Dryer sheets? Saako Suomesta?
Ameriikan ihmemaassa ne käyttää kuivausrumpuun laitettavia liinoja, jotka antavat pyykille tuoksua. Dryer sheets on nimeltään tällainen tuote. Saakohan näitä Suomesta mistään ja kuinka ne tarkkaan ottaen toimivat? Pehmentävätkö ne pyykkiä samoin kuin nestemäinen huuhteluaine vai antavatko vain tuoksua?
Mä olisin kiinnostunut kokeilemaan tällaista tuotetta, koska en voi perheenjäsenen herkän ihon takia käyttää hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita, mutta tykkäisin silti tuoksuvasta pyykistä silloin tällöin. Ajattelin että olisi helppoa pestä pyykit normaalisti hajusteettomalla pyykinpesuaineella ja sitten pistää kuivuriin vain ne tekstiilit, joihin haluan tuoksua tällaisen kuivausrumpuliinan kanssa. Loput pyykit, joiden en halua tuoksuvan millekään, voisin kuivata narulla tai erikseen kuivurissa. Nyt ainoa tapa saada tuoksua pyykkiin on ostaa tuoksuvaa ainetta ja pestä erikseen ne pyykit joiden haluan tuoksuvan ja se tuntuu minusta usein niin vaivalloiselta ja tyhmältä pyörittää vajaita koneellisia vain tuoksun takia, joten en yleensä viitsi nähdä erikseen vaivaa. Dryer sheets liinat ratkaisisivat tämän "ongelman".
Kommentit (24)
Hyi helv. Eikö pyykit voi tuoksua vain raikkaalle ja puhtaalle?
Vierailija kirjoitti:
https://edis.fi/product/593/tuoksuliinat-kuivuriin
Haun suorittamiseen meni kaikki 2 sek vaikken edes käytä Googlea
Tarkoitin lähinnä sitä, että voiko tällaisia liinoja ostaa ihan kaupasta jostain. Mutta ovatko nämä dryer sheetsit aina noin järkyttävän kalliita? 40 kpl yli 25€?? Tuolla hinnalla jää multa kyllä liinat ostamatta.
-ap
Mä haluaisin sitä scent boosteria Suomeen.
Olen nähnyt muutama vuosi sitten sekä dryer sheets - liinoja että niitä scent boostereita Suomessa, mutta nykyään ei tunnu enää löytyvän. Dryer sheets - liinoja myytiin aikanaan Citymarketin Amerikka-hyllyssä, mutta ainakin meidän paikallisesta Citymarketista koko hylly on poistunut. Scent boosterit lanseerattiin Suomeen oikein ison mainoskampanjan voimin, mutta ei niitä varmaan vuotta pidempään kaupoissa näkynyt. Ilmeisesti kummallekaan tuotteelle ei riittänyt kuitenkaan kysyntää niin paljon, että myynti olisi kannattanut.
Mä ostin niitä scent boostereita yhden pullon, mutta en nähnyt suurta eroa nestemäiseen huuhteluaineeseen verrattuna, joten en toista pulloa koskaan ostanut. Dryer sheets - liinoja en ostanut, koska meillä ei tuolloin vielä ollut kuivausrumpua. Nyt kun on, voisin noita liinoja kyllä kokeilla jos niitä näppärästi muiden ostosten ohella jostain saisi.
Laitat suihkupulloon vettä ja parikymmentä tippaa eteeristä öljyä, suihkuttelet kuivaan pyykkiin ennen kuin viikkailet kaappiin. Ravista hyvin ennen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä se juuri on, kuivurista otetut pyykit eivät koskaan tuoksu raikkaalle ja puhtaalle! Niissä on aina sellainen kuivurin imelä haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se juuri on, kuivurista otetut pyykit eivät koskaan tuoksu raikkaalle ja puhtaalle! Niissä on aina sellainen kuivurin imelä haju.
Mikä ihmeen kuivurin haju? Ei meidän kuivurissa ainakaan ole mitään imelää hajua. Varmaan johtuu jostain huuhteluainejäämistä jotka on imeytynyt sen seinämiin tms.
iherbistä saa ainakin tilattua, eikä ole kovin kallista.
