Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömät terveet ei tee vapaahetoistyötä?

Vierailija
19.10.2017 |

Moni on masentunut kun ei tunne olevansa minkään arvoinen tai hyödyllinen yhteiskunnassa, kun ei vaan saa töitä. Vapaaehtoistyö esim. vanhusten parissa toisi valtavaa merkitystä ihan kaikille. Vanhuksille seurana oloa, kun oikeat työntekijät ei ehdi.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytössä eikä luuhata jossain vapaaehtoistöissä. Muuten tuet loppuu.

Vierailija
2/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytössä eikä luuhata jossain vapaaehtoistöissä. Muuten tuet loppuu.

Oikeasti? Wtf....

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haen töitä. Ja nyt olen lisäksi sienestänyt. Opiskelen oman alan juttuja omin päin. Niin ja tappelen työttömyyskassan kanssa.

Rahanpuute tässä masentaa eikä mikään hyödyttömyyden tunne.

Vierailija
4/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistyöhön ei kelpaa kuka tahansa seinästä reväisty! Vapaaehtoistyötä ei oteta tekemään isoja joukkoja minkään laitoksen sisälle. Virkavastuulla olevat hoitajat vastaavat vanhusten hoidosta eikä heitä riitä ohjaamaan ja valvomaan tuntemattomia vapaaehtoisia. Kyse on arvovalinnoista: kunnat ja yksityiset yritykset palkkaavat liian vähän ammattitaitoisia hoitajia. Tätä ei hakuta muuttaa. Mikään vapaaehtoinen ei voi korvata työvoimavajetta, joka on tahallaan luotu! Vai haluatko romuttaa ammattipätevyydet kokonaan, kuten jotkut ovat jo väläytelleet? Jokainen työtön voi huolehtia itsestään ja lähipiirinsä ihmisistä, kuten jo tekevätkin. Mutta työnteko katsotaan rikokseksi, josta joutuu karenssiin,joten prempi olla julkistamista omaa työntekoaan!

Vierailija
5/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, rahanpuute sitä masennusta saa aikaan.

Vierailija
6/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Wtf....

ap

Kyllä. Ihan oikeasti. Muistaakseni siitä on ollut ennakkotapauksiakin oikeudessa, en muista niitä niin tarkalleen että voisin linkittää.

Vierailija
7/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuisin työttömäksi, ensisijainen tavoite olisi karsia omia kustannuksia minimiin. Esimerkiksi sämpylät ja muut leipätuotteet mitkä nyt tulee ostettua vapaa-ajan puutteen vuoksi kaupasta, voisi leipoa kotona. On täysin luonnollista liberaalissa markkinataloudessa tuijottaa vain omaan napaan ja hallituksemmekin antaa samalle ideologialle yläpeukkua.

Vierailija
8/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Wtf....

ap

Kylläpä kyllä. Teen itse vapaaehtoistyötä ja menin tästä vahingossa ääneen sanomaan työttömäksi jäädessä. Tuki oli katkolla kunnes te toimisto sai selvityksen vapaaehtoistyön luonteesta, ettei nyt olisi työnhaun esteenä sitten tämä. Muutama tunti kuussa ei ollut esteenä, enempi oisi voinut olla. Sinänsä jännää, että jotenkin hyödyllisemmäksi nähdään sitten jonkun sipilän kumminkaiman firmassa tehtävä ilmainen orjatyö.

Vierailija
9/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi vitussa siitä vanhustenhoidosta ei sitten maksettaisi palkkaa? Miksi aina sanotaan, että työttömät voisivat tehdä tätä ja tätä kun ei tekemistä ole, mutta miks heidän pitäisi tehdä sitä työtä ilmaiseksi? Kuitenkin siitä työssäoleville maksetaan, niin miksei samoista hommista voi maksaa työttömille tai ottaa vaikka samantien töihin? Menisitkö ite vaihtamaan vanhusten vaippoja ja kylvettämään heitä ihan ilmaseks? Mietinpä vaan

Vierailija
10/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi rahaa, niin lähtisin ulkomaille tekemään vapaaehtoistöitä. 

Vierailija
11/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla. Voidaan katsoa työnteoksi ja sitten katkeaa tuet. Ei ole varaa ottaa sitä riskiä.

Tekemisen puutetta minulla ei ole, päivät ei tahdo riittääkään kaikkeen tekemiseen.

Vierailija
12/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä omituista onkin, että työttömiä syyllistetään siitä että "makoilevat vain kotona kattoon syljeksien". Mutta jos työttömänä erehdyt tekemään vapaaehtoishommia tai vaikka askartelemaan jotain plektroja niin kuin se yksi kaveri, niin tuet loppuu kyllä hyvin nopeaan. Työtön saa olla aktiivinen vain ja ainoastaan yhteiskunnan osoittamissa ilmaistöissä ja jos niihinkin haet vapaaehtoisesti niin tukia lasketaan, eikös se laki näin muuttunut ihan vastikään?

Vierailija
13/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ei uskalla tehdä mitään ettei vaan katkaista tukia. Itse olen työkkäriltä salaa opiskellut avoimessa yliopistossa yhden opintokokonaisuuden kun en kestänyt olla tekemättä mitään. Siitäkään ei uskaltanut mainita koska se olisi voitu katsoa täysipäiväiseksi opiskeluksi, vaikkei sitä oikeasti ollutkaan.

Vierailija
14/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti vapaaehtoistyöstä tai työkokeilusta tulee työttömälle kuluja, kun joutuu kulkemaan paikalle. Ei ole mitään järkeä kun rahat muutenkin tiukalla.

