Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka töitä haetaan?

Vierailija
16.10.2017 |

Olen 24-vuotias, enkä ole ollut päivääkään ns. "oikeissa töissä".

Valmistuin lukiosta 2012 ja kouluun hain edellisen kerran samana keväänä, sen jälkeen olenkin ollut vain tuuliajolla. Takana on jokunen työkkärikurssi, pari työharjoittelua, yksi palkkatuettu duuni. Varsinaista näyttöä minulla ei näistä ole, työtodistuksia on taskussa vain yksi. Lisäksi olin vuoden kestävällä kielikurssilla, mutta sekin jäi kesken mielenterveyden oireilun vuoksi. Tasokokeet läpäisin, päättötodistusta en saanut.

Nyt olen kuitenkin keksinyt mitä mahdollisesti haluaisin tehdä työkseni, ja aion hakea kys. koulutukseen täytettyäni 25. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, 25-vuotiaasta eteenpäin voi opiskella työmarkkinatuella? Lisää lainaa en uskalla ottaa, minulla on jo tuon vuoden kurssin jäljiltä takaisinmaksettavaa 3600. (Jota mikään taho ei ole kyllä vielä yrittänyt karhuta takaisin... Mistähän johtuu, tietääkö kukaan? Olen tosin ollut työttömänä kurssilla lopettamisesta lähtien, vaikuttaako se?)

Mutta koska kouluun lähtemiseeni on vielä aikaa, minun olisi tälle väliajalle etsittävä töitä. En ole koskaan hakenut omatoimisesti töitä, vaan työharjoitteluja ym. on minulle aina tarjottu Kelan/työkkärin/sossun ym. nuoriso-ohjelmien kautta.

Osittain siitäkin syystä en yksinkertaisesti osaa hakea töitä. Minulla ei ole hajuakaan kuinka hyvä työhakemus kirjoitetaan, en ole koskaan koostanut CV:tä, jne. Onko nykymaailmassa ylipäätään mahdollista kouluttautumattoman, työhistoriattoman 24-vuotiaan päästä enää töihin? Otetaanko esim. siivoojaksi, vaikka CV:ssä olisi viisikin vuotta tyhjää tai jotain aivan turhaa "höttöä"?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa:

Tosin viimeinen kappale sai minut miettimään, että vaikka hankkisinkin itselleni viimein ammatin, onko kuinka todennäköistä etten saisi mistään töitä koulutuksestani huolimatta, koska ennen kouluun lähtöä CV:ssäni on paljon tyhjää?

Mukava herätä ajattelemaan näitä asioita vasta näin melkein 25-vuotiaana eikä silloin teininä... Vasta n. vuosi sitten oikeasti sisäistin senkin, että esim. monet kaverini ovat tehneet lähes mitä tahansa työtä opiskelupaikkaa odotellessa siksi, että se näyttää paremmalta CV:ssä, jos on tehnyt edes jotakin. Ajattelin oikeasti reilusti yli parikymppiseksi, että eihän työpaikkaa haettaessa muulla kuin alaan liittyvällä työkokemuksella ole merkitystä... Ajattelin, että eihän vaikkapa kirjastonhoitajan paikkaa hakiessa ole väliä, oletko ollut edelliset 5 vuotta roskakuskina vai työttömänä, koska kumpikaan ei liity kirjastoalaan.

Voi kun joku olisi vaikka pakolla takonut nämä asiat päähäni jossain aikaisemmassa elämänvaiheessa.

Ap

Vierailija
2/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin viimeinen kappale sai minut miettimään, että vaikka hankkisinkin itselleni viimein ammatin, onko kuinka todennäköistä etten saisi mistään töitä koulutuksestani huolimatta, koska ennen kouluun lähtöä CV:ssäni on paljon tyhjää?

Unohtui lisätä, ala jolle aion kouluttautua on korkean työllisyyden ala.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuota pohdin minäkin.

Vierailija
4/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta et sä saa sitä kirjastonhoitajan tai virkailijan paikkaa tai edes sijaisuus ilman alan opintoja, harjoittelua ja työkokemusta.

Vierailija
5/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta et sä saa sitä kirjastonhoitajan tai virkailijan paikkaa tai edes sijaisuus ilman alan opintoja, harjoittelua ja työkokemusta.

Kirjastonhoitaja oli pelkkä esimerkki. Voit mielessäsi korvata sen millä tahansa.

Ap

Vierailija
6/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
7/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupungissasi meneillä tai edes tulossa työhakuvalmennuskurssia missä opitaan tekemään CV, hakemaan töitä ym. Olin itse semmoisessa ja se oli todella hyvä viikon kestävä kurssi! Tein siellä CV:n ja sain vähän ajan päästä töitä :) kannattaa ettii netistä tietoa tuosta kurssista jos kiinnostaa.

Vierailija
8/8 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaupungissasi meneillä tai edes tulossa työhakuvalmennuskurssia missä opitaan tekemään CV, hakemaan töitä ym. Olin itse semmoisessa ja se oli todella hyvä viikon kestävä kurssi! Tein siellä CV:n ja sain vähän ajan päästä töitä :) kannattaa ettii netistä tietoa tuosta kurssista jos kiinnostaa.

Kiitos vinkistä, pitääkin tarkistaa!

Olen kerran ollut vastaavalla kurssilla, mutta se kesti monta kuukautta, ja oli sisällöltään pikemminkin aikuisten iltapäiväkerho (jollaisten piirileikeistä oli n. vuosi sitten pitkä ketju av:lläkin).

Mutta pitääpä tosiaan tsekata josko olisi jotain kompaktimpaa ja tavoitteellisempaa tarjolla!

Ap