Tosin jos pyykki haisee muuten pahalle, kannattaa pestä pesukone sitruunahapolla ja 90 asteen pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Laitat suihkupulloon vettä ja parikymmentä tippaa eteeristä öljyä, suihkuttelet kuivaan pyykkiin ennen kuin viikkailet kaappiin. Ravista hyvin ennen käyttöä.
Mä laitan tuoksuöljyjä huuhteluainelokeroon pesukoneeseen. Tuoksu leviää kivasti kuivurista vielä sitten ilmaan. Huuhteluaineet saattavat aiheuttaa tuollaisen "pahan kuivurihajun". Ps ne suodattimet ja muut kannattaa putsata ja tiivisteet ihan pestä.
Niita tuoksuliinoja saa USAssa myos tuoksuttomina. Tarkoitus on poistaa staattista sahkoa ei niinkaan lisata tuoksuja, se on vain ylimaarainen bonus.
Itse muuttaessani tanne amerikkaan nuo oli uusi tuote ja ihmettelin mita ne on kunnes mies kertoi. Nyt kaytan niita jokaisessa pesussa, tai siis kuivauksessa. Antaa raikkaan tuoksun pyykille. Tekee myos pehmeammaksi.
Tosiaan itsekin parista normi s/k-kaupasta etsinyt eikä ole ollut myynnissä. USAssa asuessani tosiaan nämä oli joka kuivauksen yhteydessä mullakin käytössä, ei tuoksun mutta sähköisyyden poistamiseksi. Ja sen vuoksi niitä toivoisin täältä normi kaupoista löytävän, mut hinta voi tosiaan olla aika tyyris.
Älkää ihmeessä käyttäkö. Sisältävät myrkyllisiä kemikaaleja.
http://myhealthmaven.com/ditch-toxic-dryer-sheets/?fbclid=IwAR3OdKNStJR…
Itse olen aikoinaan ostanut ison laatikollisen iherbistä näitä Mrs Meyersin liinoja, joissa ei ole mm. phthalaatteja ja muutenkin vähemmän kemikaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikoinaan ostanut ison laatikollisen iherbistä näitä Mrs Meyersin liinoja, joissa ei ole mm. phthalaatteja ja muutenkin vähemmän kemikaaleja.
No nyt on linkkikin mukana. Tuoksu on todella huomaamaton. En käytä koskaan huuhteluaineita mm. niiden voimakkaan tuoksun takia.
Hyi helvetti. Miksi ihmeessä ihmiset haluaa marinoida vaatteensa huuhteluaineilla ja joillain hajusteliinoilla joissa on ties mitä kemikaaleja ja olla kosketuksissa niihin 24/7.
Ei ole Suomessa..... lukuun ottamatta joidenkin kauppojen kokeiluja. Itse käytin joskus jenkeissä ollessani ja todella kiva tuote. Pehmensi pyykkiä ja mieto tuoksu suomalainen ei innostumuusta kuin mäntysuovasta ja koivusta....ehkä pyykkietikka vielä menee???
Kuivurit ovat vasta viimevuosina yleistyneet suomalaisissa kodeissa, pyykki viedään mieluiten ulos. Kun kuivuriin laittaa kasan sukkia jotka on pesty normi pesuaineella niin kuuman käsittelyn jälkeen tuoksu/haju on kuin koirankusta! Ei mitenkään freesi...eli olisihan tuoksuliinoille käyttöä.
Kuivuri kuluttaa vaatteet aivan riekaleiksi. Lisäksi nukkaantuminen lisääntyy, ja sitten sitä nukkaa on joka paikassa.
Itse kuivaan kuivurissa vain miehen sukat, kalsarit ja työvaatteet.
Kaiken muun kuivataan narulla.
Kiinnostaisi kyllä, voiko kuivurin puhdistaa ja raikastaa jotenkin perusteellisesti? Meillä kuivuri ei haise, mutta ei se kaiken järjen mukaan kovin hygieeninenkään voi olla.
🇺🇦🇮🇱
https://edis.fi/product/593/tuoksuliinat-kuivuriin
Haun suorittamiseen meni kaikki 2 sek vaikken edes käytä Googlea