Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys isossa kaupungissa asuville, paljon bussilla liikkuville!

Vierailija
16.10.2017 |

Jos menette bussilla uuteen vieraaseen paikkaan, niin mistä tiedätte, missä kohtaa teidän kuuluu jäädä pois bussista? Kun siis ette ole koskaan nähnyt sitä seutua? Sanotteko bussiin astuessanne kuskille, että "Voitteko kuuluttaa pysäkin x ollessa seuraavaksi vuorossa?"

Vai menettekö vain pysäkkiaikataulun mukaan, eli heti kun kello rapsahtaa siihen, että bussin pitäisi olla siinä pysäkillä, jossa haluatte jäädä pois, painatte nappia? Tässä on vain se huono puoli, että bussi saattaa olla myöhässä tai etuajassa muutaman minuutin ja siinä ajassa kulkea useita satoja metrejä ja jäätte väärässä kohtaa pois ja saatatte jopa eksyä!

Minun pitäisi huomenna mennä vieraall bussireitillä vieraaseen paikkaan enkä tiedä, miten toimia. Määräpysäkin nimi on aikataulukon mukaan vielä outo, tyyliin Vanhakartano (keksitty nimi). Ei se edes ole minkään tien nimi, vaan minun pitäisi jotenkin bussin ikkunasta tihrustaa, milloin tulee näkyviin kartanon näköinen talo! Se saattaa vielä olla puiden lomassa, etten näe.

Mitä tekisin? Itken tämän takia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan kännykän kartalta missä pitää jäädä pois. 

Vierailija
2/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kännykästä reittioppaan gps-toiminnolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pyydät kuskilta apua.

Vierailija
4/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole nettiä kännykässäni.

ap.

Vierailija
5/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkin linja-auton reitin ja maastoa kartasta. Käyn läpi pysäkkiem nimiä, tuntomerkkejä ja aikatauluja. Bussissa istun hikisenä kelloa vilkuillen ja maanisesti eri ikkunoista ympäristöä seuraten.

Ihan oikeasti.

Pelkään tollaisia tilanteita mut kun niihin on paljon joutunut niin nykyääm osaa ottaa jo hieman lungimin eikä enää edellistä iltaa tartte kuluttaa paperipussiin hengitellen.

May the force be with you.

Vierailija
6/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu reittikarttaan etukäteen ja googlaa street view tarvittaessa. Katso onko lähellä jotain hyvää maamerkkiä josta tietää että on aika jäädä pois pysäkiltä.

Vierailija
7/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kaupunkiliikenteen bussissa on sisällä sellainen gps-näyttö, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen. Toisaalta minulla ei ole mitään ongelmaa pyytää kuskia sanomaan, missä pitää jäädä pois. Voin myös hyvin kysyä kanssamatkustajilta, jos en ole ihan varma. Kännykän gps voi olla myös hyvä, sitä en ole kokeillut.

Vierailija
8/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reittioppaassa on yleensä lueteltuna kaikki pysäkit, joilla bussi pysähtyy matkan varrella. Minulla ei gps toimi puhelimessa, joten seuraan matkan kulkua pysäkkien mukaan. Bussin pysähtyessä poimimaan matkustajia kyytiin ehtii hyvin lukea pysäkin nimen. Ja voihan sitä aina kuljettaa pyytää sanomaan, kun ollaan sillä pysäkillä missä haluat jäädä pois.

Vierailija
9/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vantaalainen ja vastaan kanssamatkustajalle, kun kysyy, voinko neuvoa poisjäännissä. Jos en tiedä, joku muu tietää ja vastaa, kun keskustelu on aloitettu. Eli kysy apua rohkeasti.

Vierailija
10/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan etukäteen netistä selville bussipysäkin nimen, jolla mun pitää jäädä pois ja pyydän bussikuskia sanomaan mulle milloin ollaan kohdalla. Sinun tapauksessasi ilmeisesti se bussipysäkin nimi on Vanhakartano. Siellä saattaa olla lähistöllä joku vanha kartano tai olla olematta. Nimi voi perustua muuhunkin kuin nykyisin olemassaolevaan kartanoon. Mutta eiköhän bussikuski osaa sinut neuvoa pois oikealla pysäkillä, kun kerrot hänelle haluavasi jäädä pois Vanhakartanon pysäkillä.

Vierailija
11/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupunkiliikenteen bussi? Ei kaikissa mutta useassa niistä näkyy siinä näytöllä, joka on katossa kuskin selän takana, aina seuraava pysäkki. Heti kun pysäkin nimi lävähtää näyttään niin painat stoppia. Jos sitä ei ole niim istu kuskin taakse ja pyydä kyytiin noustessa kertomaan kun tulette sinun pysäkille. Kuski muistaa kyllä kun ei kiitä montaa ole. HLS ja TKL ovat täynnä tylyjä bussikuskeja mutta hymyile ja tervehdi ja pyydä kauniisti niin kyllä ne auttaa.