Eikä suomessa tosissaan tueta omaaloitteisuutta että tekisi ajallaan jotain hyödyllistä. Minä aikanaan menetin tuet kun olin aloittanut monimuoto opiskelun töiden ohella. Olin ehtinyt käydä koulua liki 5kk, kunnes työsopimukseni päättyi. Työkkäri sitten vei työttömyysrahat kun olen päätoiminen opiskelija (minun olisi pitänyt käydä koulua työn ohella 6kk että oltaisiin voitu todeta opiskelu sivutoimiseksi) ja kela ei maksanut opintotukea koska opintopisteitä ei kertynyt riittävästi kuukaudessa, eli opiskelu oli kelan mukaan sivutoimista.

Jouduin siis lopettamaan koulun että sain työttömyysrahaa. Sen jälkeen en ole tehnyt mitään mitä työkkäristä ei ole osoitettu.

Vierailija
15/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti vapaaehtoistyöstä tai työkokeilusta tulee työttömälle kuluja, kun joutuu kulkemaan paikalle. Ei ole mitään järkeä kun rahat muutenkin tiukalla.

Eikä suomessa tosissaan tueta omaaloitteisuutta että tekisi ajallaan jotain hyödyllistä. Minä aikanaan menetin tuet kun olin aloittanut monimuoto opiskelun töiden ohella. Olin ehtinyt käydä koulua liki 5kk, kunnes työsopimukseni päättyi. Työkkäri sitten vei työttömyysrahat kun olen päätoiminen opiskelija (minun olisi pitänyt käydä koulua työn ohella 6kk että oltaisiin voitu todeta opiskelu sivutoimiseksi) ja kela ei maksanut opintotukea koska opintopisteitä ei kertynyt riittävästi kuukaudessa, eli opiskelu oli kelan mukaan sivutoimista.

Jouduin siis lopettamaan koulun että sain työttömyysrahaa. Sen jälkeen en ole tehnyt mitään mitä työkkäristä ei ole osoitettu.

Oletko siis sitä mieltä, että lakeja ei tarvitse noudattaa? Tuo 6 kk on laissa, ei sitä työkkäri päätä.

Toisaalta voisihan ne tehdä vaikka niin, että päättäisi antaa maksun estäviä lausuntoja ihan muuten vain, koska työttömien mielestä lait on turhia.

Vierailija
16/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja teen vapaaehtoistöitä muutaman tunnin viikossa.

En todellakaan ole kertonut siitä työkkäriin enkä kerro.

Vierailija
17/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi palkata oikeita työntekijöitä, kun jotku tollot tekevät ilmaiseksi.

Vierailija
18/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät pitäisi laittaa koulutukseen ja kursseille.

Vierailija
19/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisitkö ite vaihtamaan vanhusten vaippoja ja kylvettämään heitä ihan ilmaseks? Mietinpä vaan

Aloituksessa taidettiin puhua vapaaehtoistyöstä eikä ilmaistyöstä. Vapaaehtoistyöntekijät ei vanhustyössä vaihda vaippoja vaan he ulkoiluttaa vanhuksia voit järjestää heille jotakin muuta virkistystä mitä hoitoon ei sisälly laittavat hiuksia (eivät pese hiuksia tai muutenkaan vanhuksia), lukevat ehkä lehtiä jne.

Vapaaehtoisia vanhustyössä jonkun verran on osa heistä työttömiä, osa eläkeläisiä, opiskelijoita tai työssäkäyviä.

Merkitykselliseksi tietenkään kaikki työttömät kuten ei kaikki ihmiset ylipäätään tuon kaltaista työtä koe. Vapaaehtoistyötä löytyy myös hyvin monenlaista muuta, kai tuo aloituksen vapaaehtoistyö vanhusten parissa oli lähinnä esimerkki.

Esteitä vapaaehtoistyöhön on toki myös monenlaisia eikä ne useinkaan edes riippuu työllisyydestä tai työttömyydestä. Ajanpuute, on jotakin muuta tekemistä joka estää lähtemisen mm. lastenhoito, ei halua tai ei ole mahdollista käyttää rahaa liikkumiseen paikkaan jossa vapaaehtoistyötä tekisi, ei ole muuten mahdollisuuksia hankkia resursseja joita työhön pitäisi käyttää jne.

Vierailija
20/67 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis sitä mieltä, että lakeja ei tarvitse noudattaa? Tuo 6 kk on laissa, ei sitä työkkäri päätä.

Toisaalta voisihan ne tehdä vaikka niin, että päättäisi antaa maksun estäviä lausuntoja ihan muuten vain, koska työttömien mielestä lait on turhia.

Ei, en ole sitä mieltä että lait ovat turhia tai niitä ei tarvitse noudattaa. Minusta vaan oli aika typerää että 1 kuukausi olisi muuttanut mitään, kun niinä 5 kuukautena koulu ei häirinnyt kokopäivä työni tekoa. Toivoisin että tällaisissa tapauksissa osattaisiin käyttää tervettä järkeä, eikä tuijottaa päivämääriä. Olisiko asiassa toimittu samanlailla jos minulta olisi loppunut työt viikko ennen tuota 6 kuukauden täyttymistä? Välillä vaan tosissaan tuntuu siltä että itse jos hankit itsellesi jotain kehittävää ja omaan tulevaisuuteesi panostavaa toimintaa niin siitä saa kärsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan