Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen voi olla kirjailija/julkaista kirjan?

Vierailija
15.10.2017 |

Moikka! Mä olen 12 vuotias/05 ikäinen tyttö ja olen pitkään kirjoittanut tarinoita novelli muodossa nettiin. Nyt olen ajatellut että kirjoittaisin kirjan, kun mulla on mielessä sopiva aihekin ja se on pitkään ollut mun haaveena. En vaan tiedä, että saako mun ikäinen julkaista kirjan. Monet ovat kehuneet mun kirjoituksiani ja tarinoitani niin opettajat kuin vanhemmatkin. Mitä mieltä olette? Jos on mahdollista että voisin julkaista kirjan, mistä mun nyt pitäisi alottaa kirjottaa sitä kirjaa? Tai miten, missä ohjelmassa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkiutua johonkin kirjoituskilpailuun, varmaankin äidinkielen opettajasi voisi suositella sinulle sellaista. Googlaa Nuoren Voiman Liitto, heillä on usein kirjoituskilpailuja. 

Vierailija
2/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakustanteena voit julkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään sääntöä siitä, minkä ikäiset saavat olla kirjailijoita. Että siitä vain kirjoittamaan ja hiomaan omaa tekstiä.

Sun kannaattaa kirjoittaa jostain, mistä oikeasti tiedät paljon, ja mitä olet nähnyt ja elänyt itse. Mutta älä kirjoita kenestäkään oikeista ihmisistä ympärilläsi. Heillä on oikeus yksityisyyteensä.

Helpointa on kirjoittaa takstinkäsittelyohjelmalla, esim wordillä. Jotkut käyttää apua varsinkin suunnitteluvaiheessa myös kortisto-ohjelmia (access) ja pretzin kaltaisia olkurakenteisua muistiinpanokarttoja.

Vierailija
4/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan minkä ikäinen vain !

(Riittää, kun vain osaa kirjoittaa tarpeeksi hyvin, niin  että kustantajia ja julkaisijoita ko. kirjoittajan teksti kiinnostaa.)

Jos arvelet osaavasi, niin siitä vaan !

(voihan se muuten ihan hyvin olla vaikka joku  lastenkirjakin, siis joku lapsille nimenomaan tarkoitettu juttu.)

Vierailija
5/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christopher Paolini aloitti Eragonin kirjoittamisen 15-vuotiaana ja loi kokonaisen fantasiamaailman kielineen, lakeineen ja luonnonlakeineen siihen syssyyn. Eipä siihen ikärajaa ole. Tekstin voi kirjoittaa ihan vaikka vain open office writeriin tai wordiin. Kun teos on kokonaan valmis, muokattu, oikoluettu yms se lähetetään eri kustannusyhtiöille jotka sitten joko kiinnostuvat tai eivät kiinnostu. Jokaisella kustannusyhtiöllä on omat kustannusohjelmansa ja ohjeensa kirjakäsikirjoitusten lähettämiseksi. 

Vierailija
6/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille mitään ikärajaa ole.

Onhan näitä nuoria ollut:

http://www.ts.fi/viihde/1074239091/Emilia+on+Suomen+nuorin+esikoiskirja…

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leena_Lehtolainen

Sinä kirjoitat kirjan ja lähetät sen kustantajille. Kustantajat päättävät sitten, julkaistaanko se. Tosin nykyään voi julkaista itsekin esimerkiksi Elisa Kirjassa. Jos sitä ei paineta paperiversiona, niin se ei maksa mitään.

Tarkoitatko "ohjelmalla" tietokoneohjelmaa? Yleisin on Word, mutta se on maksullinen. Mm. Open Office on maksuton. Suosittelisin kysymään neuvoja äidinkielen opettajalta. Millä olet kirjoittanut ne novellit?

Vierailija
7/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole iästä kiinni, vaan tekstin laadusta. Antaa mennä vaan :)

Marraskuussa muuten alkaa NaNoWriMo eli National Novel Writing Month, jossa on ideana kirjoittaa kuukauden aikana 50 000 sanaa eli romaanin verran. Se vois olla hyvä alkusysäys kirjan kirjoittamiselle? :) Nanowrimon foorumilla on paljon hyviä vinkkejä ja keskustelua kirjan kirjoittamisesta, muistaakseni myös suomeksi jos englanti ei taivu. https://nanowrimo.org

Suosittelen myös nuorten sanataidekursseja! Itse kävin monta vuotta ja opin tosi paljon kirjoittamisesta ja sain monta samanhenkistä ystävää. 

Vierailija
8/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emilia Mensalo oli 10, kun hänen esikoisteoksensa julkaistiin:

http://www.ts.fi/viihde/1074239091/Emilia+on+Suomen+nuorin+esikoiskirja…

Vierailija
9/9 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse muuta kuin kirjoitusohjelman ja alat kirjoittaa. Jos tekstistä tulee mielestäsi romaanikäsikirjoitus, lähetä se hiottuasi sopiviin kustantamoihin. Kustantamojen sivuilta löytyy yleensä joku haluatko kirjailijaksi -linkki, mistä löytyy ohjeet käsikirjoituksen lähettämiseen.

Ennen tätä vaihetta tietysti pitää kirjoittaa. Kun saat ensimmäisen version valmiiksi, se kannattaa luetuttaa vaikkapa muutamalla kaverilla, ja jos äidinkielen opettajasi suostuu lukemaan ja kommentoimaan, sekin on hyvä. Kommenttien perusteella kirjoitat toisen version, sitten kolmannen ja niin pitkälle kuin tarvitsee. Ikärajoja kirjailijuuteen ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi