siitä 9.30, jos se on todellinen aika mihin ehdit töihin? Esimies ei voi ainakaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä pitää tuolle ajalle määrittää tunnit etukäteen.
ilmoitan 9-15 ja jos myöhästyn niin teen vaikka 9:09-15:09 tai 9:11-15:11 ja jos en pysty jäämään yli 15 niin sitten teen vaikka 9:15-15:00.
Ap
Jos sä etukäteen ilmoitat työajaksi 9-15 ja tulet 9:09 tai 9:15, niin silloin olet myöhässä. Pomosi on oikeassa, valitan.
Eli kannattaa ilmoittaa ajaksi vaikka 9:30 - 15 ja kuunnella naputus siitä että heidän mielestä olisi hyvä tehdä enemmän tunteja. Ja en oikeesti koita olla mahdoton tai hankala, tää on mun eka työpaikka ja oon vaan koittanut miellyttää ja tehdä mahdollisimman paljon tunteja kun sitä haluavat. Koskaan aiemmin päälle viiden vuoden aikana mitä oon ollut talossa tuo ei oo ollut ongelma vaan 2 aikaisempaa esimiestä on sanonut et ihan sama milloin asiakkkalle soitan kunhan teen työni hyvin ja mieluummin enemmän tunteja kuin vähemmän. Se ei mysökään käy nykyiselle esimiehelle et ilmottaisin tunnut vaikka 9:30 - 15 ja aloittaisinkin sitten vaikka 9:00 jos pääsen aamun harkoista aiemmin. Vaikka on työvoimapula. En vaan ymmärrä.
Ensinnäkin sin pomolla on tarve osoittaa olevansa pomo, ja se näkyy sulla tässä työajasta jankkaamisella. Olen ollut samassa tilanteessa, paitsi että minäkin hain myös samaa paikkaa. Mä vetosin terveseen järkeen ja pomo lopulta rauhottu.
Miksi et voi ilmottaa olevasi töissä 9.30-15.30?
Niin muutoin, ihan syvältä tuo pomon toiminta. Jos kyseessä olisi puhelin johon myös tulee puheluja vaikka klo 8 lähtien, ymmärrän että jonkun pitää olla vastaamassa. Mutta jos puhelinyyntihommassa ei voi olla 5-10 minuutista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Sovi työajaksi 9:30-15:30?
Niin kai mun pitää tehdä. Mutta kun aiemmin on just pyydetty että ilmoittaisin sen 9 eteenpäin jos pystynkin tekemään ysistä koska kaikki mun tunnit on tärkeitä. Lähinnä kai tässä ihmettelin mikä tässä on ongelma nyt.
MInulla ihan päinvastainen kokemus. Kun työkaveristani tuli esimies, niin hommat alkoi luistaa uudistusten myötä. Työkaverini tiesi homman käytännön tasolta ja pystyi vaikuttamaan asioihin sitä kautta. Paras esimies ikinä ja piti todella puolia meidän muiden työntekijöiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin sin pomolla on tarve osoittaa olevansa pomo, ja se näkyy sulla tässä työajasta jankkaamisella. Olen ollut samassa tilanteessa, paitsi että minäkin hain myös samaa paikkaa. Mä vetosin terveseen järkeen ja pomo lopulta rauhottu.
Miksi et voi ilmottaa olevasi töissä 9.30-15.30?
Niin muutoin, ihan syvältä tuo pomon toiminta. Jos kyseessä olisi puhelin johon myös tulee puheluja vaikka klo 8 lähtien, ymmärrän että jonkun pitää olla vastaamassa. Mutta jos puhelinyyntihommassa ei voi olla 5-10 minuutista kiinni.
Niin kai se on tehtävä, siis ilmoittaa ajaksi 9:30. Olisi vaan kiva aloittaa heti 9:00 tai 9:15 niinä päivinä kun kerkeen. Lähinnä kai ärsyttää se että se on aina ennemmin käynyt enkä kekis syytä miksi ei kävisi nytkään paitsi pomon natseilu. Ja oon ite tosi joustava enkä tykkää natseilusta. Tänään kaatui nuppi kun sain varoituksen vaikka oon vaan koittanut toimia firman hyväksi. Paras on kai etsiä uusia töitä. Tän aloituksenkin tein raivoiksissani.
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä sovittu liukuma työajassa? Tai oletko paikallisesti sopinut että voit tulla myöhemmin? Jos ei niin pyydä kirjallisesti soppariisi se.
Jos mitään ei ole sovittu niin kyllä työnantaja voi huomauttaa jos olet jatkuvasti "myöhässä".
Työnantajahan tässä ei ole huomauttanut mitään vaan esimies? ihan eri asioita.
Aika jännä tilanne kyllä, jos noin niinkun firman näkökulmasta ajattelee. Joustava työntekijä tekisi enemmän töitä, jos hänen vaan annettaisiin, mutta vasta ylennyksen saanut pikkupomo haluaa korostaa omaa auktoriteettiaan ja toimii firman edun vastaisesti nillittämällä tälle työntekijälle ja romuttamalla aiemmin sovitun ja toimivaksi todetun systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä sovittu liukuma työajassa? Tai oletko paikallisesti sopinut että voit tulla myöhemmin? Jos ei niin pyydä kirjallisesti soppariisi se.
Jos mitään ei ole sovittu niin kyllä työnantaja voi huomauttaa jos olet jatkuvasti "myöhässä".Työnantajahan tässä ei ole huomauttanut mitään vaan esimies? ihan eri asioita.
Juridisesti esimies on työnantajan edustaja. Mutta joo, olen kyllä sitä mieltä, että ap:n saamaan varoitukseen ei oikein ole perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mitään ei ole sovittu niin kyllä työnantaja voi huomauttaa jos olet jatkuvasti "myöhässä".Pikemminkin: onko määritelty edes mitään tiettyä työaikaa jolloin pitää tulla. Jos firmassa on sääntö, että esim klo 7-9 välillä pitää aloittaa työpäivä, niin sitten ap tosiaan on myöhässä ja huomautukseen on peruste. Mutta jos ei ole määrätty kuin tuntimäärä joka tehdään niin mikä sitten olisi "myöhässä"?
Ei työpäivää voi aloittaa edes ennnen ysiä koska sitä ennen ei saa lain mukaan soittaaa asiakkaalle? Vai?
t: ex puhelinmyyjä
8.30 saa aloittaa
Ei, vaan yhdeksältä.
https://www.asml.fi/wp-content/uploads/Telemarkkinointi_Yleinen.pdf
Toiset ei vaan sovi esimiehen työhön. Hyvä esimies ei ole sosiaalisia suhteitaan statuksellaan pilaava nipo natsi, eikä muuta pätemisentarpeessaan hyvin toimivia käytäntöjä. Jos sulla on homma toiminut ja vastaavasti olet saanut työaikoihin joustavuutta, niin näen että ex-kaverillasi ei ole tässä kohtaa kyllä tilanteessa tarvittavaa pelisilmää.
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä sovittu liukuma työajassa?
Ihan kun tuolla olisi mitään merkitystä. Meillä on sovittu liukuma työajassa, mutta sitäpä vaan ei saa käyttää kuin harvat ja valitut. Meidän on pakko avata puhelinlinja heti kun tullaan töihin (työaika 8-16), joten jos tulet vaikkapa 7:50, niin heti linja auki ja se on auki sitten klo 16 saakka. Liukumia ei saa rahana eikä niitä voi pitää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko teillä sovittu liukuma työajassa?
Ihan kun tuolla olisi mitään merkitystä. Meillä on sovittu liukuma työajassa, mutta sitäpä vaan ei saa käyttää kuin harvat ja valitut. Meidän on pakko avata puhelinlinja heti kun tullaan töihin (työaika 8-16), joten jos tulet vaikkapa 7:50, niin heti linja auki ja se on auki sitten klo 16 saakka. Liukumia ei saa rahana eikä niitä voi pitää pois.
Mä silleen ymmärtäisin sen et jos olisin vastaamassa niin linja pitää olla auki aspan aikojen mukaan mtta ulossoitossa mitä väliä. Ei tuo ollut ainoa asia mistä wx-työkaveri nittittää, nyt vaan meni kuppi nurin tuon varoituksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on määritelty, että työnteko tapahtuu 9-20 välisenä aikana x-tuntia viikossa, miten töistä voi edes myöhästyä? Miten töissä voi olla klo 20 asti jos joka aamu tulee ysiltä? Tuostahan tulee 10 tunnin päivä jos on tunnin ruokatauko.
Tästä jää jotain nyt kertomatta.
Ei kai tuo tarkoita et ap tekisin 9-20 töitä joka päivä? Ja miten niin ei voisi myöhästyä jos tarkottaisi? Jos tulisi vaikka 9:03 ja olisi kahteenkymmeneen niin teoriassa olisi myöhässä. Mutta eikähän tuo tarkoita että työ on tehtävä 9-20 välisenä aikana, ei 9-20!
No sit puhu esimiehellesi, että näin on sovittu palvelupäälikön kanssa ja jos se ei sille kelpaa, voitkin irtisanoa itsesi ja ilmoitat myös esimiehen esimiehelle miksi näin teit.