Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkkeet laukaisee (hypo)manian?

Vierailija
18.10.2017 |

Onko muilla masennuslääkkeet laukaissut maniaa tai hypomaniaa? En kyllä sairasta kaksisuuntaista tietääkseni, mutta söin aikoinaan Seronilia korkeimmillaan 30mg annoksella ja se aiheutti manian omaisia tunteita. Esimerkiksi olin todella levoton kokoajan, tein ja sanoin typeriä juttuja joita kadun näin jälkeenpäin, kun en enää käytä kyseistä lääkettä, en saanut unta välillä jne. Tuntui suoraan sanottuna siltä, kuin olisi vetänyt jotain piriä tyyliin :D

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli maanisia oireita SSRI-lääkityksen aikana. Koskaan muulloin vastaa en ole kokenut. Tein asioita, joita en koskaan "selvin päin" olisi tehnyt. 

Minulla oli käytössä kolme lääkettä masennukseen ja niiden aikana tein asioita mitä en olisi koskaan tehnyt mm sairasloman aikana tein töitä toisaalla (toiselle työnantajalle ja otin hiustenpidennykset).

Tuosta tilasta kun heräsin (lopetin lääkkeet seinään) vointini romahti. Hakeuduin itse päivystykseen ja sieltä kuukaudeksi osastolle.

Sain bibo II DG ja siihen tuhdin lääkityksen (lääkitys siis kuukauden aikana nostettiin mielialatasaajalla ja kahdella neuroleptillä ihan tappiin). Vointi vain heikkeni ja kyselin psykiatrilta voiko lääkitys olla syynä kehnoon vointini? Tämä kiellettiin ja sanottiin, että olen mieleltäni vain niin sairas, lääkkeet eivät kenenkään vointia heikennä.

Minun pitäisi jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, kuntoutus tai terapia ei kohdallani enää hyödytä.

Söin lääkkeitä 3kk ajan ja olin enää ihmisraunio. Kuola. Valui suusta, muisti katosi, lihaksia särki, sain epileptisiä kohtauksia ja vuorokaudessa nukuin 20h.

Ajoin itse lääkityksen hiljalleen alas, selvitin läheisten avulla pääni kuntoon. Palasin työelämään ja siellä on tultu oltua nyt 16 vuotta tuon kauhean ajanjakson jälkeen. Sairaslomalla näiden vuosien aikana kerran Koronan vuoksi.

Mitään bibolaaritaudin merkkejä ei ole näkynyt, vaikka rankkoja hetkiä elämässä on ollut (läheisten sairastelut, kuolemat yms). Oma työni on hyvin itsenäistä ja kiireistä jiten paineensietokykyä löytyy.

Ei niin suurta tapahtumaa elämässä enää tule olemaan, että turvaudun mielialalääkkeisiin tai ajautuisin psykiatrian vastaanotolle.

Psykiatrit ovat puoskareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi