Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukihäiriö yliopistossa

Vierailija
15.10.2017 |

Hei. Minulla on lukihäiriö ja opiskelen yliopistossa. Haluaisin kuulla muiden kokemuksista. Onko lukihäiriö vaikeuttanut opiskelua? Oletko saanut apua tai jotain helpotuksia?

Olen itse huomannut, että tarvitsen tunneilla enemmän aikaa jos pitää esim. nopeasti lukea artikkeli ja keskustella siitä. Pääsykokeeseen sain lisäaikaa, mutta en ole sitä enää yliopiston tenteissä pyytänyt.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Olen nyt lukion kolmannella ja minulla on keskivaikea lukihäiriö. Haluaisin hakea yliopistoon, mutta pelkään etten pärjää siellä.

Vierailija
2/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukihäiriöisen kannata hakea yliopistoon. Ei siellä tyhmemmät pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lukihäiriöisen kannata hakea yliopistoon. Ei siellä tyhmemmät pärjää.

Tää kertoikin sinusta kaiken olennaisen.

Vierailija
4/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten työlääksi opinnot vaivan kanssa osoittautuu, riippuu tietenkin vaivan vakavuudesta. Itse olen pärjännyt ihan kivasti oman lukihäiriöni kanssa yliopisto-opinnoissa. Mulla tuo kyseinen vaiva ei ole erityisen merkittävä.

Vierailija
5/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään lukihäiriöisellä käynyt niin, että numerot on parantunu yliopistossa. Minulle kävi näin. Peruskoulun keskiarvo oli tasan 8. Lukion keskiarvo vähän alle 7. Kirjotuksista sain B:tä. Nyt yliopistossa melkein kaikki kurssiarvosanat 4 ja 5.

Vierailija
6/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
7/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ongelma on tullut eniten esille luennoilla ja demoilla, kun pitää jonkun tekstin pohjalta nopeasti keskustella tai lukea dioja ja tehdä muistiinpanoja ja kuunnella samalla. Tämä on aiheuttanut vähän sellaisen noidankehän, että olen noissa tilanteissa jotenkin alitajuisesti stressaantunut ja keskittyminen on vaikeaa senkin takia. Kurssiarvosanani ovat kuitenkin hyviä, sillä meillä ne perustuvat pääosin esseisiin. Kun saan kirjoittaa rauhassa ja omaan tahtiin, hommat sujuu hyvin. Kandinkin olen jo tehnyt ihan hyvällä menestyksellä. Oikolukuprosessi vei paljon aikaa ja jouduin siinä pyytämään apua, mutta kuitenkin. Kokonaisuudessaan en koe, että lukihäiriö estäisi yliopistossa opiskelua millään tavalla.

Vierailija
8/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen avoimessa yliopistossa ja mulla on jo suoritettuna amk-tutkinto. Lukihäiriön vuoksi kirjoitan kaikki lukemani tekstit ylös, että ne pysyy mielessä. Oppimiskeinoja on pitänyt opetella.

Vierailija
9/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on tekniikan tohtori ja hänellä on lukihäiriö. Kyllä se onnistuu ihan hyvin.

Vierailija
10/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
11/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se luinnoilla keskusteltavaksi tuleva materiaali yleensä on jaossaa etukäteen, joten sitä ei tarvitse siinä nopeasti lukea, vaan on voinut lukea edellisellä viikolla kotona rauhassa.

12/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lukihäiriöisen lääkärin ja lukihäiriöisen peruskoulun rehtorin.

Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen, kuten nro 2 kuvittelee.

Vierailija
13/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen avoimessa yliopistossa ja mulla on jo suoritettuna amk-tutkinto. Lukihäiriön vuoksi kirjoitan kaikki lukemani tekstit ylös, että ne pysyy mielessä. Oppimiskeinoja on pitänyt opetella.

Tuliko tässä nyt ajatusvirhe? Et kai oikeasti uudeelleen kirjoita kaikkia opiskelemiasi tekstejä? 

Vierailija
14/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se luinnoilla keskusteltavaksi tuleva materiaali yleensä on jaossaa etukäteen, joten sitä ei tarvitse siinä nopeasti lukea, vaan on voinut lukea edellisellä viikolla kotona rauhassa.

Hyvin harvoin materiaali on etukäteen saatavilla. Meidän tiedekunnassa yleensä luetaan materiaali ja keskustellaan siitä tunnilla eikä materiaaliin ole pystynyt tutustua kotona.

Vierailija
15/20 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut saanu jotain helpotusta graduun lukihäiriön vuoksi? Minulla gradun kirjoittaminen tökkii pahasti ja tuntuu että olen ihan yksin asian kanssa.

Vierailija
16/20 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
17/20 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta löytyy amk-opinnoista ja keskivaikeasta lukihäiriöstä. Häiriö tosin löytyi vasta amk:ssa, johtunee siitä ettei lukihäiriötä tunnettu silloin kun olin peruskoulussa. Kielet ovat olleet aina vaikeita ja sotken englannin ja ruotsin sanoja keskenään, lukihäiriötodistuksella sain amk-opinnoissa vapautuksen kielistä kokonaan. Muissa aineissa häiriö pakotti käyttämään läksyihin enemmän aikaa, mutta tosin olin siihen jo tottunut aiemmissa opinnoissa. Tenteissä olin usein viimeisten joukossa, toisaalta otin opinnot tosissani ja halusin hyviä numeroita, moni luokkakaveri oli tyytyväin päästessään läpi. Opinnäytetyön tekeminen ei tuottanut vaikeuksia, kirjoitin yli 50 sivua ja sain täydet pisteet. Tietysti se auttaa paljon, kun olen aina lukenut paljon kirjoja ja kehitellyt omia muistisääntöjä, niillä eväillä olen pärjännyt pitkälle. Kannattaa ainakin yrittää, lukihäiriö ei ole este, ainoastaan mahdollinen hidaste! Eikä sillä ole mitään tekemistä tyhmyyden tai yksinkertaisuuden kanssa, lukihäiriöinen on usein luova, kun pitää ominaisuutensa kanssa pärjätä lukihäiriöttömien maailmassa.

Vierailija
18/20 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa. Olen nyt lukion kolmannella ja minulla on keskivaikea lukihäiriö. Haluaisin hakea yliopistoon, mutta pelkään etten pärjää siellä.

Uskoisin, että kaikissa yliopistoissa on mahdollista suorittaa esimerkiksi tentit erillisessä tilassa ja samalla on pidempi aika tehdä tenttiä. Ja mikäli sinulla on diagnoosi asiasta, niin kurssin suorittamista pyritään muokkaan siten, että ne on mahdollista suorittaa.

Vierailija
19/20 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan päästä yliopistoon, mutta sen täytyy tapahtua muita väyliä pitkin.

Uusin äidinkielen kuudesti enkä saanut sitä koskaan lävitse. Puoltolauseista ei ollut mitään apua ja kompensaatiopisteet eivät riittäneet korottamaan.

Valkolakki jäi saamatta, ja turhautuneena YTL:n systeemiin, haluan silti yliopistoon opiskelemaan.

Jos joku on päässyt päättötodistuksella ja/tai avoimien opintojen avulla yliopistoon, haluaisin kuulla kokemuksia ja otan vinkkejä vastaan, kiitos.

Vierailija
20/20 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvoin materiaali on etukäteen saatavilla. Meidän tiedekunnassa yleensä luetaan materiaali ja keskustellaan siitä tunnilla eikä materiaaliin ole pystynyt tutustua kotona.

Meillä taas on aina kaikki puolta sivua pidemmät tekstit saatavilla edellisellä viikolla moodlessa ja niitä ei ainoastaan voi vaan ne pitää lukea etukäteen. Luennoilla voidaan jakaa uutena materiaalina jotain graafeja tai taulukoita, mutta ei pitkiä tekstejä. Niiden lukemiseen ei yksinkertaisesti tuhlata aikaa luennoilla, vaan analyysiin ryhdytään heti.