Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelussa työskentelevät: ketä teitittelet?

Vierailija
17.10.2017 |

En tässä kerro ikääni, mutta viime aikoina olen huomannut, että minua teititellään. Olen ikäisekseni nuoren näköinen ja kummastelen tätä. Aikoinani itse asiakaspalvelussa työskennellessäni teitittelin n. 50-60-vuotiaita ja sitä vanhempia ( olin itse n. 20, vähän päälle).

Mikä on työnantajan ohjeistus? Teititteletkö oman ikäisiäsi/selvästi vanhempia/millä logiikalla teitittelet? Vai kukin omalla tyylillään?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö tähän vielä mielipiteitä?

Vierailija
22/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan teititellyt ketään. Työssäni ei tarvitse teititellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa teitittely alkaa. Joko näytät arvokkaalta ja varakkaalta tai sitten vanhalta. Sillä on mentävä. Nuoruus on ohi.

Vierailija
24/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin hotelissa töissä niin kaikki asiakaat (pois lukien lapseet)

Vierailija
25/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuttelen kaikkia potilaita, mutta kysyn luvan ensin. Teitittely on ihan turhaa. Olin nuorena täysin päinvastaista mieltä.

Vierailija
26/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia tai nyrpeän näköisiä turkkiin kietoutuneita rouvashenkilöitä, jotka näyttävät eksyneen Stockalta meille ja sen takia jo valmiiksi peloissaan. Parempi, ettei säikäytä enempää puhumalla liian rahvaanomaisesti.

Vierailija
27/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen itseäni vanhempia tai asiallisen / arvokkaan oloisia henkilöitä, jotka tuntuvat kyllin älykkäiltä ymmärtääkseen kohteliaisuuden. Arvostuksen osoitus. Lapselliset ja kovin nuoret eivät ymmärrä. Ruotsalaiset sinuttelevat kaikkia, englantilaiset teitittelevät kaikkia (you on monikko, korvannut kylläkin hovi-etiketin vaikutuksesta alkuperäisen thou-pronominin), saksalaiset teitittelevät kaikkia yli 15-vuotiaita valkoihoisia,ranskalaiset teitittelevät kaikkia muita paitsi perheenjäseniä ja läheisiä ystäviä. Dorkat sinuttelevat tuntemattomia ja asiakkaita/potilaita.

Vierailija
28/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelen itseäni vanhempia tai asiallisen / arvokkaan oloisia henkilöitä, jotka tuntuvat kyllin älykkäiltä ymmärtääkseen kohteliaisuuden. Arvostuksen osoitus. Lapselliset ja kovin nuoret eivät ymmärrä. Ruotsalaiset sinuttelevat kaikkia, englantilaiset teitittelevät kaikkia (you on monikko, korvannut kylläkin hovi-etiketin vaikutuksesta alkuperäisen thou-pronominin), saksalaiset teitittelevät kaikkia yli 15-vuotiaita valkoihoisia,ranskalaiset teitittelevät kaikkia muita paitsi perheenjäseniä ja läheisiä ystäviä. Dorkat sinuttelevat tuntemattomia ja asiakkaita/potilaita.

Lisäys. You siis korvannut yksikössä (sinä) alkuperäisen thou-pronominin.

Vierailija
29/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ohjeisteta mitenkään 😁 teitittelen itseäni n. 5 vanhempia ja siitä ylöspäin

Vierailija
30/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole sama.Teitittely saa olon tuntumaan vanhalta. T. ap

Nainen haluaa olla "arvostettu" olematta "vanha"! Kypsymätön moukka = dorka pissis etsiistotaniikusillaihä vai mitä,beibe?

Vierailija
31/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi anteeksi kun osoitan kunnioitusta itseäni vanhempia kohtaan. Olen ansainnut vihaisen kiukunpuuskan niskaani seuraavan kerran kun taas erehdyn teitittelemään

Vierailija
32/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi anteeksi kun osoitan kunnioitusta itseäni vanhempia kohtaan. Olen ansainnut vihaisen kiukunpuuskan niskaani seuraavan kerran kun taas erehdyn teitittelemään

Olen kanssanne täysin samaa mieltä ettekä ole ansainnut kenenään kiukkua asiallisen käytöksenne ja käyttäytymisenne vuoksi. Jatkanette samalla tavalla vastaisuudesakin.

T: Aikuinen lajitoverinne.

Vierailija
33/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teitittele ketään.

Vierailija
34/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on teititelty usein kaupassa, lääkärissä tai ravintolassa käydessäni ja olen 16-vuotias. En ole pahoittanut mieltäni, kohtelias tapa.

Vierailija
35/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teititellä ketää, firman ohjeistus. Töissä teleoperaattorin aspassa.

Vierailija
36/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan teitittelyä yli kaiken. Lopettakaa se. Sehän on vain ilmaus "olet mielestäni vanha".

Vierailija
37/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa teitittely lopetettiin 70-luvulla ja periaatteessa Suomi seurasi esimerkkiä, mutta edelleenkinhän tuo jatkuu. Kaikki vanhat ihmiset eivät halua tulla muistutetuksi iästä ja lähestyvästä kuolemasta, vaan saattavat haluta samaa sinuttelua kuin muutkin ja moni vanha ihminen voi olla aktiivisempi kuin nuori.

Vierailija
38/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ohjeistusta. Suurin osa ns. asiakkaista on vanhuksia, ja heitä teitittelen, koska olen kuvitellut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Asiakkaan oma asiallisuuden aste vaikuttaa, kun kyseessä on alle 60 v. henkilö. Koska teitittelen jatkuvasti ja koska työni on lähinnä samojen asioiden toistelua, teitittelen usein vahingossa myös nuorempia. Ja kyllä, olen myös sekavasti sinutellut ja teititellyt samaa ihmistä, koska se teitittelymuoto tulee niin automaattisesti. Ps. Jotkut vanhukset teitittelevät minua, vaikka olen 25. Ei haittaa mua, sehän kertoo vain kunnioituksesta.

Vierailija
39/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ei kerro kunnioituksesta vaan useimmiten siitä että pitää toista itseään vanhempana. Se on loukkaus ja joskus väärä oletus.

Vierailija
40/53 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26. Jostain syystä teitittely tulee välillä automaattisesti, vaikkei sitä minulle ole kukaan opettanut. Varsinkin 70+ -ikäisiä teitittelen kaikkia.