Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkkeet laukaisee (hypo)manian?

Vierailija
18.10.2017 |

Onko muilla masennuslääkkeet laukaissut maniaa tai hypomaniaa? En kyllä sairasta kaksisuuntaista tietääkseni, mutta söin aikoinaan Seronilia korkeimmillaan 30mg annoksella ja se aiheutti manian omaisia tunteita. Esimerkiksi olin todella levoton kokoajan, tein ja sanoin typeriä juttuja joita kadun näin jälkeenpäin, kun en enää käytä kyseistä lääkettä, en saanut unta välillä jne. Tuntui suoraan sanottuna siltä, kuin olisi vetänyt jotain piriä tyyliin :D

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin 225mg hoikalla henkilöllä teki kovin "piristepäisen" olon.

En sairasta kaksisuuntaista, mutta veikkaan, että diagnoosi olisi saattanut olla se, jos olisin lääkärin ohjeita noudattanut ja syönyt kiltisti lääkkeet.

En syönyt, vaan tein muita muutoksia elämään, enkä syönyt kuin alle 3 kuukautta noita koko elämäksi tarkoitettuja lääkkeitä. Niillä olisi mennyt aivot aivan solmuun.

Vierailija
2/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla väärä diagnoosi. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on ihan eri lääkkeet. Puhu lääkärilesi asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla väärä diagnoosi. Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on ihan eri lääkkeet. Puhu lääkärilesi asiasta.

Ilman masennuslääkkeitä minulla ei ole ollut maniaa eli tuskin minulla siis on kaksisuuntaista.

Vierailija
4/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman masennuslääkkeitä minulla ei ole ollut maniaa eli tuskin minulla siis on kaksisuuntaista.

Tai sitten sitä ei ole tunnistettu? Hypomania on monelle niin mukava olotila ettei sitä koeta ongelmana.

Vierailija
5/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli maanisia oireita SSRI-lääkityksen aikana. Koskaan muulloin vastaa en ole kokenut. Tein asioita, joita en koskaan "selvin päin" olisi tehnyt. 

Vierailija
6/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee maniaa tai muita "epänormaaleita" tunnelmia, on annos melkein aina liian korkea. Oikea annostus ei lähes koskaan vaikuta tuolla tavoin.

Vierailija
7/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kans tullut sellaisia oireita aloitettuani Escitalopramin, vaikka muuten ei ole. Olen ehkä liiankin rohkea väliin varsinkin jos ottaa alkoholia, joka muuten nousee päähän helpommin kuin ennen. Joskus päästelen sammakoita suustani. Ilman lääkettä olen liian sulkeutunut ja arka kuitenkin. Ehkäpä tämä tasoittuu ajan myötä. Olen vasta vähän aikaa syönyt.

Vierailija
8/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet nimenomaan voivat aiheuttaa hypomaniaa/maniaa bipolaareille. Lääkäriin mars, syytä epäillä bipoa.

Vierailija
9/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee maniaa tai muita "epänormaaleita" tunnelmia, on annos melkein aina liian korkea. Oikea annostus ei lähes koskaan vaikuta tuolla tavoin.[/quote

Annostus on ollut nyt vain 5 mg, joten tuskin. Eikä ole bibotaipumusta, vaan pelkkä masennus ja ahdistus ollut.

Vierailija
10/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee maniaa tai muita "epänormaaleita" tunnelmia, on annos melkein aina liian korkea. Oikea annostus ei lähes koskaan vaikuta tuolla tavoin.[/quote

Annostus on ollut nyt vain 5 mg, joten tuskin. Eikä ole bibotaipumusta, vaan pelkkä masennus ja ahdistus ollut.

Vaikka ei olisikaan bipotaipumusta, niin masennuslääkkeet voi sen laukaista!

Vierailija
11/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 2 vaihtoehtoa oireellesi. 1. Sinulla on bipo piilevänä/alkavana tai 2. väärä annostus.

Vierailija
12/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säälittävän pieni annos (5 mg) SSRI-lääkettä aiheuttaa kausia, joita pitäisi kai kutsua hypomaanisiksi. Vauhtia riittää, painatan menemään kuin duracellpupu, puuhaan, häärään ja saan paljon aikaiseksi. Sitten iskee "laskut". Ahistaa ja masentaa, jumitan neljän seinän sisällä ja itkeskelen.

