Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli jääneet lääkkeet hoivakodissa

Epäilys
14.10.2017 |

Kun asukas kuolee tai lääke lopetetaan, minne ne laitetaan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä haet tällä kysymyksellä? Ootko omainen tai työntekijä kuka haluaisi ne ylimääräiset popsia itse?

Vierailija
2/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

....varastetaan ja myydään kaduille eteenpäin.

Jollakihan se pitää paskapalkkaa paikata.

Ja tää ongelmä tulee todella räjähtämään, ku lähäriopiskelijoiksi työnnetään kaikki syrjäytymisvaarassa tai syrjäytyneenä jo olevat.

Vnha kikka: plasebo -nappi mummon dosariin ja arvonapit megeen ja myyntiin.

Poistonapit vaihdetaan lukumääräisesti plaseboihin ja tuhottavaksi. Fyfferyynit menee käyttöön tai myyntiin.

Hö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä haet tällä kysymyksellä? Ootko omainen tai työntekijä kuka haluaisi ne ylimääräiset popsia itse?

Haen tietoa, koska en tiedä. Olen omainen. Kai tähän nyt joku osaa antaa asiallisen vastauksen?

Vierailija
4/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekkiin hävitykseen

Vierailija
5/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkiin toimitetaan hävitettäväksi.

Vierailija
6/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....varastetaan ja myydään kaduille eteenpäin.

Jollakihan se pitää paskapalkkaa paikata.

Ja tää ongelmä tulee todella räjähtämään, ku lähäriopiskelijoiksi työnnetään kaikki syrjäytymisvaarassa tai syrjäytyneenä jo olevat.

Vnha kikka: plasebo -nappi mummon dosariin ja arvonapit megeen ja myyntiin.

Poistonapit vaihdetaan lukumääräisesti plaseboihin ja tuhottavaksi. Fyfferyynit menee käyttöön tai myyntiin.

Hö.

Tästä hyötyy myös yhteiskunta, lääkkeetön vanhus kuolee nopeammin verorahoja kuluttamasta. Yksi palvelutalossa asuva vanhus tulee tajuttoman kalliiksi yhteiskunnalle, eikä hänestä enää tuottavaa jäsentä tule.

Tämän vuoksi vanhustenhoitoon ei haluta panostaa enempää yhteiskunnan varoja, parempi että ne vanhukset vain kuolee pois mahdollisimman nopeasti ja halvasti.

Vierailija
7/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesti vastanneille. On vähän epäselvää, kuka tätä valvoo siellä tai miten hoidetaan.

Vierailija
8/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen tietoa, koska en tiedä. Olen omainen. Kai tähän nyt joku osaa antaa asiallisen vastauksen?

Reseptilääkkeet palautetaan apteekkiin muiden hävikkilääkkeiden mukana. Jotkut käsikauppalääkkeet, vatsanpehmikkeet ym. saatetaan ottaa muille asukkaille käyttöön jos omainen ei niitä halua.

Joskus pikkupalvelukodissa sijaistaessani huomasin, kuinka jotain reseptilääkkeitäkin saatettiin ottaa käyttöön toisella asukkaalla jos hänelle oli määrätty samaa lääkettä. Periaatteessa väärin, mutta sitten taas monella tekee tiukkaa saada lääkekuluja maksettua/käyttörahaa ei jää yhtään ja joltain edesmenneeltä kärrätään satojen eurojen arvosta lääkkeitä hävitykseen niin ei sekään fiksua ole.... Omaisille näitä reseptilääkkeitä ei saa luovuttaa jos ovat olleet ns. hoitajien takana.

"Hoivakoteja" on toki erilaisia, jos lääkehoito on ollut asukkaan vastuulla, hän tai omaiset hoitaa lääkkeiden asianmukaisen hävityksen kun lääke lopetetaan, kuolemantapauksessa omaiset hoitavat jäämistön miten parhaaksi katsovat.

Ihmettelen kyllä kovasti, miksi ihmeessä jotakuta omaista kiinnostaa mihin hoivakodin käyttämättä jääneet lääkkeet joutuvat... Mutta eivät siis tosiaan päädy esim. henkilökunnan pikkujouluihin nautintoaineiksi jos niin epäilit....

Vierailija
9/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reseptilääkkeet palautetaan apteekkiin muiden hävikkilääkkeiden mukana. Jotkut käsikauppalääkkeet, vatsanpehmikkeet ym. saatetaan ottaa muille asukkaille käyttöön jos omainen ei niitä halua.

Joskus pikkupalvelukodissa sijaistaessani huomasin, kuinka jotain reseptilääkkeitäkin saatettiin ottaa käyttöön toisella asukkaalla jos hänelle oli määrätty samaa lääkettä. Periaatteessa väärin, mutta sitten taas monella tekee tiukkaa saada lääkekuluja maksettua/käyttörahaa ei jää yhtään ja joltain edesmenneeltä kärrätään satojen eurojen arvosta lääkkeitä hävitykseen niin ei sekään fiksua ole.... Omaisille näitä reseptilääkkeitä ei saa luovuttaa jos ovat olleet ns. hoitajien takana.

"Hoivakoteja" on toki erilaisia, jos lääkehoito on ollut asukkaan vastuulla, hän tai omaiset hoitaa lääkkeiden asianmukaisen hävityksen kun lääke lopetetaan, kuolemantapauksessa omaiset hoitavat jäämistön miten parhaaksi katsovat.

Ihmettelen kyllä kovasti, miksi ihmeessä jotakuta omaista kiinnostaa mihin hoivakodin käyttämättä jääneet lääkkeet joutuvat... Mutta eivät siis tosiaan päädy esim. henkilökunnan pikkujouluihin nautintoaineiksi jos niin epäilit....

Kun henkilö oli kotihoidon piirissä, omaisen tehtäväksi jäi hävittää melko iso määrä lääkkeitä, myös sellaisia, joita käytetään paljon väärin. Hoivakodissa (toinen henkilö) tähän kysymykseen ei oikein osattu tai haluttu vastata, joka oli mielestäni vähän erikoista.

Vierailija
10/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resepti lääkkeet palautetaan apteekkiin, käsikauppa lääkkeet omaisille jos haluavat ne. Näin ainakin siinä hoivakodissa jossa itse olen töissä.

Vierailija
11/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lajittelemassa asiakkaan lääkkeitä, jotka oli vaihdettu toisen merkkisiin. Työpaikallani oli sijainen, joka sanoi että käyttää näitä lääkkeitä, , saako ottaa etteivät mene hukkaan. Kyseessä oli vahvat opiaatit. En antanut lupaa, vaan sanoin että menevät apteekkiin hävitykseen.

Loppujen lopuksi huomasin että hän oli ne ottanut itselleen. On meitä moneksi. Enkä tuollaista hyväksy. Omaiselle olisin antanut, mikäli olisi kysynyt, siitä ei ollut selkeitä ohjeita ja olihan asiakas ne itse omilla rahoillaan ostanut.

Vierailija
12/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaettakoon perijöiten kesken tasapuolisesti ja sitten kukin perijä itse päättäköön että mitä niillä tekee.

Vierailija
13/13 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa lääkehoitoa toteuttavassa yksikössä pitäisi olla lääkehoitosuunnitelma, jossa määritellään mm. lääkkeiden säilyttäminen, palauttaminen ja hävittäminen.

http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/laakeh…

Hoivakodissa lääkkeet ovat käsittääkseni asukkaan omaisuutta (itse apteekista ostettuja?), joten niiden antaminen toiselle potilaalle tai varastaminen hoitajan omaan käyttöön on ehdottomasti kiellettyä. Yli jääneet lääkkeet voidaan tapauskohtaisesti luovuttaa omaisille (riski väärinkäyttöön?) tai toimittaa apteekkiin hävitettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän