Puolitoistavuotiaan imetys?
Voiko vielä imettää, jos lapsi osaa jo sanallisesti sitä pyytää? Missä iässä olette vieroittaneet?
Kommentit (5)
Imetin 4-vuotiaaksi. Loppuvaiheessa enää nukkumaan mennessä. Mukavat muistot jäi. Ihan turhaa olisi ollut lopettaminen, kun molemmat pidimme imetyshetkeä tärkeänä. Isomman lapsen imetys vaatii hyvää itsetuntoa, koska siihen liittyy noita kummallisia ennakkoluuloja. Unohda ne ja tee niin kuin sinä ja lapsesi koette oikeaksi. Sitä et tule katumaan. Ja jos joku päivittelee niin siinähän päivittelee. Tee omat ratkaisusi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai puhumaan oppimisella ja imetyksen lopettamisella ole mitään yhteyttä! Kummallinen ajatuskin. Jotkut lapset oppivat puhumaan ennemmin ja jotkut myöhemmin. Imetys lopetetaan kun lapsi ja/tai äiti niin haluaa.
Joka tapauksessa vauva osaa tarvittaessa pyytää rintamaitoa jo kauan ennen kuin pystyy sitä sanallisesti pyytämään.
Nimenomaan. Olen myös usein kuullut, että imetys pitäisi lopettaa sitten, kun lapsi osaa itse pyytää tissiä. Toisaalta olisi hyvä imettää 1-vuotiaaksi asti, jos ei halua vaihtaa korvikkeeseen. Lapset kuitenkin usein oppivat jopa sanallisesti pyytämään tissiä paljonkin ennen yhden vuoden ikää. Omat lapseni eivät ole olleet verbaalisesti mitenkään erityislahjakkaita ja ovat kaikki kuitenkin jo vauvaiässä osanneet pyytää maitoa omilla sanoillaan: yksi sanoi "tii", yksi sanoi "mam" ja yksi sanoi "ämmäm". Olisi tuntunut älyttömältä lopettaa hyvin sujunut imetys, vain koska kahdeksankuinen osaa pyytää "mam".
Mulle ei nyt valkene, miksi imetys pitäisi loppua silloin viimeistään, kun toinen osaisi sanallisesti pyytää sitä. Mikä siinä on ideana? Kiusanteko? Toinen pyytää ja äiti pääsee sanomaan, etpäs saakaan, kun olet jo niin iso, kun osaat ihan pyytää, hähä. Aika ikävää. Ja puolitoistavuotiaan imetys ole kyllä mikään ihmeellisyys maailman mittapuulla.
Vauva osaa kyllä jo syntyessään pyytää rintaa hamuilemalla. Ja toisaalta taas jos taapero ei halua rintaa, ei hän myöskään sitä ime. Joten sikäli puhekyky ei asiaa mihinkään suuntaan muuta.
Ei kai puhumaan oppimisella ja imetyksen lopettamisella ole mitään yhteyttä! Kummallinen ajatuskin. Jotkut lapset oppivat puhumaan ennemmin ja jotkut myöhemmin. Imetys lopetetaan kun lapsi ja/tai äiti niin haluaa.
Joka tapauksessa vauva osaa tarvittaessa pyytää rintamaitoa jo kauan ennen kuin pystyy sitä sanallisesti pyytämään.
Omaa ensimmäistä lastani imetin 1,5 vuotta. Viimeiset kuukaudet lähinnä nukkumaan mennessä ja öisin. Imetys loppui minun päätöksellä, ja lopetus oli helppo. Siihen vaikutti ehkä se että olin taas raskaana, ja maiDon määrä ja maku varmaan muuttunut, niin lapsenkin oli helppo imetyksestä luopua.
Toista imetin vähän yli 2-vuotissynttäreiden. Taas viimeiset ajat vain öisin. Helppo lopetus ilman itkua.