VälilevynPullistuma
Hei haluaisin saada muitten viisaudet ja mielipiteet välilevyn pullistumaa liittyen... Olen yleiurheilija joka harrastaa yleisurheilua 6-8 kertaa viikossa... Päälajini on siis lyhkäsen matkan aidat :p! Mulle just todettiin välilevyn pullistuma mutta lääkäri eI antanut kauheasti tietoa asiasta ja urheilijana haluaisin tietää tarkalleen miten tämä vaikuttaa uraani... Onko mahdollista että joudun leikkaukseen vai kauanko tämä kipu kestää noin.? Ja onko järkevää silti tehdä liikkeitä jotka sattuu koska SM hallit ovat tulossa lähi kuukausina.... KAIKKI MIELIPITEET AUTTAVAT!❤️
Kommentit (14)
Kipu kestää viikoista vuoteen. Voi vaikuttaa merkittävästi uraasi.
Harvoinse itsestään korjaantuu. Jos käy niin että paska menee housuun tahdosta riippumatta, silloin pullistuma on jo paha ja todennäköisesti pitää leikata.
Otsikossa on kirjoitusvirhe. Oikea versio on välilevyn pullistuma. Erikseen, lauseen aloittava sana isolla alkukirjaimella.
Joo kiitos ja juu mulle tulee jokin valmentaja jostain toisesta kaupungista katsomaan tekniikkaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on kirjoitusvirhe. Oikea versio on välilevyn pullistuma. Erikseen, lauseen aloittava sana isolla alkukirjaimella.
Joo anteeks en oo suomesta kotoisin joten tää on vielä vähän hakusessa ja kun nopeasti kirjoitin niin en huomioinut asiaa... :) Kiitos palautteesta
Riippuu todella paljon pullistuman sijainnista ja sen asteesta. Sun on tärkeä kiinnittää huomio nyt siihen ettet missään nimessä harjoittele liikaa tai väärin ja annat itselle ja selälle aikaa parantua. Vaikka tekisi mieli treenata kovaa: ÄLÄ. Sitten seuraukset voivat olla oikeasti aika kauaskantoisia.
Pidä lihaksistosta hyvä huoli, liiku kivun sallimissa rajoissa ja minimoi lääkkeiden käyttö. Kaikkea hyvää ja toivottavasti selkä tulee kuntoon <3
Mulla tämä vaiva on ikuinen ja niin on monella muullakin.
Mulla on niskassa välilevyn pullistuma. Ollut varmaan 20v. Särkylääkettä kuluu mut kai tän kanssa vaan eletään. Ei lääkäri mitään sanonut.
Pari viikkoa ehdotonta lepoa. Ei tietenkään mitään vuodelepoa, mutta ei myöskään kilpaurheilutreenejä. Akuuteissa tapauksissa kipua kannattaa aina kunnioittaa. Sen tarkoitus on nimenomaan suojella vahingoittunutta paikkaa (krooninen kipu on asia ihan erikseen). Eli kahteen viikkoon ei mitään, mikä aiheuttaa kipua.
Kannattaisi kyllä hankkiutua jonkun asiantuntevan urheilulääkärin pakeille, sieltä saisit juuri sinun tilanteeseen sopivat ohjeet.
Kun diagnoosi SELVÄ (magneetti) kannattaa käydä fyssan luona. Hän näyttää myös sopivat harjoitusliikkeet jotka edistävät paranemista. Mulla oli 3v sitten paha pullistuma. Sairaslomalla olin 6viikkoa. Lääkkeitä kului, itkuja itkin enkä olisi voinut uskoa että se tekee noin kipeätä. Treenaan myös paljon. Kesti kuukausia ennen kun esim salilla pystyin tekemään samoin kun ennen. Anna aikaa! Älä stressaa liikaa jonkun kilpailun takua, se voi vain pahentaa asia. Muistan että 17 yötä en nukkunut kun 2t putkeen ns sammakkoasennossa. Leikkaukseen turvataan vain jos on niin paha että ei pysty pidättämään virtsaa ja/ tai ulostetta.
Mä en käsitä miten joku tulee kysymään vauvapalstalle tämmöistä kun faktatietoakin on tarjolla vaikka kuinka paljon.
Mulla on selässä kulumaa, 1 pullistuma ja 1välilevytyrä ollut.
Vioittuneet välilevyt ovat nyt kuivia rusinoita nikamien välissä,selän liikkuvuus on huonoa ja kummatkin vaivat ovat aiheuttaneet hermovammoja.
Tyrästä kuntoutumiseen suurinpiirtein ennalleen meni n. 2v.
Ja vaikuttavat koko loppu elämän,selkää ei leikattu koska lääkkeet ja annetut harjoitteet alkoivat akuutin vaiheen jälkeen helpottamaan oloa ja selkä paranemaan.
Fysiatrin mielestä auttoi kun mulla on hermokanavassa hyvin tilaa.
Multa leikattiin pullistuma ja kivut jäi leikkuupöydälle. Noin vuoden verran podin heikkoa selkäkipua ja aijoittain suonen vetoon verrattavaa kipua vasemman jalan iskias hermossa. Voin sanoa että oli tuskaa.
Turhia kun en valittele niin menin vasta eka kerran lääkäriin vuoden verran jatkuneiden kipuilin jälkeen. Siellä todettiin että jalkojen refleksit puuttuu. Samalla reissulla magneettikuvatiin ja leikattiin.
Se oli kolmen päivän reissu ja selkä tuli kuntoon. Lääkäri anto toisenkin vaihtoehdon leikkaukselle ja se olis ollut monen kuukauden levot ja kevyt liikunta. Mutta siinä oli riskinä uusi pullustuma.
Ei kannata tehdä mitään mikä sattuu.
Ja muutenkin, harjoittelutekniikoita olisi syytä tarkastaa, siltä varalta että niissä on virheitä jotka aiheuttavat vääränlaista/ylimääräistä kuormitusta rangalle.