lapsen kasvu/neuvola
Pakko nyt kysyä tällaista asiaa.
meillä on 5v keskoslapsi joka on aina kasvanut - käyrillä ja keväällä neuvolassa totesivat että kasvaa hyvin omilla käyrillään,ennuste on että jää lyhyeksi 170cm tai allekin,lapsi on laihan näköinen,energinen ja syö aika huonosti.
tänään olin lapsen kanssa sen tarhakaverin synttäreillä misssä oli n:10kpl saman ikäistä poikaa ja tyttöä,meidän poika oli noista pisin ja selvästi jotenkin rotevampi.
Itse olen luullut että lapsi on pieni kokoisempi ym. Kuin muut saman ikäiset koska kasvaa - käyrillä ja oli syntyessään niin pieni.
Kommentit (29)
Tästä on jo 20 vuotta aikaa, mutta 2-v neuvolassa saatiin ennuste aikuisiän pituudesta, mikä on aika hyvin paikkaansa. Muutama vuosi sitten annettu sytostaattihoidot varmaan vähän tyssäsivät kasvua, mutta nuori mies on nyt 188 cm pitkä.
22 jatkaa, siis ennuste pitänyt paikkaansa.
Meille sanottiin että mitään aikuisiän ennustetta ei voi neuvolassa antaa. Nyt samainen lapsi on ysillä ja nyt sellainen kuulemma katsotaan terkan kanssa.
Ainoo vaan että meidän lapsi on adoptiolapsi joten hän ei sitä saa.
Mä olin lapsena tosi lyhyt, aina muita samanikäisiä lyhyempi. Kunnes sitten 15-vuotiaana aloin kasvamaan ja musta tulikin monia samanikäisiä pidempi.
Kiitos kommenteista,tosiaan ihmettelin kun poika on kavereitaan pidempi ja kuitenkin -käyrillä kasvanut,0 tai + käyrillä olisi jo paljon muita isompi.
Millä viikolla te keskoset tai keskoslapsenne ovat syntyneet?
Meidän lapsi syntyi 31+2
Ap kirjoitti:
Kiitos kommenteista,tosiaan ihmettelin kun poika on kavereitaan pidempi ja kuitenkin -käyrillä kasvanut,0 tai + käyrillä olisi jo paljon muita isompi.
Meidän lapsi syntyi 31+2
Tiedätkö edes että ne kaverit on samanikäisiä?
Kyllä meidän neuvolassa arvioitiin aikuisiän pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti:
Meidän lapsi syntyi 31+2Tiedätkö edes että ne kaverit on samanikäisiä?
Suurinosa on samassa 5v tarharyhmässä ja 5v synttäreillä on tänä vuonna käyty,kaverin 6v tyttökin saman pituinen pojan kanssa,tosin paljon hintelämpi.
Ei niihin pituusennusteisiin kannata luottaa. Niin paljon riippuu murrosiästä. Silloin voi venähtää pituutta vaikka kuinka.