Miten voi olla "tietämättään masentunut"?
Eikö sitä tiedä, jos masentaa?
Ihmettelen näitä juttuja, että joku on mennyt lääkäriin ihan muista syistä ja sitten suureksi yllätyksekseen saakin keskivaikean masennuksen diagnoosin.
Itselläni on ahdistusta ja omasta mielestäni olen myös hieman masentunut. Diagnoosia en masennukseen ole kuitenkaan saanut (ahdistukseen olen). Tuntuu oudolta , miksi joillekin oma masennus on yllätys, kun itsekin koen masennusoireita mutta ilmeisesti en riittävästi että dg-kriteerit täyttyisivät.
Kommentit (37)
Koska masennus voi oireilla vain somaattisesti. Itselläni se oireili huimauksena, kipuina, näköhäiriöinä, kuulon herkistymisenä ja päänsärkynä. En ollut mielialaltani masentunut, mutta aivokemiani olivat sekaisin.
Ennen diagnoosia ajttelin että olen vain niin huono ja epäonnistunut ihminen, siksi en kykene kokopäivätöihin enkä olen onnistuja kuten muut.
Itse pidin masentuneita omituisina luusereina ennen kuin itse masennuin ja jouduin suljetulle (olin vaaraksi itselleni) : karma kostaa kyllä...
Olen tälläinen huuhaa ja en haluaisi käyttää mitään nappeja. Onko mitään luonnonmukaista rohtoa, yrttiä tms joka auttaisi lievään masennukseen/väsymykseen/nuutuneisuuteen? Tai vitamiinia?
Niin. Minäkin viiltelin itseäni enkä tajunnut olevani masentunut. Luulin että ansaitsen kaiken pahan mikä minulle tulee, pahan mieleni ja haavat, jotka saivat minut hetkeksi kiinni todellisuuteen jossa on tubteita, tuntemuksia.
Nyt vuosien terapian jälkeen tajuan kuinka todella sekaisin olin tuohon aikaan mutta silloin luulin että kaikki kokevat samanlaisia tunteita ja minä olen vain huono tai heikko kun en niiden kanssa pärjää.
Toki on myös todellista se että masennusta jonkin verran ylidiagnosoidaan nykyisin. Se ei tee kellekään hyvää, ei niille jotka diagnoosin saavat sen sijaan että joku kulkisi hetken vierellä ja tsemppaisi ulos ja liikkeelle eikä niille joiden aivokemia tai traumatausta tarvitsisi oikeaa hoitoa, terapiaa tai lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tälläinen huuhaa ja en haluaisi käyttää mitään nappeja. Onko mitään luonnonmukaista rohtoa, yrttiä tms joka auttaisi lievään masennukseen/väsymykseen/nuutuneisuuteen? Tai vitamiinia?
Liikunta, d-vitamiini ja valeriaana.
Mulla masennus tuntuu siten, että on aivan jäätävä polte päässä ja niskoissa ja tuntuu, että näkökin sumenee. Koko pää ja selkä kuvattiin magneetil, mutta mitään ei näkynyt. Kysyin kerran psykalta, että miten se voi olla varma, ettei mulla oo kuitenkin syöpä niskassa vaan se on just masennusta?!? Se vaan sano jotenkin niin, että ei sulle oo kukaan koskaan edes opettanut, miltä masennus tuntuu, niin et voi tietääkään.
Voiko olla tietämättään ahdistunut?
Eikös juuri ahdistuneet usein ramppaa lääkärissä tutkituttamassa kaikkea mahdollista, koska eivät oivalla tai myönnä sairauspelon olevan ahdistusoire.
Vierailija kirjoitti:
Masennus pelkkänä tunteena on eri asia kuin masennus sairautena (jolloin ei esim välttämättä tunne mitään tunteita, mutta ajattelee että täytyy tehdä itsemurha, koska se on järkevin vaihtoehto).
Mulla meni about näin. En kokenut, että mulla ois ollut masentunut mieliala - koin, että mulla ei ollut minkäänlaista mielialaa. Toivottomuus tuntui vain rationaalisen päättelyn tulokselta. Lisäksi ihan kaikki väsytti. Minun onnekseni ystävä oli itseäni viisaampi ja painosti mut lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde tähän kiitos. Miksi valeriaana masennukseen, eikö se ole rauhottava yrtti?
Vierailija kirjoitti:
Koko masennus käsitteenä on sopimuksenvarainen juttu, eikä mikään olemassaoleva asia tuolla minkä voi määritellä objektiivisesti.
Toivon, että saat tulevaisuudessa kokea tämän sopimuksenvaraisen ilmiön sen vaikeimmassa muodossa. Jutellaan sitten uudelleen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde tähän kiitos. Miksi valeriaana masennukseen, eikö se ole rauhottava yrtti?
En ole se kelle vastaat mutta valeriaana voisi auttaa unensaantiin (joka monesti edesauttaa masennusta)?
No mä olen ollut jo vuosia. Synnytysmasennuksen tunnistin vasta kun siitä alettiin puhumaan lehdissä - lapsi oli tuolloin jo muuttanut kotoa pois! Ei sellaista mietitty 80 luvulla ollenkaan.
Nyt kun parin kipusairauden takia olen päässyt psykoterapiaan ja psykologin vastaanotolle vuosien varrelta onkin löytynyt 5-6 keskivaikeaa masennusjaksoa 36v aikana. Mä luulin että olin vain uupunut ja väsynyt valvomisesta ja kivuista.
Mun masennus ilmenee ylikierroksina, ahdistuksena, huolehtimisena turhasta yms. En jää makaamaan sänkyyn tukka pesemättä vaan hampaat irvessä huolehdin kaiken mitä pitää. Perheen, kodin, työt, parisuhteen jne.
Vierailija kirjoitti:
voi olla tietämättään masentunut, jos ei ole mitään yhteyttä omaan tunne-elämään eikä osaa eritellä omia tunteitaan tai tuntemuksiaan. On sitten monenlaista fyysistä vaivaa, tuntuu rintakehässä tai muualla fyysistä ahdistusta, on unettomuutta, väsymystä, toivottomuutta, kyynisyyttä. Moni masentunut myös käy ylikierroksilla, ajatukset ei pysähdy öisinkään. Näitä oireita vaan ei välttämättä osata nimetä masennukseksi, varsinkaan jos psyykkiset ongelmat koetaan heikkoutena tai häpeällisenä.
Hyvä teksti :)
Olisin toivonut ammattiapua luotettavalta ihmiseltä, jonka kanssa olisin voinut keskustella mieltä vaivaavista asioista ja aiemmista traumoista.
Myös itsessäni oli myös jonkin verran vikaa tässä asiassa. Olisin voinut avata suutani useammin ja kertoa rehellisesti asioistani, mutta pelkäsin liikaa sitä, että kaikista asioista kerrottaisiin myös vanhemmilleni vaitiolovelvollisuudesta huolimatta. Olen kuullut tosiaan kavereilta miten nuorten asioita pyöritellään mielenterveyspuolella miten sattuu.
Masennus ei varmasti ole kokonaan ohi, mutta pärjään sen kanssa. Ajoittain tulee jaksoja jolloin voin huonommin. Tähän auttaa asioiden perinpohjainen läpikäynti esim. kirjoittamalla.