Olen yrittänyt nyt vajaan kuukauden elää 40 e/vko ruokabudjetilla
ja tämä on vaikeaa! Joka kauppareissu pitäisi suunnitella ennakkoon tarkasti ja pitäytyä tiukasti ostoslistassa. Parikin kertaa menin töiden jälkeen kauppaan nälkäisenä ja vailla mitään ideaa mitä ostaa, ja törsäsin puolet viikon ruokarahoista.
Budjettini on nyt ylittynyt noin 20 eurolla, pitää katsoa saanko korjattua tulevina viikkoina asiaa nipistämällä ruokalaskusta. 40 euroa on toki yhdelle ihmiselle melko ok summa ruokaan viikossa, mutta olen tottunut höveliin rahankäyttöön ja siihen että ostan mitä mieli tekee kaupassa, pahemmin hintoja katselematta, joten uuteen tapaan totuttelu on vaatinut voimia.
On ollut yllättävän raskasta ja stressaavaakin käydä kaupassa ja joka tuotteen kohdalla miettiä onko siihen rahaa. Sekin jos pari kertaa olen ostanut aamupalaksi jotain työmatkalla, sen sijaan että olisin syönyt kotona, on vaikuttanut heti viikon ruokarahoihin, vaikka kertaostos on maksanut vain muutaman euron. Työpaikalla en ole voinut käydä kuin kerran ulkona lounaalla, muuten olen vienyt eväät.
Tässä muutoksia mitä olen tehnyt ruuan suhteen:
- 5-6 euron juustopaketti on vaihtunut halvempaan 3 euron juustoon
- sipsien sijaan olen ostanut maissinjyviä ja tehnyt itse popcornia kattilassa. Limsat olen jättänyt pois, jos on tehnyt mieli, olen ostanut halpamerkin maustettua kivennäisvettä.
- olen tehnyt ison satsin ruokaa, pakastanut pari annosta ja ottanut evääksi töihin. ennen kävin joka päivä lounasravintolassa (7 e/pv)
- olen leiponut sämpylöitä ja jos olen ostanut kaupasta leipää, ottanut isomman pussin ja pakastanut ne mitä en ehdi käyttää
- olen jättänyt kahvilakäynnit ja heräteostos-smoothiet ym.
- olen miettinyt mitä saisin tehtyä jo kotona olevista aineista sen sijaan että menen kauppaan ja ostan uusia
Nämä ovat tietysti itsestään selvyyksiä suurelle osalle, mutta kuten sanoin, olen ollut aika leväperäinen rahan suhteen. Aion jatkaa kokeilua ja toivottavasti jossain vaiheessa minustakin kuorituu tarkan markan martta :)
Kommentit (10)
Niinpä, se on stressaavaa. Teeppä noin vuosikausia. Lisäksi vielä yhteiskunnan syyllistämiset päälle, ettei sinulla ole enemmän rahaa.
Meillä on kaksi aikuista, kaksi teiniä ja kaksi koiraa ja ruokaan menee 400.
Mulla meni 60 euroa ruokaan kahdessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, se on stressaavaa. Teeppä noin vuosikausia. Lisäksi vielä yhteiskunnan syyllistämiset päälle, ettei sinulla ole enemmän rahaa.
Jaa, mä en näe tuossa mitään stressaavaa. Lähikauppani on sikakallis K-market, ruokalasku tippui heti kun skippasin sen kokonaan, ja käyn bussilla Lidlissä. Tällä viikolla olen käynyt kerran kaupassa, tiistaina, katsoin äsken mielenkiinnosta kuittia, loppusumma oli 27,40€.
Ostin ihan perusjuttuja, vihanneksia, perunaa, maitoa, margariinia, jauhoja, juustoa, banaaneja jne. Ainoa mikä saattaa loppua tällä viikolla, on kahvi. Koirallekin on raksuja ja jauhelihaa. Pakastimessakin on sekä ruokaa, sämpylöitä että leivoksia. Loppurahat voin käyttää viikonloppuna vaikka kaljaan 😄
Meitä on kaksi aikuista, kaksi lasta ja pieni koira. Ruokakauppaan menee kuussa n.500€. Yleensä enemmän. Ahdistaa kyllä. Ruokakauppa on asumisen jälkeen suurin menoerä, toki tuohon summaan kuuluu pesuaineet, vessapaperit yms kaikki mitä nyt ruokakaupasta ostetaan.
Tuollahan rahalla syö kaksi viikkoa
Tulee säästettyä, kun käytät sen 40e yhdellä kerralla hyvän ostoslistan kanssa vaikka Lidliin. Jatkuva lähikaupassa ravaaminen vie hirveästi rahaa. Ennalta suunnittelu on aina hyvä juttu. Lähikaupat ovat myös kalliita, mikä näkyy pienessä budjetissa.
Itse teen ruokaa harvoin, mutta teen kerralla kaksi ruokaa ja pakastan toisen suoraan. Kaksi ruokaa valmistuu samalla vaivalla. On aina jotain kotona valmiina, niin ei tarvitse nälkäisenä kokata, saati ostaa kaupasta jotain pientä siihen nälkään...
Huh, mulla menee yksinasuvana kuukaudessa n. 100e ruokaan. Joskus piti nipistää kunnolla ja 60e/kk sai syödyksi. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen (samaa ruokaa) ja välipalan. Kuitenkin suht monipuolisesti, mutta liian vähän kasviksia, sen myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Huh, mulla menee yksinasuvana kuukaudessa n. 100e ruokaan. Joskus piti nipistää kunnolla ja 60e/kk sai syödyksi. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen (samaa ruokaa) ja välipalan. Kuitenkin suht monipuolisesti, mutta liian vähän kasviksia, sen myönnän.
Mitä ruokaa ostat? Voitko antaa esimerkkiviikon ruokalistaa? Tiedän että monet elävät niukemmalla rahalla kuin minä, voisin kokeilla seuraavaksi vaikka tammikuusta alkaen pyrkiä tuohon 100 e/kk eli 25 e/vk.
-ap
Tuo 40 euroa on hyvä ruokaraha viikoksi yhdelle hengelle. Lidlista sillä saa vaikka mitä. Itse kituilen myös, mutta mulla asuu teinipoika kans ja ajoittain kaksi isänsä luona asuvaa poikaa. Yritän selvitä 60 eurolla viikossa. Yksin ollessani riittäisi 30 euroa kevyesti. Teini syö isot määrät ja päivittäin on laitettava lämmin ruoka. Itselleni en laittaisi päivittäin.