Miten pidätte lapset pois koneelta?
Mulla 9-vuotias ja olen yksinhuoltaja. ahdistaa kun se olisi koneella aina kun on sisällä, jos ei ole kaveria. Sitten kunkäskee pois koneelta, marisee ja vinkuu jos en koko ajan ole seurana. Sisällä nyt ei kauheasti ole tuon ikäiselle tekemistä muuta kuin lukea ja olla koneella. Ei tykkää leikkiä itsekseen eikä piirrellä tai värittää,ei ole koskaan tykännyt ns. pöytätyöskentelystä. Joskus pelataan korttia ja sellaista, mutta en mä voi koko ajan viihdyttää.
Ajattelin sähkörummut hankkia ja "pelikello" on meillä aiemminkin ollut käytössä (munakello, joka mystisesti meni rikki, minkä jälkeen en jaksanut enää puhelimesta laittaa aikaa...) mutta kohta tuo alkaa olla kai jo niin vanhakin, että pelikello on vähän hassua ja vaikea valvoa.
Vinkit kehiin!?
Kommentit (16)
Ehdoton pelikielto muuten kehittyy videopeli-adiktio
niinnoh, jotkut viihtyy porukoissa ja jotkut viihtyy itsenäisesti, kumpikin on ihan ok
koitas nyt muistaa sitten tämä E-SPORTS! yritän jokaiselle mammalle mainita siitä täällä joka itkee kun lapsi haluaa pelata? sehän harjoittelee tulevaa ammattia siinä, miksi sää sen haluisit estää? eine huippu urheilijatkaan sen terveellisempiä ole, kuolevat usein yliannostukseen
Miksi pitäisi? En ymmärrä ongelmaa
m85 kirjoitti:
niinnoh, jotkut viihtyy porukoissa ja jotkut viihtyy itsenäisesti, kumpikin on ihan ok
koitas nyt muistaa sitten tämä E-SPORTS! yritän jokaiselle mammalle mainita siitä täällä joka itkee kun lapsi haluaa pelata? sehän harjoittelee tulevaa ammattia siinä, miksi sää sen haluisit estää? eine huippu urheilijatkaan sen terveellisempiä ole, kuolevat usein yliannostukseen
Saat vinkua minkä haluat tuosta e Sportista. Mutta aivan kuten urheilussakin pitää olla lähes luonnonlahjakkuus että siitä ammatin saa.
Koneellahan ne sisällä on jos ei muuta tekemistä. Onko lautapelit jo ihan out? Entä joku vaativa legorakennelma? Ovat kyllä sikakalliita. Pokemon go vaikka kännykällä onkin mutta tulee ulkoiltua.
Koneellahan ne sisällä on jos ei muuta tekemistä. Onko lautapelit jo ihan out? Entä joku vaativa legorakennelma? Ovat kyllä sikakalliita. Pokemon go vaikka kännykällä onkin mutta tulee ulkoiltua.
Itse nappaan kaikista sähköjohdot irti jos menee liiallisuuksiin ja koneet on yhteisissä tiloissa. Kun lapsi murisee tylsyyttä niin annan siivoamista ja pihatöitä tehtäväksi ja yhtäkkiä löytääkin itse jotain mielekästä tekemistä.
Tuo olisi erittäin hyvä ikä aloittaa soittoharrastus. Oli se sitten kitara, piano, rummut, viulu, huilu, pasuuna.. Kaikki ne kehittävät aivoja huimasti. Pitkäjänteisyys toiminnassa kasvaa soittoharjoittelun myötä ja soittaminen kehittää erityisesti mm. kielellisen ja matemaattisen ajattelun aivolohkoja. Pätevä yksityisopettaja ei paljoa kuukaudessa maksa.
Toinen hyvä harrastus olisi esimerkiksi legot tai sitten elektroniikkasetit, sellaiset lapsille tarkoitetut, mutta ihan oikeat komponentit kuitenkin. Niistä voi kolvailla vaikka liiketunnistimia summereihin tai valoihin, pieniä, yksinkertaisia robotteja tai oikeastaan mitä vain. Siinä sorminäppäryys ja looginen ajattelu kehittyy huimasti.
Minulla on koneet autotallissa ylähyllyllä ja aurtotalli lukossa, niin ei kakarat pääse käpälöimään.
En ymmärrä mikä ongelma asiassa on. Sain siitä kivan harrastuksen aikuisiällekin (olen vajaa 30v nainen) ja ilman pelaamista en olisi oppinut näin hyväksi englannissa. Päädyin myös it-alalle tuon takia kun innostuin ohjelmoinnista. Miksi ihmeessä soittaminen on yhtään sen parempi harrastus? Koska äiti ymmärtää sitä paremmin? Miksi esimerkiksi ohjelmointi ei ole ikinä vaihtoehto?
m85 kirjoitti:
Tässä on erinomainen esimerkki siitä, miksi pitäisi lukea enemmän kirjoja kuin notkua koneella. Oikeinkirjoitus kehittyy vain oikeanlaisesta mallista.
Meillä 8v ei edes muista, että hänellä on "oma tietokone" käytössä, eli mun vanha läppäri. Siinä on asennettu ekapeli ja jotain muita lasten pelejä. Pelaa ehkä kerran kuukaudessa. Pleikkarilla sitten pelaisi joka päivä monta tuntia, mutta kun sanon, että nyt riittää, niin lopettaa kyllä. Menee sitten ulos kavereiden kanssa tai on sisällä. Keksii kyllä sisällä ollessaankin hyvin tekemistä. Rakentelee tai leikkii leegoilla, lukee kirjoja, saattaa askarrella tai piirrellä. Ei kyllä suostu mitään väritystehtäviä tekemään, mutta piirtelee esim omakeksimiä pelikenttiä, jotain hypersuperturboautoja yms.
Mun tietokoneelle lapsi ei pääsekkään salasanojen takia, mutta kysyy luvan myös pleikkarille.
Meillä lukee, rakentelee legoja, askartelee, tekee käsitöitä, katsoo tallenteita. Puhelimella pelailee ja tietsikalla tekee kaikkea muuta kuin pelaa, lähinnä ohjelmointia (ostin aihette käsittelevän kirjan ja siitä innostui). En rajoita ruutuaikaa, ei ole ollut tarvetta, mutta vähän katselen mitä siinä ruudulla tekee ettei ole pelkkää youtuben tölläämistä tai peliä.
Kavereita näkyy koulun jälkeen aika harvakseltaan.
Meillä on saanut aina olla koneella niin paljon kun huvittaa. Vanhin lapsista jo 23 v. (mä palstailin jo -98 et kone ja netti ollut kauan) Nuorin on 12 v ja on kavereiden kanssa mielummin vaikka sais olla koneellakin. Ihan yhteiskuntakelpoisia noista on tullut ja tulee. Kielletty aina vetää puoleensa.
Meillä on täydellinen pelikielto alkuun oli pojalla vaikeaa, mutta nyt hän viihtyy ulkona kavereiden kanssa ja läksytkin tekee itsenäisesti on paljon onnellisemman oloinen nytten.