Aamupalasi? Itse tein radikaalin muutoksen...
... ja vaihdoin pannulla paistetun paahtoleivän ja 1½ nakkia kaurapuuroon, mehukeittoon ja raejuustoon.
Ihan helvetin pahaahan se on, mutta kaikkeen tottuu. 😒
Kommentit (71)
Arkiaamuina kotona vain kahvia. Töissä desi mahdollisimman tuoretta ja terveellistä mysliä, yleensä itsetehtyä.
Viikonloppuisin mitä vaan. Eilen croissant ja tuoremehua, tänään ruissipsejä kourallinen ja 25g suklaata.
En jaksa stressata enkä varsinkaan syödä sellaista mikä ei maistu. Puuro on kyllä hyvää, mutta siihen pitää laittaa paljon suolaa, ruokalusikallinen voita ja kylmää maitoa :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon selvitit ap terveellisestä aamiaisesta, ennen kuin teit vaihdoksesi?
En selvittänyt mitään. Minusta vaan tuntui siltä, että rasvassa käristetyt nakit ja vaalea leipä ei ole kovinkaan terveellistä.
Se voi tuntua alussa pahalta, koska kyseessä on niin erilainen aamiainen. Miedon makuinen kaurapuuro verrattuna rasvaiseen ja suolaiseen makkaraan. Kestää hetki makunystyröiden tottua. Kokeile erilaisia puurovariaatioita. Ei sen ole pakko olla aina tuo raejuusto+marjasoppadiili. Ja esim. Pari ruisleipää kananmunalla ja kasviksilla voi olla kans yksi vaihtoehto. Lisäksi marjoja, hedelmää...
Kerro nyt hyvät perustelut, miksi pitäisi väkisin totutella sellaiseen ruokaan, jota inhoaa?? Puurossa ei ole mitään elintärkeitä aineita, mitä ei saisi jostain muusta, mutta hyvänmakuisesta.
Kerro ihmeessä hyvät perustelut, miksi pitää syödä aamupala, jonka on kokenut vaikuttavan ylipainoonsa eli näin olen jatkaa samaa rataa ja kartuttaa ylipainoa tai pitää sen ylipainonsa ja voida huonosti? Eikö ap:n tavoitteena ollut vaihtaa kevyempään versioon aamupalansa, jotta saisi laihdutettua?
On tietty ihan ok muuttaa syömisiä, mutta miksi se muutos pitäisi tehdä niin, että alkaa syömään mielestään pahaa ruokaa? Kyllä hyvän makuisiakin vaihtoehtoja on. Jopa ravinnollisesti parempiakin kuin puuro.
Ap: "En inhoa puuroa - hyväähän se on, mutta vaatii tosiaan totuttelua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon selvitit ap terveellisestä aamiaisesta, ennen kuin teit vaihdoksesi?
En selvittänyt mitään. Minusta vaan tuntui siltä, että rasvassa käristetyt nakit ja vaalea leipä ei ole kovinkaan terveellistä.
Se voi tuntua alussa pahalta, koska kyseessä on niin erilainen aamiainen. Miedon makuinen kaurapuuro verrattuna rasvaiseen ja suolaiseen makkaraan. Kestää hetki makunystyröiden tottua. Kokeile erilaisia puurovariaatioita. Ei sen ole pakko olla aina tuo raejuusto+marjasoppadiili. Ja esim. Pari ruisleipää kananmunalla ja kasviksilla voi olla kans yksi vaihtoehto. Lisäksi marjoja, hedelmää...
Kerro nyt hyvät perustelut, miksi pitäisi väkisin totutella sellaiseen ruokaan, jota inhoaa?? Puurossa ei ole mitään elintärkeitä aineita, mitä ei saisi jostain muusta, mutta hyvänmakuisesta.
Kerro ihmeessä hyvät perustelut, miksi pitää syödä aamupala, jonka on kokenut vaikuttavan ylipainoonsa eli näin olen jatkaa samaa rataa ja kartuttaa ylipainoa tai pitää sen ylipainonsa ja voida huonosti? Eikö ap:n tavoitteena ollut vaihtaa kevyempään versioon aamupalansa, jotta saisi laihdutettua?
