Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa oli vikana kun en kelpaa töihin?

AhkeraIhminenOLen
14.10.2017 |

Itse olen yli 30-vuotias ja olen opiskellut parikin ammattia itselleni, molemmista ammattikouluista sain stipendit. Olen myös käynnyt työvoimatoimiston järjestämän kurssin, jossa koulutetaan miten haetaan töitä, tehdään työhakemuksia, valmistaudutaan työhaastatteluihin ym. En ole saannut mitään muuta työtä kuin lyhyitä määräaikaisia työsopimuksia silloin tällöin.

Itse olen maatalosta kotoisin, joten olen tottunut tekemään töitä ihan pienestä pitäen. Likaisemmat ja raskaammat työtkään ei ole ongelma. Kaikki menee. Myös palkkavaatimukseni on hyvin alhainen. Suostun tekemään työtä esim. 9 euron tuntipalkalla. Siis olen valmis vastaanottamaan, minkä tahansa työn. Työ on minulle elämäni yksi tärkein asia. 

Ollessani työttömänä olen tarjonnut itseäni kaikkiin mahdollisiin avoimiin työpaikkoihin, joihin on pienikin mahdollisuus päästä. Lisäksi hain piilotyöpaikkoja ja olin valmis myös lähtemään töihin työkokeiluun, siis "ilmaiseksi" tekemään töitä yrityksiin. Lopputulos oli aina: ei töitä. Ei ei ja ei!

Loppujen lopuksi pääsin töihin erääseen siivousyritykseen keikkasiivoojaksi (ei ole siivousalan koulutusta). Siihenkin yritykseen olin hakenut muistaakseni 2-3 kertaa ilman mitään vastausta, joten yllätys oli valtava kun minut otettiin töihin.

Nyt olen ollut töissä 2 vuotta ja minulle on sanottu, että olen yrityksen yksi parhaimmista työntekijöistä. Minulle tarjotaan aivan valtavasti töitä, koska pystyn ja jaksan tehdä pitkiä työpäiviä, pystyn pitämään siivousjäljen laadun korkeana ja myös asiakkaat pitävät minusta erittäin paljon. Melkein joka viikko joudun tekemään ylitöitä. En tiedä miten nykyinen yritykseni tulisi toimeen jos irtisanoutuisin?. Suurin järkytys on eräs työkaverini, joka näprää kännykkää työajalla ja on muutenkin laiska ja työmoraali on erittäin huono. Miten ihmeessä hän on saannut töitä?

Mikä minussa oli vikana, kun minua ei huolittu mihinkään töihin? Vai onko tämä vaan normaalia tänäpäivänä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nythän sulla on töitä. Olet siivooja.

Vierailija
2/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lopulta saanut töitä ja onnistunut siinä. Hyvä!! Jatka samalla hyvällä linjalla. Yksi tuttavani ei saanut töitä, kun aina valitti työpaikkojen asioista ja halusi parantaa kaikkea, kun johonkin vähäksi aikaa pääsi. Tuskin sinulla on tästä kyse. Mutta tällainen syy on ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Vaikka oikeasti olisi mielenkiintoista, että tekevätkö jotkut ihmiset jotain tiedostamattomia sanavalintoja tmv. hakemuksissaan, joiden takia rekrytoijat eivät kiinnostu. Tuntuu, että on ihmisiä, jotka vain laittavat ilman kokemusta hakemuksen ja heti saavat töitä ja ihmisiä, jotka yrittävät kaikkensa ja viilaavat hakemuksiaan ja silti työnhaku ei tuota tulosta, vaikka kokemustakin olisi. Että mikä tuon helposti töitä saavan ryhmän hakemuksissa on erilaista, onko siinä jokin alitajuinen juttu, josta tulee rekrytoijalle sellainen olo, että tuonhan voisi palkata.

Vierailija
4/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen aina päässyt siivoojaksi ja puhelinmyyjäksi, joskin työsuhteet olleet sellaisia 4kk pätkiä. Siivoojana tienasin yhteen väliin jtn. 400e/kk, ei sillä oikein elänyt. Työkkäristä olisi saanut enemmän, mutta minullekin pienestä asti hoettu, että töitä pitää tehdä. Väsyin köyhyyteen ja tällä hetkellä opiskelen korkeakoulussa insinööriksi, jospa sillä palkalla tulisi vähän paremmin toimeen...

Ap, kertomuksestasi tuli mieleen, että millä paikkakunnalla asut? Se voi vaikuttaa. Tosin em. duuneihin pääsin kyllä myös asuessani pikkupaikkakunnilla eri puolilla Suomea.

Vierailija
5/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä paikkakunnalla? Takahikiälläkö

Vierailija
6/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa ne parhaimmat työntekijät saattavatkin jäädä ilman töitä. Joku laiska ihminen ilman minkäänlaista työmoraalia saattaa napata työpaikan esim. suhteiden kautta. KAverin tuttu otetaan töihin , oli minkäläinen tahansa. 

Tämmöistä tämä on. 

Vierailija
7/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinut huolittu töihin.

TOisin kuin minut.

On koulutusta ja työkokemustakin. Viimeiseen 10 vuoteen en ole päässyt edes työhaastatteluun. 2 kertaa on ilmoitettu, ettei minua hyväksytty hakemaani paikkaan. Muuten no ollut täydellisen hiljaista. Tää on sellaista tuuleen huutamista, kun niitä työhakemuksia lähettelee.

Olisi vaan niin siistiä päästä työhaastatteluun.

Vierailija
8/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen aina päässyt siivoojaksi ja puhelinmyyjäksi, joskin työsuhteet olleet sellaisia 4kk pätkiä. Siivoojana tienasin yhteen väliin jtn. 400e/kk, ei sillä oikein elänyt. Työkkäristä olisi saanut enemmän, mutta minullekin pienestä asti hoettu, että töitä pitää tehdä. Väsyin köyhyyteen ja tällä hetkellä opiskelen korkeakoulussa insinööriksi, jospa sillä palkalla tulisi vähän paremmin toimeen...

Ap, kertomuksestasi tuli mieleen, että millä paikkakunnalla asut? Se voi vaikuttaa. Tosin em. duuneihin pääsin kyllä myös asuessani pikkupaikkakunnilla eri puolilla Suomea.

Jyväskylä. 

Vierailija
9/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet, koulutus ja paikkakunnan työtilanne ratkaisevat. Juuri näistä siivous- ja kiinteistöalan monialafirmoista en itsekään aikoinaan saanut minkäänlaisia vastauksia hakemuksiini.

Vierailija
10/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en pääse töihin edes ilmaiseksi.

Vierailija
11/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole osannut osoittaa arvoasi yritykselle hakemaasi hommaan ja parempia kommunikoijia on valittu tilallesi.

Vierailija
12/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää surko, ette ole ainoita. Pitäkää huolta itsestänne.

Vierailija
14/16 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
15/16 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttelee katsekontaktia työhönotto haastattelijaan niin varmaan ei töitä saa, vaikka olis miten hyvät paperit, tämmöistä olen havainnut.

Työpaikka hakemuksiin sellaista että mitä ohuempi nippu sen parempi tai nettihakemuksissa tekstiä, hakemuksissa kymmenen ensimmäistä riviä luetaan.

Liitteet liitteinä vain pyydettäessä, hakemuksessa alareunassa vain viitteet niihin tai yhteenveto työkokemuksesta sekä koulutuksesta.

Tämä siksi että meillä rekrytoijilla ei ole todellakaan aikaa lukea yksittäisiä hakemuksia sivutolkulla, kun hakemuksia tulee satoja joka työpaikkaan.

Siinä kymmenellä ensimmäisellä rivillä pitää tulla selväksi nämä asiat:

Ihan ensimmäiseksi, oletko työpaikan vaihtaja, miksi vaihdat työpaikkaa.

Työkokemus, mitä odotat tältä työpaikalta, mitä haasteita odottaisit tässä työpaikassa, Laittakaa se ikänne ja sukupuolenne(jos olette yli 40V) sinne loppuriveille jos haluatte että ne kymmenen eka riviä luetaan ajatuksella, ensivaikutelma hakemuksessa on se juttu mitä rekrytoija katsoo, väärin aloitettu hakemus pilaa työnhaun (näin on niillä jotka hakee tyyppihakemuksilla).

Kokonaan työttömät vinkki teille, hankkiutukaa ihan minkätahansa firman työntekijäksi esim nollatyösopparilla, vaikkei töitä olisikaan kuin nimeksi, koska jos hakemuksessanne käy heti ensimmäisillä riveillä selväksi että haette työpaikkaa siksi että tarvitsette lisää työtunteja tai tarvitsette työtä enemmän kuin normi 8 tuntia päivässä, niin hakemustanne tarkastellaan ihan eri tavalla.

Vierailija
16/16 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLenaloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä. 

Jyväskylässä työttömyys pahempi kuin mitä viralliset tilastot kertoo. Suhteilla pääsee jonon ohi töihin. Ei auta kurssit eikä preppaus. Ja aina ei voi/ kannata muuttaa satojen kilometrien päähän lyhyen pätkätyön takia. Kyllä ottaa päähän , kun näkee millasia lusmuja vakitöissä lymyää.