Kysymys isossa kaupungissa asuville, paljon bussilla liikkuville!
Jos menette bussilla uuteen vieraaseen paikkaan, niin mistä tiedätte, missä kohtaa teidän kuuluu jäädä pois bussista? Kun siis ette ole koskaan nähnyt sitä seutua? Sanotteko bussiin astuessanne kuskille, että "Voitteko kuuluttaa pysäkin x ollessa seuraavaksi vuorossa?"
Vai menettekö vain pysäkkiaikataulun mukaan, eli heti kun kello rapsahtaa siihen, että bussin pitäisi olla siinä pysäkillä, jossa haluatte jäädä pois, painatte nappia? Tässä on vain se huono puoli, että bussi saattaa olla myöhässä tai etuajassa muutaman minuutin ja siinä ajassa kulkea useita satoja metrejä ja jäätte väärässä kohtaa pois ja saatatte jopa eksyä!
Minun pitäisi huomenna mennä vieraall bussireitillä vieraaseen paikkaan enkä tiedä, miten toimia. Määräpysäkin nimi on aikataulukon mukaan vielä outo, tyyliin Vanhakartano (keksitty nimi). Ei se edes ole minkään tien nimi, vaan minun pitäisi jotenkin bussin ikkunasta tihrustaa, milloin tulee näkyviin kartanon näköinen talo! Se saattaa vielä olla puiden lomassa, etten näe.
Mitä tekisin? Itken tämän takia.
Kommentit (26)
Kysy kuskilta, niin tekee kaikki stadilaisetkin.
Teen paperille listan pysäkeistä. Esim. Elielinaukio, Kamppi, Länsiväylä. Sit kurkin ikkunasta ja seuraan pysäkkejä.
Nykyään on helpompaa kuin ennen, koska voi seurata GPS:llä.
Maalla pyydän edelleen kuskilta neuvoa. Eksyminen siellä on vähän isompi ongelma kuin jossain Helsingissä.
Kysy matkustajilta. Kyllä ihmiset neuvovat. Harvoin tulee itselle tuollaista vastaan. Jos tulee katson netistä tai vanhan puhluettelon (hki) karttsivulta missä kohtaa katua paikka on. Vieraassa paikassa voi olla hankalampaa. Kotikaupungissa on aina jotain paikkoja joista suunnistaa
Nää kaupunkiprovot alkaa olla jo vähän tylsiä. Kummasti jengi jaksaa vastata.
Google Mapsin Street View oli loistava idea! Kiitos siitä! Kävin katsomassa reitin ja nyt luulen että osaan painaa nappia oikeassa kohdassa (kuvat on kylläkin vuodelta 2011, toivottavasti ei ole kauheasti taloja purettu, en kyllä mitään purkukunnossa olleita tönöjä ottanut maamerkeiksi hehe).
ap.
Hyvä idea muuten, mutta bussit eivät pysähdy kaikilla tien varteen merkityillä pysäkeillä, eivätkä edes niillä, jotka sille kyseiselle vuorolle on merkitty, jos kukaan ei ole tulossa kyytiin tai lähdössä ulos. Pysäkin kylttejä ei välttämättä ehdi lukea bussin kiitäessä ohi, tai ei näe, jos on pimeää.
Aina ei myöskään pääse istumaan kuskin lähelle.
Minä yleensä piirrän kartan paperille, koska en omista älykännykkää. Ihan koko reittiä ei välttämättä tarvitse piirtää, vaan esim. vain loppupätkän jonkun ison risteyksen jälkeen. Pyydän varmuudeksi apua kuskilta, mutta myös kanssamatkustajilta, jos kuski vaikuttaa yrmeältä.