On tietty ihan ok muuttaa syömisiä, mutta miksi se muutos pitäisi tehdä niin, että alkaa syömään mielestään pahaa ruokaa? Kyllä hyvän makuisiakin vaihtoehtoja on. Jopa ravinnollisesti parempiakin kuin puuro.
Ei tarvitsekaan. Siksi ehdotin, että kokeilee erilaisia lisäkkeitä puuron kanssa tai syö yksinkertaisesti vaikkapa ruisleipää, kananmunaa ja kasviksia.
Mutta kyllä ap:n tapauksessa saattaa olla myös tottumiskysymys. Jos on tottunut syömään rasvaista ja suolaista ruokaa, niin muut miedomman makuiset ruuat eivät maistu ensi alkuun yhtään miltään. Kestää hetken ennen kuin maistaa kunnolla vähäsuolaisemmat ja vähärasvaisemmat maut.
Just vetäsin aamupalakseni pepperonipitsaa, kahvia ja irtokarkkeja. Perheelle keitin mannapuuroa.
Eikä edes ole krapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit tämän muutoksen?
Toivon laihtuvani ja toivon myös, että verisuoneni eivät rasvoitu.
Kaurapuuro nostaa verensokeria nopsaan, mehukeitto on aika usein joko maustettu sokerilla tai makeutusaineella joilla on havaittu yhteys 2.tyypin diabetekseen ja raejuuston ylimääräinen prode sokeristuu ja nostaa verensokeria joten et ainakaan aamiaisesi koostumusta parantanut mitenkään, koska rasvaa joka on verensokerineutraalia, ei tuosta löydy. Liian hiilarin kuten prodenkin muuttaa maksa rasvaksi ja se varastoituu vyötärölle.
Päivän kokonaisenergiamäärä ratkaisee.
Eli mitäs syöt loppupäivän aikana, oletko laskenut kaloreita?
Et voi edes vitsillä väittää, että rasvassa käristetty nakki ja vaalea paahtoleipä olisi yhtä terveellistä kuin aloittajan kaurapuuroaamiainen. Ohhoi taas palstan menoa.
Et itse taida pystyä edes vitsillä perustelemaan omaa käsitystäsi :)
Täysjyvävilja, kuidun, proteiini, vitamiinit... jos vaikka noita hetken ajattelet ja vertaat sitten prosessoituun lihajalosteeseen ja valkoiseen viljaan.
Olin väärässä. Vitsiksihän se sitten meni :)
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi kunnon kaurapuuro pitää pilata jollakin raejuustolla. Voisilmä puuroon ja syömään! Mehukeitonkin joisin vasta puuron jälkeen ikään kuin jälkkäriksi.
Pelkkään veteen keitetty kaurapuuro ei ole kovin herkullista, mutta jos käytät nesteeksi puoliksi vettä, puoliksi maitoa, niin jopa paranee maku. Aavistus suolaa mausteeksi.
Olen puurojen suuri ystävä, mutta aamulla heti ensimmäiseksi ei huttu nappaa. Mukillinen kahvia ja pari juustovoileipää (ruis- tai tummaa sekaleipää). Kurkut, tomaatit, salaatit sun muut rehut säästän lounaalle. Puurokin on minulla lounasruokaa. Pidän keskimäärin kerran viikossa puuropäivän.
Varmaan nämä ihmiset, jotka syövät kaurapuuroa raejuuston ja marjakeiton kanssa, tykkäävät muutenkin makean ja suolaisen yhdistelmästä? Omasta mielestä myös ihan ok maku, ei siinä mitään. Itse tosin tykkään syödä kaurapuuroni pensasmustikoiden, pellavarouheen ja mantelilastujen kanssa. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit tämän muutoksen?
Toivon laihtuvani ja toivon myös, että verisuoneni eivät rasvoitu.
