IS: 500 euron työmarkkinatuki on ruhtinaallinen
Elämäntapatyöttömästä kertovasta Ossista kertovassa jutussa tällainen kommentti:
"Itsevalitun työttömyyden taustalla on arveltu olevan myös se, että Suomessa maksetaan varsin hyviä etuuksia myös kotona pysyville ihmisille".
Jos kerran 500 euroa on hyvä summa niin palkkoja voitaisiin myös alentaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
500 eurolla kuussa ei kyllä pysty kukaan elämään.
Ota huomioon sen lisäksi maksetaan terveydenhoito kulut + lääkkeet, asuminen, sähköt + vesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan oikeasti kun asiaa ajattelee objektiivisesti ja ilman minäminä-asenteita, niin kyllähän 500 egeä on tosi hyvä summa kun ajattelee että sen saa tekemättä yhtään mitään.
Tiedän mitä puhun kun olen ollut melkein vuoden työttömänä ja töitä olisi tarjolla ihan riittävästi täälläpäin. Muttakun. Suomessa on ihan oikeasti aivan liian hyvä tukijärjestelmä!! Hävettää oma laiskuus, mutta siihen on aivan liian helppo hypätä kyytiin tällä systeemillä.
Hah, et taatusti ole työtön, tai sitten sulla on puoliso/vanhemmat jotka elättää.Tai jos oikeasti olet tuota mieltä niin varmasti tonnin palkka on sulle tulevaisuudessa ihan riittävästi. Ota myös huomioon että tuosta 500 eurosta menee ainakin 200 euroa vuokraan koska asumistuki kattaa vain 80 % vuokrasta, täälläpäin solukin maksaa yli kolmesataa euroa.
Mulla pikkukaupungissa seuraavasti: Asumistuen päälle tt-tuesta saan puuttuvan satkun vuokraan, vakuutuksen, sähkön ja lääkkeet. Eli noihin ei mee senttiäkään.
518€ tm-tuki, josta maksan puhelimen ja netin 40€. Kuukausittaiseen eloon jää siis noin 480€.
Se tarkottais sielä pk-seudulla sitä, että, jos meinaisi työstä ns.palkkaa saada, niin nettopalkan pitäs olla joku 1600€/kk, että tienaisin 300, ton nykysen 480 päälle. Eli alle 2000-2100 brutto paskaduunit = 160h kuussa hommia ja saat siitä 200-300N muutoksen eloosi.
Vitut sanon minä.
Alta 2200 brutto ei eväkään rävähdä kohti stadin duunisaumoja. Täällä maakunnissa niitä töitä kun ei olekkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, palkaksi riittää max kolminkertainen työttömyysraha eli 1500 e. Huonoimmissa duuneissa tonni ja parhaiten palkatuissa 2500.
Hah hah, 4kk saan veroprosentilla 0 työttömyyskorvausta melkein 2000 e kk. Sain myös 2kk toimeentulotuen, koska karenssi ja päälle työvelvoitekarenssi. Kiitos vaan TEM karensseista, niin ei tarvitse maksaa loppuvuonna penniäkään veroja. :D
Kiitos vaan työkkäri karenssista, joka ei poistunut minun ollessani itse hankkimassani työpaikassa kesällä. Kiitos niin vitusti siitä, että annoitte karenssia, koska itse hankkimani 2 työpaikkaa eivät kuulema ole riittävä peruste olla vaastaanottamatta tarjoamianne työtarjouksia, koska ovat sitovia.
Suullisesti tekemäni sopimukset töiden aloittamisesta itse hankkimissani työpaikoissa eivät tietenkään olleet teidän mielestänne mitenkään sitovia. Teidän vajakkien kanssa joudun silti olemaan huonolla tuurilla jatkossakin tekemisissä. Toivottavasti kuitenkaan en, sillä en vihaa mitään niin paljon kuin kusipäisiä ja tyhmiä idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 1006 euroa ansiosidonnaista ja asumistukea 51 euroa.
Maksan asunnon 500 ja lainan 76 euroa niin jää.
481 euroa / 4 viikkoa
siitä pois puhelin, sähkö, autovakuutukset, bensat, vaatteet, ruoka jne...
Vie sähkö, kotivakuutus ja lääke/terveyskäynti kulut kelaan. saat ne tt-tuen piikkiin. 478 on minimi mitä sulle pitää noista jäädä.
