miksi helsinkiläisille malsetaan asumistukia miljoonia euroja
jos ei ole varaa maksaa vuokraa niin muuttakoot maaseudulle tyhjiin kerrostaloihin, eiväthän he käy työssäkään.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ska ei siellä tarvita osa-aikasin kaupan kassoja, siivoojia, tarjoilijoita yms. Ne joilla on varaa noita palveluita käyttää voivat mennä niitä käyttämään sinne missä työntekijöillä on varaa asua.
Jos yrityksillä on vaikeaa saada työvoimaa hankittua, niin eikö silloin ole loogista että yritys osallistuu työntekijöidensä asumiskustannuksiin eikä asiaan mitenkään liittymätön veronmaksaja?
Noilla aloilla henkilöstökulut pidetään mahdollisimman alhaalla eli ei ne ala maksamaan työntekijän asumisesta. Jos loppuu asumistuki niin loppuu myös monen alan työntekijät pk-seudulla koska ei ole varaa jäädä.
No voin minäkin sanoa veronmaksaja että en ala tuollaisia maksamaan. Mikä halvatun säästöpossu minä olen yrityksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ska ei siellä tarvita osa-aikasin kaupan kassoja, siivoojia, tarjoilijoita yms. Ne joilla on varaa noita palveluita käyttää voivat mennä niitä käyttämään sinne missä työntekijöillä on varaa asua.
Jos yrityksillä on vaikeaa saada työvoimaa hankittua, niin eikö silloin ole loogista että yritys osallistuu työntekijöidensä asumiskustannuksiin eikä asiaan mitenkään liittymätön veronmaksaja?
Noilla aloilla henkilöstökulut pidetään mahdollisimman alhaalla eli ei ne ala maksamaan työntekijän asumisesta. Jos loppuu asumistuki niin loppuu myös monen alan työntekijät pk-seudulla koska ei ole varaa jäädä.
No voin minäkin sanoa veronmaksaja että en ala tuollaisia maksamaan. Mikä halvatun säästöpossu minä olen yrityksille?
Oletpa ja erityisesti vuokrayrityksille. Esimerkiksi satolla lukee sopimuksessa että jos asukas saa asumistukea niin se pitää ohjata suoraan saton tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tyhjällä maaseudulla töitä?
Ei työttömät töihin mene.
Työkkäriin pääsee nykyään netin kautta ei niiden tarvitse mihinkään lähteä, niille on kustannettu kalliit tietokoneet ja nettiyhteydet.
Kauppakin tuo ruokatavarat kotiinkuljetuksena
Aika moni työssäkäyvä saa asumistukea.
Syrjäseutujen teiden kunnostus leikkuriin! Miksi me maksamme miljardeja Lapin teiden kunnossapidosta tai jostain Savokarjalan perukoiden liikenneympyröistä?
Aika moni asunnon ostanut saa asumistukea. Itse asiassa jokainen vähävarainen asunnon omistaja voi sitä hakea ja saa.
Yrittäkääpä ottaa selvää asioista. Suurin osa helsinkiläisistä asumistuen saajista EI ole työttömiä: http://raportit.kela.fi/linkki/97219193
Siitä olen samaa mieltä että järjestelmä on sinänsä kestämätön. Tämähän ratkaistaisiin lisäämällä julkista asuntorakentamista voimakkaasti mutta ketään ei vaikuta se houkuttelevan.
Monet hakee ns. turhaan tukia. Itse olen pienipalkkainen, tienaan n. 1300€/kk ja maksan vuokraa (turussa) puoliksi mieheni kanssa, eli maksettavaa on sellainen 270€/kk.
Laskurin mukaan olisimme oikeutettuja asumistukeen, mutta emme hae sitä, koska meidän rahat riittää tähän. Olisihan se kiva jos rahaa jäisi enemmän käytettäväksi, mutta periaatteet ei anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni asunnon ostanut saa asumistukea. Itse asiassa jokainen vähävarainen asunnon omistaja voi sitä hakea ja saa.
Jokainen vähävarainen asunnon omistaja voi asumistukea hakea, mutta ei sitä jokainen saa. Jos vaikkapa asuu yksikseen omakotitalossa Utsjoella ja saa pientä palkkaa 1200 euroa kuukaudessa, niin asumistuki vaikkapa 500 euron keskimääräisillä kuukausittaisilla asumismenoilla (Utsjoella sähkö ja lämmittäminen on kallista kun talvi on pitkä ja kylmä) olisi huikeat 0 euroa kuussa. Tai jos perheessä olisi 4 jäsentä ja tulot yhteensä olisivat 2300 euroa kuussa, ja asumismenot siinä tapauksessa vesilaskuineen esim. 700 euroa kuussa omassa omakotitalossa, niin asumistuki olisi samoin 0 euroa - jos asuntolainaa ei ole. Toimeentulotukea jälkimmäinen perhe kyllä saisi, mutta ei asumistukea.
Laskurilla voi testailla, missä tilanteessa asumistukea saa ja missä ei:
https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication
Koska kaikki suomalaiset on tarkoitus asuttaa Helsinkiin.
Ensin voitaisiin tehdä niin, että kaikki hyvätuloiset ihmiset muuttaisivat pois kaupungin vuokra-asunnoista, jolloin niitä subventoituja asuntoja riittäisi nykyistä paremmin niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.
Mutta koska kaupungin asunnossa saa roikkua vaikka palkka nousisi, työssäkäyvät hyvin toimeentulevat eivät luovu saavutetusta edusta, koska vapailta markkinoilta ei löydy yhtä halpaa asuntoa.