mikä on luomusynnyttäjä??!!
Kommentit (14)
Jes kerrankino len jossakin luomu!
Eli ei mitään ilokaasuja tai lääkkeitä synnytykseen.
minkäälaista lääkitystä. Ei edes ilokaasua.
Sama kai se on, kunhan lapsi ulos saadaa. Ihme pätemistä tässäkin (ja varsinkin tässä!) asiassa.
eikä syö liharuokaa sairaalassa
luomulla on perhehuone
luomu ei pese tukkaa sairaalassa
Vain elämästä vieraantuneet äidit synnyttävät sairaalassa. Hirveä trauma jää lapselle, kun joutuu elämänsä ensimmäiset kallisarvoiset minuutit olemaan sairaalaympäristössä.
siis ei käynnistyksiä, ei kivulievityksiä, kalvojen puhkaisua tms.
Luomuhan on lyhenne sanasta luonnonmukainen. Mikä nyt sitten on puhtaasti luonnonmukaista synnytyksessä? Minusta ei ole mitenkään luonnonvastaista esim. haluta lievittää kipua.
kotisynnytys ilman apuja. valitettavasti hanella ei asiat mennyt hyvin.
- ruokittu luonnonmukaisesti viljellyllä kotimaisella rehulla
- ei ole yritetty lihottaa keinotekoisilla aineilla tai pakkosyöttämisellä
- saanut elää vapaasti lajilleen tyypillisissä olosuhteissa
- ollut myös mahdollisuus ulkoiluun
- saanut elää sosiaalisessa yhteisössä muiden lajinsa edustajien kanssa
Kaikin puolin siis luonnonmukaisesti kasvatettu synnyttäjä.
Mä olen synnyttänyt 4 lasta " luomusti" , kivunlievityksenä oli käveleminen ja muu liikkuminen, vesi, hieronta, vyöhyketerapia. Synnytyksen kulkuun ei puututtu mitenkään, mutta vauvan sydänääniä välillä tarkkailtiin. Sisätutkimus tehtiin pari kertaa kussakin synnytyksessä. Välilihaa ei leikattu, mitään lääkitystä ei käytetty, peräruisketta ei annettu. Ponnistin siinä asennossa, mikä tuntui parhaalta kulloinkin.
Kaikki meni hienosti ja mulla on ihanat muistot jokaisesta synnytyksestä. Tunsin valtavaa iloa ja sain paljon itseluottamusta ja voimaa. Synnytin kyllä sairaalassa, koska meiltä on sinne pitkä matka. Ihan niin luomu en ole, että antaisin kaiken " herran haltuun" .
Synnytys oli niin nopea, että muuta kivunlievitystä ei keretty antamaan.
MInä ainakin olen.
Kyllähän porukat ylpeilee kaikenlaisella " extremellä" nykyään, kyllä luomuna synnyttäminen on sieltä rankimmasta päästä... JOku kalliokippeily tai laskuvarjohyppely on siihen verrattuna lastenleikkiä...
Mutta ei kai se sitten luomusynnytys ollut, koska likalla oli anturi päässä. Onneksi oli... Meni ensin yli 200 ne sydämenlyönnit ja sitten tippuivat nollaan. Ei tarvittu imukuppeja tms lapsen ulossaamiseksi ja terveenä syntyi, napanuora kahdesti vartalon ympäri. Mutta pidän tärkeänä, että tiedettiin koko ajan missä mennään. Jos vaikka olisi hätäsektiota tarvittu.
itse olen kait luomusynnyttäjä kun 2 lasta syntyi ilman kivunlievitystä. Kun perhana siihen aikaan ei saanut eppari jos kohdunsuu oli yli 4 cm auki.