Ennen lääkitystä mulla ei ollut mitään viitteitä (hypo)maniasta eikä kaksisuuntaisesta. Joskus tulee mietittyä, josko lääkkeet ovat voineet laukaista kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Vaikea vain uskoa sellaista noinkin pienellä annostuksella.

Vierailija
13/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Mullakin seronil teki tuota ja annos oli vaan 20mg. Esimerkkinä, poikaystävä lähti käymään kaupassa illalla, viipyi ehkä puoli tuntia. Sillä aikaa oli pakko alkaa pesemään seiniä. Tuli takaisin niin olin siirrellyt sohvat, kirjahyllyt, pöydät keskelle huonetta, matot pihalla, uudet verhot ripustettuna, imuri huutaa ja mä luuttuan seiniä kuntopyörän päällä ja juoksen keittiössä tekemässä safkaa samaan aikaan. Mutta iloisena pysyin,  oikein pakotetun hyvällä tuulella. 

Enkä ole eläessäni tehnyt niin pahoja mokia ja käyttäytynyt idioottimaisesti kun silloin kun en tajunnut olla juomatta SSRI-lääkityksen alaisena. Pahimpana oon pettänyt miestäni (josta ei mitään muistikuvaa) ja ennen kun seurustelin niin harrastin seksiä eri miesten kanssa perättäisinä öinä,. Mun käytöksessä ei ollut mitään tolkkua ja olin ihan holtiton ja vaikka ajattelin itsekin että mikä hitto mua vaivaa niin silti en pystynyt pitämään itseäni kurissa.

Muista olla juomatta lääkityksen alaisena!

Vierailija
14/34 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet nimenomaan voivat aiheuttaa hypomaniaa/maniaa bipolaareille. Lääkäriin mars, syytä epäillä bipoa.

Jep, jep. Ihan tieteellinen fakta on se, että eri ihmiset reagoivat eri lääkkeisiin eri tavoin.

Ja ihan kaikille saataisiin myös bipo diagnoosi, jos piristävän lääkkeen annostus vaan olisi sopiva.

Kaikki sekoilevat huumepäissään myös annostuksen ollessa tarpeeksi korkea.

Diagnosoidaan kaikki bipoiksi, niin säästyy psykiatrit siltä vaivalta.

Ihan oikeasti en tajua kuinka osa alan ammattilaisista on niin urpoja, että diagnosoivat ihmisille mielen sairauksia heidän ollessa laillisten huumeiden vaikutuksen alaisena. Naurettavaa. Pysykää kaukana näistä hulluista....

Vierailija
15/34 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten lääkärit määräävät näitä lääkkeitä niin helposti, jos siinä on tuo riski? Miten lääkäri voi yhden tapaamisen perusteella sanoa onko kyseessä tavallinen masennus vai bipo?? Ihmettelen kovasti. Alkaa luottamus mennä lääkäreihin. Olen myös kuullut tuon, minkä joku jo mainitsi, että masennuslääke saattaa aiheuttaa bypon, vaikka koskaan ei ole ollut sitä aiemmin. Aika pelottavaa. Älkää koskeko lääkkeisiin, joista ette tiedä!

Vierailija
16/34 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/34 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten lääkärit määräävät näitä lääkkeitä niin helposti, jos siinä on tuo riski? Miten lääkäri voi yhden tapaamisen perusteella sanoa onko kyseessä tavallinen masennus vai bipo?? Ihmettelen kovasti. Alkaa luottamus mennä lääkäreihin. Olen myös kuullut tuon, minkä joku jo mainitsi, että masennuslääke saattaa aiheuttaa bypon, vaikka koskaan ei ole ollut sitä aiemmin. Aika pelottavaa. Älkää koskeko lääkkeisiin, joista ette tiedä!

Yritys ja erehdys. Sitähän koko psykiatria on

Vierailija
18/34 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi mania on mainittu mahdollisissa haittavaikutuksissa ainakin mun syömän Venlafaxinin ohjeissa. Onneksi mulle ei ole ainakaan vielä sellaista tullut. Siitä pitää mainita lääkärille, ehkä lääke ei sovi tai annostus on väärä. Vai määrätäänkö sitten jotain lääkettä vielä lisäksi tuohon maniaan, en kyllä tiedä...

Vierailija
19/34 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

bump

Vierailija
20/34 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin laukaisee liian isolla annostuksella itselläni hypomanian.

En ole bipo, tutkittu on ja kuulemma oireiluni (mm. tuo hypomaniataipumus) on rajatiloille yleistä- ja se diagnoosi minulla on ollut jo 17-vuotiaasta saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä