Vauvan kanssa etelässä
Ollaan lähdössä 8kk:n ikäisen vauvan kanssa etelään Kreikkaan. Kyselisin ihan yleisesti mitä kannattaa huomioida vauvan kanssa matkustellessa. Onko jotain vinkkejä mitä ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan. Ajattelin jonkun verran pakata täältä ruokaa mukaan mm. maidot, vellit ja puurohiutaleet. Jonkun verran soseita otanmukaan, mutta ajattelin sielläkin tehdä paikallisista tuoreista vihanneksista vauvalle ruokaa.
Miten muiden vauvat on yleensäkin viihtynyt ihan uudessa ympäristössä? Onko unirytmit menneet sekaisin. Onneksi meidän vauva tuntuu olevan melko sopeutuvainen, eikä muutenkaan itke paljoa, joten luulisin helpolla pääseväni.
Täällä oli jokin aika sitten pitkä ketju vauvan kanssa matkustelusta, jota en enää löytänyt. Jos joku sen löytää niin laittaisitko ystävällisesti linkin :)
Kommentit (4)
koska asia on meilläkin ajankohtainen. Kesäkuun alussa lähdetään ja lapsi on silloin 1v. ja 1kk. Kohde on Espanja ja minua kiinnostaa lähinnä soseruoat siellä. Löytyykö samoja (Nestle Bona), mitä Suomesta?
Matkustaminen ei tällähetkellä ole meille ajankohtainen, mutta olemme jonkin verran reissanneet pienten kanssa ja niin " pöljä" olen, että raahasin niin vaipat, soseet kuin vellitkin Suomesta mukana..Yleensä noissa turistikohteissa ainakin vaippoja löytyy mm.Pampersia ja paikallisen maan merkkejä, mutta hinta on kohtuuttoman kallis..Hedelmäsoseet kannoin mukana Tuttelin " pahvitetroina" , muuten sitten pilttiä tai bonaa, purkki pari per päivä. Eikä se mukana rahtaaminen turhaa ollut, kun aattelin viisaasti, että takaisintullessa on sitten sopivasti tilaa tuliaisille, kun purkit on syöty ja vaipat käytetty..Kantsii muuten laittaa käsimatkatavaroihin muutama purnukka ja vellitörppö, jos niin inhasti sattuu, että laukut katoaa väärään koneeseen..Ja muutenkin olen laitellut vauvan vaatteita ja tarvikkeita ripotellen laukkuihin (meillä iso perhe ja aina useampi laukku mukana), niin jos jotain harmeja sattuu, niin ei koko vauvan tarvikegarderobi oo hukassa...
Huisin hauskaa reissua!
Truutta
Aina välillä olen näitä kirjoitellut, koitan muistaa taas oleelliset. Meillä aika monta reissua takana ja aina oppii uutta :)
- Korvike on kätevintä viedä jauheena ja sekoitella pulloveteen paikan päällä. Olen pakkaillut jauhetta " annoksina" pieniin minigrip pusseihin ja laittanut tuttipulloon valmiiksi sopivan määrän vettä. Näin on helppo sitten miksata vaikka paikallisbussissa maitosatsi jos tarve vaatii :). Viimeksi Kreetalla jauhe loppui melkein kesken ja paikallisista kaupoista ei saanut sellaista korviketta jota meidän vauva olisi juonut! Paikallinen Baby Milk sai aikaan kauhean raivon ja tuttipullo lensi kaaressa seinään :( Monessa paikassa muuten vesi on aika kalkkipitoista joten keitettäessä pullot tulevat inhottavan sameiksi. Pikkuvauvan kanssa keittelin pulloja pullovedellä mutta se oli kyllä vähän hysteeristä :)
- Vellit vein esikoiselle pahvitötsissä (Tutteli) koska ei muuta syönyt, tuli kivasti tilaa laukkuun paluumatkalla. Jauhe olisi tässä ehdottomasti kätevämpää.
- Myös purkkiruokaa olen vienyt mukanani koska valikoima etelän kohteissa on suppea ja maut vähän erilaisia vaikka Nestlen tuotteita ovatkin. Myös hinnat pienissä supermarketeissa on kunnon turistihinnoittelua tyyliin 2,50 e purkki. Huoneistohotelli on lasten kanssa siitä kätevä että saa itse tehtyä joitain perusruokia eikä tarvitse ihan purkkikamalla elää koko viikkoa (siis meinaan että purkkeja täytyy kantaa mukanaan niin turkasesti jos näin meinaa toimia). Hedelmäsoseita saa ihan hyvin paikan päällä, tosin ihan pienelle vauvalle on hankalaa löytää esim. yhden tai kahden hedelmän sosetta, usein mukana on aina useampaa sorttia.
- Huivit, hatut, aurinkolasit ja vilpoiset puuvillaiset vaaleat vaatteet on varmaan itsestään selvyyksiä jotka kannattaa pakata mukaan. Isompia (1 v) tuntuu olevan mahdotonta pitää poissa auringosta koska rakastavat uima-altaassa pulikoimista, niimpä olen lapsia aurinkovoidellut lasten tuotteilla vaikka periaatteessa alle 2 v ei saisi. Mielestäni kuitenkin parempi vaihtoehto kuin palaminen.
- Uimatossut on kävelevälle taaperolle hyvä varuste koska hiekka on polttavan kuumaa rannalla ja aina rannat eivät ole niin hienoa hiekkaa, Rivieralla mm. ihan kiveä.
- Vaipat olen vienyt mukana paikallisen hinnoittelun takia ja sitten on ollut kivasti tilaa laukussa paluumatkalla kuten joku jo huomautti :) Vaippoja kannattaa kuitenkin varata joko riittävästi tai ei juuri ollenkaan, on erityisen ärsyttävää joutua ostamaan kallis, iso paketti 2 päivää ennen loman loppua ja sitten rahdata loput Suomeen tai jättää sinne.
- Matkasänky tai pinnasänky on aina järjestynyt huoneeseen kun sitä vain on pyytänyt.
- Kunnolliset matkarattaat on minun mielestäni hyvä investointi jos reissaa paljon. Helsinki-Vantaalta saa yleensä rattaita varten ison muovisäkin johon ne voi pakata ruumaan. Tämä säkki kannattaa säästää koska yleensä lomakohteen kentältä ei uutta säkkiä saa.
- Jos vaan mahdollista niin vauvan kanssa matkustaessa kannattaa hotellin tasoon vähän panostaa. Siivous joka päivä on ryömivän piiperon kanssa ihan mukava juttu. Myös uima-allas on lapsille yleensä ollut mieluisampi paikka pulikoida kuin tosi suolainen meri.
- Lääkkeet tietenkin mukaan: Osmosalia, suppoja, suolatippoja, rauhoittavaa voidetta jos aurinko tai hyönteinen puraisee. Puuduttavat korvatipat on hyviä mutta niitä saa nykyisin kai vaan Yliopiston Apteekista Helsingistä. Talkki on hikoilevalle pikkuiselle hyvä varuste etelässä.
- Matkavakuutus!!!!! Vaikka vauvalla olisi sairaskuluvakuutus kotimaassa kannattaa matkavakuutus ottaa koska se korvaa yleensä tapaturmat sun muut laajemmin. Ainakaan meidän sairaskuluvakuutus ei esim. korvaa hammashoitoa mutta matkavakuutus korvasi.
olimme viikon lomalla Lanzarotella ja meidän oli ihan oikeasti vaikea löytää sopivia vaippoja. Paikalliset merkit käytiin läpi ja kokoa isommat sitten menivät mutta vuotoja sattui päivittäin (koon ja sitten imukyvyn takia) . JA Pampers paketti jossa oli 14 vaippaa maksoi 11¿. Kannattaa siis ottaa vähän myös pesupulveria niitä vahinkoja varten. Sekä huolehtikaa todella hyvin että nestettä tulee juotua tarpeeksi. Muuten vain iloista mieltä ja hauskaa seikkailua.