Kaurapuuro nostaa verensokeria nopsaan, mehukeitto on aika usein joko maustettu sokerilla tai makeutusaineella joilla on havaittu yhteys 2.tyypin diabetekseen ja raejuuston ylimääräinen prode sokeristuu ja nostaa verensokeria joten et ainakaan aamiaisesi koostumusta parantanut mitenkään, koska rasvaa joka on verensokerineutraalia, ei tuosta löydy. Liian hiilarin kuten prodenkin muuttaa maksa rasvaksi ja se varastoituu vyötärölle.
Päivän kokonaisenergiamäärä ratkaisee.
Eli mitäs syöt loppupäivän aikana, oletko laskenut kaloreita?
Et voi edes vitsillä väittää, että rasvassa käristetty nakki ja vaalea paahtoleipä olisi yhtä terveellistä kuin aloittajan kaurapuuroaamiainen. Ohhoi taas palstan menoa.
Et itse taida pystyä edes vitsillä perustelemaan omaa käsitystäsi :)
Täysjyvävilja, kuidun, proteiini, vitamiinit... jos vaikka noita hetken ajattelet ja vertaat sitten prosessoituun lihajalosteeseen ja valkoiseen viljaan.
Olin väärässä. Vitsiksihän se sitten meni :)
Oi että kun annatkin itsestäsi viksun kuvan. Ravitsemustiemyksesi suorastaan häikäisee :)
Olen kaikenlaisia aamupaloja elämäni aikana kokeillut (kun aamupala kuulemma pitää syödä!) mutta kun ikää on 57, olen palannut siihen että aamulla kun ei vaan ruoka maistu niin ei ole pakko. Leipää en syö ollenkaan missään tapauksessa, enkä puuroa enkä muitakaan hiilareita.
3 kuppia kahvia juon maidon kanssa ennen töihin lähtöä, siinä meikatessa ja kynsiä lakatessa.
Lounaalla klo 12 syön ensimmäisen kerran sitten eväät, proteiinipitoiset. Seuraavan kerran kotona n. klo 18 ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikenlaisia aamupaloja elämäni aikana kokeillut (kun aamupala kuulemma pitää syödä!) mutta kun ikää on 57, olen palannut siihen että aamulla kun ei vaan ruoka maistu niin ei ole pakko. Leipää en syö ollenkaan missään tapauksessa, enkä puuroa enkä muitakaan hiilareita.
3 kuppia kahvia juon maidon kanssa ennen töihin lähtöä, siinä meikatessa ja kynsiä lakatessa.
Lounaalla klo 12 syön ensimmäisen kerran sitten eväät, proteiinipitoiset. Seuraavan kerran kotona n. klo 18 ruokaa.
Ihan oikein teet kun syöt siten kuin kehosi haluaa, etkä niin kuin joku ulkopuolinen taho määrää.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi kunnon kaurapuuro pitää pilata jollakin raejuustolla. Voisilmä puuroon ja syömään! Mehukeitonkin joisin vasta puuron jälkeen ikään kuin jälkkäriksi.
Pelkkään veteen keitetty kaurapuuro ei ole kovin herkullista, mutta jos käytät nesteeksi puoliksi vettä, puoliksi maitoa, niin jopa paranee maku. Aavistus suolaa mausteeksi.
Olen puurojen suuri ystävä, mutta aamulla heti ensimmäiseksi ei huttu nappaa. Mukillinen kahvia ja pari juustovoileipää (ruis- tai tummaa sekaleipää). Kurkut, tomaatit, salaatit sun muut rehut säästän lounaalle. Puurokin on minulla lounasruokaa. Pidän keskimäärin kerran viikossa puuropäivän.
Luomukaurahiutaleet ja täysmaito. Hiukan suolaa ja voisilmä valmiiseen puuroon. Itse laitan myös ripauksen sokeria. Nam. Kuka ihme on keksinyt sekoittaa puuron ja juuston? Kamalaa sotkua tuollainen ja vielä mehukeittoa sekaan. Joukosta puuttuu ainoastaan perunankuoret. Kuulostaa ihan vanhanajan sikojen tai kanojen appeelta, kun niille vietiin tähteeksi jääneet ruoat...
Kaurapuuro on hyvää mutta vaatii tottumista.