Työkkäristä saa nykyään vaan karenssia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota huomioon sen lisäksi maksetaan terveydenhoito kulut + lääkkeet, asuminen, sähköt + vesi.
Haukoti. Kaikki työttömät eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, eikä näin ollen myöskään heidän laskujaan makseta.
Toimeentulotuki ei tule tilille automaattisesti, vaan sitä haetaan joka kuukausi erikseen. Kaikki tukeen oikeutetut eivät tukea myöskään hae, koska siitä on melkein enemmän vaivaa, etenkin jos tukisumma jäisi pieneksi. Moni kokee nöyryyttäväksi kaikkien henkilökohtaisten tietojensa levittelyn, mm. koska tiliotteilta näkyvät kaikki kortilla ja verkkopankissa tehdyt ostot.
Näin ollen on täyttä kakkaa antaa ymmärtää, että jokaisen työttömän tuet koostuvat päivärahan ja asumistuen lisäksi toimeentulotuesta.
haistasipilävittu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, palkaksi riittää max kolminkertainen työttömyysraha eli 1500 e. Huonoimmissa duuneissa tonni ja parhaiten palkatuissa 2500.
Hah hah, 4kk saan veroprosentilla 0 työttömyyskorvausta melkein 2000 e kk. Sain myös 2kk toimeentulotuen, koska karenssi ja päälle työvelvoitekarenssi. Kiitos vaan TEM karensseista, niin ei tarvitse maksaa loppuvuonna penniäkään veroja. :D
Kiitos vaan työkkäri karenssista, joka ei poistunut minun ollessani itse hankkimassani työpaikassa kesällä. Kiitos niin vitusti siitä, että annoitte karenssia, koska itse hankkimani 2 työpaikkaa eivät kuulema ole riittävä peruste olla vaastaanottamatta tarjoamianne työtarjouksia, koska ovat sitovia.
Suullisesti tekemäni sopimukset töiden aloittamisesta itse hankkimissani työpaikoissa eivät tietenkään olleet teidän mielestänne mitenkään sitovia. Teidän vajakkien kanssa joudun silti olemaan huonolla tuurilla jatkossakin tekemisissä. Toivottavasti kuitenkaan en, sillä en vihaa mitään niin paljon kuin kusipäisiä ja tyhmiä idiootteja.
Olet sitten saanut laittoman karenssin..
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on saman kokoine. Eikä siinä ole mitään työntekovelvoitetta
Olet nyt ymmärtänyt vähän väärin. Työttömyystukea saa ilman tarveharkintaa. Toimeentulotukea saa toimeentuloa varten viimeisenä keinona. Työttömyystukea voi siis saada ilman sitäkin pärjäävä, jos vain täyttää ehdot. Näitä tukie ei voi oikein verrata toisiinsa. Jos ei ole säästöjä ja omaisuutta, niin kannattaa jäädä toimeentulotuelle. Mutta jos sulla on säästöjä ja omaisuutta, niin sulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla työttömyystuella ja täyttää sen vaatimuksen, jos rahaa haluat.
500 on loistava raha määrä. Perkeleen työtön :)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ole mitään muita tukia kuin työmarkkinatuki ja asumistuki. Vuokran jälkeen jää n 300 e muihin laskuihin, elämiseen, ruokaan jne. Asun huoneessa jonka koko 10 neliötä. Tt tukea saa vain jos tulot alle 487 e, eikä lainkaan säästöjä tai omaisuutta tai sijoituksia.
Olet kyllä ymmärtänyt väärin. Ei se niin mene, että tt tukea saa, jos tulot alle 487e. Jos sinulle vuokran jälkeen jää 300e, olet oikeutettu tt-tukeen. Tietty omaisuus ja sijoitukset tulee ensin realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Siihen päälle tulee asumistuet yms.
500e/kk on todella vähän. Se ei pääkaupunkiseudulla riitä edes yksiön vuokraan. Ehkä jossain maaseudulla voi tuolla tulla toimeen, jos asuu jonkun kanssa kimpassa.
Hesarin kommenttikentässä huvittavinta oli kun siellä alkoi muutama tyyppi keulia sillä, kuinka paljon töitä tekee, kuinka pitkiä päiviä, ylitöitä jne. Ei näillä sankareilla yhtään tullut mieleen, että se heidän työtaakka kuuluisi jakaa useammalle työntekijälle, jotta töitä olisi kaikille halukkaille. Pihille työnantajallehan se tulee halvemmaksi kun menee maksut yms. vain yhdestä työntekijästä, vaikka tyyppi luhistuisi työtaakkansa alle. Töitä ei riitä kaikille. Nämä tarkoituksella tuillaeläjät ovat oikeasti hyvin pieni vähemmistö, eikä tuet todellakaan riitä edes perustarpeisiin, saatika mihinkään ruhtinaalliseen elämiseen. Ottaa päähän kun työttömiä jatkuvasti syyllistetään ja nostetaan esiin tällaisia yksittäistapauksia. Jos niitä oikeita palkkatöitä (ei tempputyöllistämisiä, loputtomia palkattomia harjoitteluja, työkokeiluja, nollasopimuksia, pätkätöitä, provikkatöitä jne.)olisi kaikille, tätä ongelmaa ei olisi. Kuinkakohan paljon Nymanin vakaumuksen syntymiseen on vaikuttanut vuodesta toiseen palkattomissa työkokeiluissa palloileminen?
Saan maisterina (aineenopettajana) 600e työmarkkinatukea. Olen tehnyt pätkätöitä viimeiset 20 vuotta. Nyt on kulunut kaikkien pisin työttömyysjakso - ei niin mitään työtä. Pääsisin työharjoittelijaksi (työmarkkinatuki plus 9e kulukorvaus) päiväkotiin 3kk. Varmaankin näin teen.
Luulen oppivani kolmessa kuukaudessa hyväksi päiväkotiapulaiseksi. Opettajakoulutuksesta lienee hyötyä työharjoittelussa päiväkodissa.
Että opiskelin. Sinnikkäästi tein gradun, sittemmin oman alan työtä. Väliin kodinhoitovuosia, ja oman alan pätkätöitä. Olen ollut tiettävästi ahkera, ja niin tuppaavat läheisetkin sanomaan. Huusholli kunnossa, ruoka valmiina. Teini-ikäisiä lapsia "kasvattelen" parhaani mukaan (koetan kestää murrosiän).
Vaan eipä ole minulla käyttöä, ei paikkaa tässä yhteiskunnassa. Suotta opiskelin, suotta ponnistelin.
Rinnastetaan ne ihmiset, jotka ovat opiskelleet, maksaneet opintolainan, tehneet työtä tämän kyseisen Nymanin kanssa.
Minulla ei ole sijaa majatalossa. Eikä missään. Nyman se vasta osaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukoti. Kaikki työttömät eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, eikä näin ollen myöskään heidän laskujaan makseta.
Toimeentulotuki ei tule tilille automaattisesti, vaan sitä haetaan joka kuukausi erikseen. Kaikki tukeen oikeutetut eivät tukea myöskään hae, koska siitä on melkein enemmän vaivaa, etenkin jos tukisumma jäisi pieneksi. Moni kokee nöyryyttäväksi kaikkien henkilökohtaisten tietojensa levittelyn, mm. koska tiliotteilta näkyvät kaikki kortilla ja verkkopankissa tehdyt ostot.
Näin ollen on täyttä kakkaa antaa ymmärtää, että jokaisen työttömän tuet koostuvat päivärahan ja asumistuen lisäksi toimeentulotuesta.
On vaivaa? Nykyään sen 2min ku täyttää sen pohjan ja kuvaa sähkölaskun, vakuutusmaksun ja lääkepaketeista etiken/hinnan.
Tietojen levittelyn? Siitä se helvetti nouseekin, jos mun salassapidettäviä tietoja löytyy tasan mistään muualta kuin kelan virkailijan näytöltä.
Yks helvetin hailee, vaikka virkailija näkee mun kauppaostkset tai laskunmaksut. So?
Eikä varmasti jokaisella koostukkaan, jos on säästöjä tms. niin ei voikaan saada tt-tukea. Mutta jos ei ole, niin on silkkaa hulluutta kituuttaa ja jättää hakematta sitä mikä lain mukaan sulle kuuluu.
Itte olen ainaki yli 20v tuloveroa maksanut ja nyt en kelpaa näköjään enää iän vuoksi työnantajille, niin ohan se aivan v itun varma, että kaivan jo9ka ikisen sentin mikä irtoaa ja työttömän paskaan kuuluu.
Sippilällä oli varaa oikein tilata tänne 30000 tt-tuen nostajaa, niin eiköhän sinne yks entinen palkkastaan veroja maksanut mukaan mahdu!
Ehkä silloin jos henkilö muuttaa Gambiaan.