Jos kyse on pienemmän kaupungin liikenteestä tai vaikka maalla niin minä ite oon ainaki AINA pyytäny kuskia tiputtamaan minut oikealle pysäkille. Ja istunut siinä kuskin lähellä. Aina ovat auttaneet.

Ja olisko ketään joka voi tulla vastaan? Kun pysäkillä joku heiluttelee bussin saapuessa niin bussihan pysähtyy.

Ja voithan googlettaa jos löytyy vaikka kuva tien tain kadun varresta mihin olet menossa niin osaat tunnistaa rakennuksia. Mutta ihan jos valtatien varrelle pitää jäädä outoon paikkaan nii pyydäkuskilta apua. Ihan taatusti auttavat.

Tiedän miten jännittävää tuo on. Itse olen monessa paikassa joutunut noita outoja pysäkkejä etsimään. Niin maalla kuin noissa suurimmissa kaupungeissakin. Kaupungissa on helpompaa kun jos menee pitkäksi niin seuraava pysäkki on niin lähelläettä voi kävellä takaisinpäin. Maalla se etäisyys voi olla kilsoja.

Vierailija
12/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten saatoin jopa tulostaa reittioppaasta ohjeet mukaan. Niistä oli helppo katsoa, missä kohtaa bussi meni. Esimerkiksi kun bussi pysähtyy, voi samalla lukea pysäkin nimen. Myös liikenneympyrät, käännökset ja junarata toimivat hyvinä indikaattoreina siitä, missä bussi on. Minulla oli myös tapana laskea bussipysäkkejä, eli tiesin että minun tuli jäädä kuudennella pysäkillä tai vastaavaa.

Nykyään aika monessa bussissa lukee pysäkkien nimet bussin sisällä olevassa digitaulussa.

Vierailija
13/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikana ennen älypuhelimia tsekkasin kahden edellisen pysäkin nimet ja reitin pituuden. Pysäkeissähän lukee se nimi, niin siitä katsoin sen edeltävän pysäkin ja sit jäin pois. Tietysti piti istua oikealla puolella nähdäkseen. Ja kaksi edeltävää, jos kävis niin että bussi ajaisi edeltävän ohi.

Vierailija
14/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuule se kuski jeesaa sua. Älä ressaa yhtään. Sano vaan että "Moi voitsä sanoa mulle millon tulee Vanhakartanon pysäkki ku mun pitäs jäädä siinä pois. Enkä mä tunne tätä seutua. Mä jään tohon lähelle istuun." Kuski vastaa satavarmasti että voi jeesaa sua.

Onko yhtään hajua että miten pitkä matka aulla on 10 minsaa vai tunti? Voit vähän siitä jo päätellä että koska pysäkki tulee.

Tsemiä!

Vierailija
15/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse mistä kaupungista? Ja mikä pysäkki ja lähtöpaikka? Meitä on täällä taatusti sellasia että osataan neuvoa sinua niin, että osaat rakennuksista kattoa koska painat stoppia.

Vierailija
16/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä muilta matkustajilta. Itse ainakin neuvon mielelläni, vaikkei kysyttäisikään (jos näen jonkun hätäpäissään tiirailevan ympäristöä pää pyörien kuin manaajalla linja-autossa istuessaan).

Vierailija
17/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa pysäkkilistaa kännykkään, tulosta pysäkkien nimet paperille ja mene istumaan bussiin pysäkkienpuoleiselle ikkinupaikalle. Sitten seuraat pysäkki pysäkiltä listaa, missä ollaan menossa. Voit tulostaa myös kartan ja tsekata vielä google street viewistä miltä pysäkki ja reitti näyttää. Ja aina kannattaa kysyä neuvoa kuskilta tai myilta matkustajilta.

Vierailija
18/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulostan etukäteen reittioppaan kartan paperille ja seuraan siitä, missä ollaan menossa.

Vierailija
19/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katon bussin näytöstä missä on aina seuraavan pysäkin nimi. Jos jossain landebussissa tätä ei ole, laitan gps:n päälle ja jään ihan oikealla pysäkillä pois. Kuskia en vaivaa avuttomuudellani.

Vierailija
20/26 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson etukäteen pysäkkikartasta, missä on kohta, joka on helppo tunnistaa, esim jos on ajettu pitkään suoraa niin sen jälkeen kääntyy risteyksessä. Lasken pysäkkikartasta, monennellako pysäkillä siitä jään pois. Sitten vain lasken pysäkit. Kaupungeissa tämä on helppoa, kun on katuvalot. Lapsena maalla oli usein tosi vaikeaa jäädä oikealla pysäkillä pois, vaikka tunsi melkein joka näreen, kun oli sysipimeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän