Jyväskylästä Helsinkiin julkisen sairaanhoidon lääkäriin, saanko matkakorvauksia?
Minulla on lääkäri helsingissä, voisinko saada kelalta jotain rahoitusta matkaani??
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Voit saada, jos sinut on lähetetty sinne Jyväskylästä.
Jos taas olet itse valinnut sen, vaikka vastaava lääkäri olisi myös Jyväskylässä, et saa matkakorvauksia.
lähete on ja kyseistä lääkäriä ei ole jyväskylässä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taas olet itse valinnut sen, vaikka vastaava lääkäri olisi myös Jyväskylässä, et saa matkakorvauksia.
lähete on ja kyseistä lääkäriä ei ole jyväskylässä..
eli junalipusta voisi saada rahaa takaisin?
Vierailija kirjoitti:
eli junalipusta voisi saada rahaa takaisin?
"Potilas/kuntoutuja maksaa yhteen suuntaan tehdystä matkasta 25,00 euron omavastuuosuuden. Kela korvaa sen ylittävät tarpeelliset matkakustannukset."
katsotaanko tuloja noissa korvauksisa?
Voit saada korvauksia, jos Helsingissä saatava tutkimus ja hoito on sellaista, että sitä ei ole saatavissa Jyväskylässä ja keskussairaalan lääkäri on lähettänyt sinut sinne. Tuolloin Kela korvaa matkat julkisen kulkuneuvon mukaan vähennettynä omavastuulla (25 eur/suunta).
Vierailija kirjoitti:
Voit saada korvauksia, jos Helsingissä saatava tutkimus ja hoito on sellaista, että sitä ei ole saatavissa Jyväskylässä ja keskussairaalan lääkäri on lähettänyt sinut sinne. Tuolloin Kela korvaa matkat julkisen kulkuneuvon mukaan vähennettynä omavastuulla (25 eur/suunta).
vaikuttaako tulot korvauksen määrään? eli voiko korvausta saada jos saa perusduunarin palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikuttaako tulot korvauksen määrään? eli voiko korvausta saada jos saa perusduunarin palkkaa
Tulot ei vaikuta tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot ei vaikuta tähän.
miksi ei vaikuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot ei vaikuta tähän.
miksi ei vaikuta?
Miksi pitäisi vaikuttaa? Eihän tulot vaikuta lääkkeiden kela-korvauksiinkaan.
Tietysti saat matkakorvauksia. Sairaat menevät Kelataksilla, ja omavastuu Jyväskylä-Helsinki on 25€, suuntaansa. Tuohon tarvitaan terveydenhuollon todistus SV 67. Korvauksia saa, vaikka olisi itse valinnut hoitopaikaksi esim. Meilahden, käyttäen potilaan valinnan vapautta, joka tuli jo voimaan 1.1.2014.
Kamalaa, kuinka huonosti ihmiset tietävät oikeuksistaan Kelan korvauksiin!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saat matkakorvauksia. Sairaat menevät Kelataksilla, ja omavastuu Jyväskylä-Helsinki on 25€, suuntaansa. Tuohon tarvitaan terveydenhuollon todistus SV 67. Korvauksia saa, vaikka olisi itse valinnut hoitopaikaksi esim. Meilahden, käyttäen potilaan valinnan vapautta, joka tuli jo voimaan 1.1.2014.
Eipäs saa korvauksia kuin siihen lähimpään paikkaan!
Muista pyytää lääkärikäynnillä todistus, jota tarvitset matkakorvauksen hakemiseen. Kyllä ne siellä toimistossa tietää, mistä on kyse. Omavastuu on kyllä iso, sen 50 euroa maksat omasta pussista.
Siis, julkisen erikoissairaanhoidon lääkärin SAA VALITA ympäri Suomen, ja matkakorvaukset kyllä saa. Ottakaa nyt edes selvää lainsäädännöstä. Itse valitsin Helsingin heti kun tuli mahdolliseksi eli vuonna 2014.
Vierailija kirjoitti:
Siis, julkisen erikoissairaanhoidon lääkärin SAA VALITA ympäri Suomen, ja matkakorvaukset kyllä saa. Ottakaa nyt edes selvää lainsäädännöstä. Itse valitsin Helsingin heti kun tuli mahdolliseksi eli vuonna 2014.
Saa valita, mutta korvauksia ei saa kuin lähimmän mukaan.
Matkakorvaus myönnetään asiakkaan vakinaisesta kotiosoitteesta asiakasta lähimpänä olevaan hoitopaikkaan, josta asiakas voi saada tarpeellisen hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs saa korvauksia kuin siihen lähimpään paikkaan![/quote
please, ota selvää. Kyllä saa, itsekin reissaan yli 200 km yhteen suuntaan.
Korvataan lähimpään yliopistolliseen sairaalan. EI KOSKE PERUSTERVEYDENHUOLTOA, vaan erikoissairaanhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
No, etpä sinä tunne sitä sen paremmin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224
"4 § (30.12.2013/1203)
Tutkimus- ja hoitopaikka
Vakuutetulle aiheutuneet matkakustannukset korvataan matkasta sellaiseen lähimpään tutkimus- ja hoitopaikkaan, jossa vakuutettu voi saada hänen terveydentilansa vaarantumatta tässä laissa tarkoitettua tarpeellista tutkimusta ja hoitoa. Jos kunta tai kuntayhtymä on järjestänyt sairaanhoidon sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annetun lain 4 §:n mukaan tai vakuutetulla on rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain (1201/2013) 13 §:ssä tarkoitettu lupa, korvataan matkakustannukset sinne, missä hoito on annettu. Jos vakuutettu on terveydenhuoltolain 47 tai 48 §:n perusteella valinnut hoitopaikan, matkakustannukset korvataan sen mukaan, kuinka paljon matka olisi maksanut lähimpään valtion, kunnan tai kuntayhtymän terveydenhuollon toimintayksikön tutkimus- ja hoitopaikkaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs saa korvauksia kuin siihen lähimpään paikkaan!
please, ota selvää. Kyllä saa, itsekin reissaan yli 200 km yhteen suuntaan.
Korvataan lähimpään yliopistolliseen sairaalan. EI KOSKE PERUSTERVEYDENHUOLTOA, vaan erikoissairaanhoitoa.
Torvi. Tuossa tapauksessa se yliopistosairaala on se lähin paikka, jossa tarvittavaa hoitoa saa. Eli jos OYS on lähin paikka, mutta menet HYKS:iin, saat korvauksen sen mukaan, mikä on kodin ja OYS:n välinen matka.