Avioero ja omaisuus miehen
Elikkä avioero tulossa ja itsehhän olen vuosi kaudet ollut lmkotiäitinä ja piikana miehen omasta pyynnöstä. Hän itse on hyvä palkkainen ja omistaa kotimme ja autot ja kaikki. Omaisuutta oli jo ennen naimisiinmenoame. Miten käy nyt erossa, onko minulla oikeus saada puolet talosta jota olen hoitanut ja laittanut vuodet vaikka ne onkin hänen nimissä?
Kommentit (30)
Riippuu ainakin kahdesta asiasta.
1. Kuinka pitkä avioliitto on ollut?
2. Onko avioehtoa?
Ositus. Teidän omaisuus on yhteistä. Kirjoitusvirheet ja mahdollinen provoaminen ei muuta tätä.
Jos ei ole avioehtoa, naimisiinmenon jälkeen hankittu omaisuus menee noin 50/50. Onnea voittajille :D
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa, naimisiinmenon jälkeen hankittu omaisuus menee noin 50/50. Onnea voittajille :D
Ilman avioehtoa KAIKKI omaisuus menee tasan, ellei sitten ole perittyä omaisuutta, jossa perinnönjättäjä on sulkenut puolison oikeuden omaisuuteen pois.
Kävin puhumassa sosiaslitoimiston työntekijän kanssa ja hän sanoi että omaisuus jola osti ennen avioliittoa ei kuuluisi minulle eron jälkeen!! Avioehtoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kävin puhumassa sosiaslitoimiston työntekijän kanssa ja hän sanoi että omaisuus jola osti ennen avioliittoa ei kuuluisi minulle eron jälkeen!! Avioehtoa ei ole.
Ehkä kannattaisi kääntyä oikeusaputoimiston puoleen? Miksi sitä sosiaalitoimistosta kysyt? Varmaan käyt kysymässä toimeentulotukea verovirastosta?
Saat kai jotain vaikka olisi avioehto koska oot hoitanut lapsia kotona. Toivottavasti ei ole avioehtoa. Viisasta se on tehdä jos toinen ei omista ku huulet ja halut noin niinku yleisesti ottae4n.
Alle viiden vuoden liitto vähentää osuutta, ja itse olet loisinut ja maannut kotona vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Omaisuus menee 50-50 yli viiden vuoden liitossa, jos ei ole avioehtoa. Vaikka olisikin, voisit hakea kohtuullistamista ja se myönnettäisiin sinulle.
Harmi miehen kannalta, että ei ole avioehtoa. Loinen imee miehen vaivalla keräämän omaisuuuden.
En kyllä ole loisinut vaan ollut edustusvaimo silittänyt paidat ja passannut miehen. Koti hoidettu ja lapset miehellä ollut kissan päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Omaisuus menee 50-50 yli viiden vuoden liitossa, jos ei ole avioehtoa. Vaikka olisikin, voisit hakea kohtuullistamista ja se myönnettäisiin sinulle.
Minä taas olen kuullut,että jos toisella on ollut omaisuutta ennen avioliittoa ja se omaisuus on esim sijoitettu yhteiseen asuntoon niin pystytään kyllä tehdä niin,että jaetaan se omaisuus sen mukaan.Tämä minulle on sanottu(pankkivirkailija)
Vierailija kirjoitti:
Harmi miehen kannalta, että ei ole avioehtoa. Loinen imee miehen vaivalla keräämän omaisuuuden.
Jonka keräämisen "loinen" on mahdollistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen kuullut,että jos toisella on ollut omaisuutta ennen avioliittoa ja se omaisuus on esim sijoitettu yhteiseen asuntoon niin pystytään kyllä tehdä niin,että jaetaan se omaisuus sen mukaan.Tämä minulle on sanottu(pankkivirkailija)
Voihan avioerossa antaa toiselle vaikka kaiken. Mutta laki on eri asia. Ja suosittelen kysymään lakimieheltä, en pankkivirkailijalta
Kyllä kaikki omaisuus menee erossa 50/50, ihan sama onko se hankittu ennen avioliittoa tai sen aikana, perittyä tai oma yritys tai ihan mitä tahansa. Jos siis ette ole muuta avioehdolla sopineet.
ap: hanki juristi. Se on hintansa arvoinen. Juristi laatii osituskirjan. Se on virallinen asiakirja.
Jos avioehtoa ei ole, omaisuuden arvo lasketaan yhteen, vähennetään velat ja loppu puoliksi.
Omassa erossani tämä oli prosessin ylivoimaisesti helpoin osuus. Etsi sinä se juristi ja mieluiten nainen. Vaikka maksatte juristin palkan puoliksi, sinä olet toimeksiantaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki omaisuus menee erossa 50/50, ihan sama onko se hankittu ennen avioliittoa tai sen aikana, perittyä tai oma yritys tai ihan mitä tahansa. Jos siis ette ole muuta avioehdolla sopineet.
Ei ole aina noin yksioikoista. En ala perustelemaan, enkä latelemaan esimerkkejä. Löytyvät lakikirjoista.
Mutta helpoiten homma sujuu, jos osapuolet suostuvat tasajakoon. Mitä pitenpään omaisuudesta tapellaan, sitä kalliimpaa. Jos palkataan pesänjakaja, voi olla ettei jaettavaa ole. Jos toinen on avioituessa selvästi rikkaampi eikä silti halua avioehtoa, sitä on myöhäistä katua erotessa.
Sinä olet-ko islantilai_nen?