Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen työkaveri haki nykyiseen työpaikkaani töihin. Pomo tuli kysymään, millainen työntekijä hän on.

Vierailija
12.10.2017 |

Olemme olleet töissä samassa tiimissä useamman vuoden, mutta alkuvuodesta entisellä työpaikallani alkoivat rajut YT:t, jonka tuloksena koko tiimimme kymmenien muiden lisäksi sai potkut. Itse olin onnekas ja löysin ennen potkuja uuden työn, mutta tiedän, että entinen työkaverini on työttömänä.

Nyt hän on hakenut nykyiseen työpaikkaani töihin. Pomoni laittoi minulle viestiä ja kysyi, että millainen työntekijä hän on. Ongelma on se, että vaikka pidän entisestä työkaveristani, ei hän työntekijänä ole sieltä parhaasta päästä. Hänen peräänsä saa jatkuvasti kysellä ja varmistella, että onhan hän jo aloittanut, ja että DL on se ja se. Monesti työt tehdään viime tipassa, ja muut joutuivat odottelemaan hänen takiaan, että voivat aloittaa oman työnsä. Ja tämä ei ole vain joskus - vaan aina!

Eli, mitä teen? Kerronko että hän on loistava tyyppi ja hyvä työntekijä vai kerronko totuuden? Ilmeisesti paikasta kisaa enää hän ja toinen hakija.. Tiedän, että meillä arvostetaan ahkeruutta ja täsmällisyyttä, eikä hän sitä ikävä kyllä ole... Apua!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano totuus. Miksi et sanoisi?

Mä suosittelin kerran työnantajalleni kaveriani. Se oli virhe. Tämä ystäväni ei pystynyt tulemaan ajoissa töihin, ja hän oli vähän väliä pois milloin milläkin syyllä. Hävetti että olin suositellut, vaikka ystävä olikin. Käytännössä muut joutuivat paikkaamaan kun hän ei ollutkaan käytettävissä silloin kuin olisi pitänyt. 

Vierailija
2/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ketoisit jotain muuta kuin todellisen näkemyksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kerrot totuuden.

Pomo voi kyseenalaistaa arviointikykysi jos suosittelet huonoa työntekijää vaikka kuinka mukava tyyppi muuten olisi.

Ikävämmässä tilanteessa olisit jos hakija olisi ikävä valittaja tai juoruileva ääliö mutta loistava työntekijä muuten.

Vierailija
4/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus tietenkin. Selviää se kuitenkin ja siitä kärsii sitten kaikki.

Vierailija
5/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi ihan noin karusti, joko kiertäisin sanomalla, etten ole tehnyt hirveän läheisesti yhteistyötä hänen kanssaan, mutta tyyppinä on mukava. Tai sitten hakisin jonkin työssä tarvittavan ominaisuuden ja korostaisin, että hänen vahvuutensa on xxx, mutta tässä työssä tarvittaisiin myös yyy:tä ja sitä ei välttämättä ole.

En kuitenkaan valehtelisi, koska jos suosituksen perusteella hänet palkattaisiin, niin se vaikuttaisi omaankin luotettavuuteen.

Vierailija
6/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrp totuus, mutta kerro myös jotain hyvääkin. Minusta vaikuttaisit ikävälle työntekijälle, jos vain haukkuisit entisen työkaverin. Varmasti hänessä on myös hyviä puolia työntekijänäkin.

Vierailija
7/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin kerrasta, että kaverit on kavereita ja työasiat on jotain ihan muuta. Hävetti kun kaveri haki töitä ja kertoi tuntevansa minut, hänet oli sen perusteella palkattu, mutta kaverin työmoraali oli huono, saikutteli ja teki työt huonosti, lähti etuajassa kotiin jne.

Onneksi en ollut suositellut häntä.

Vierailija
8/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä että haluatko hänet samaan työpaikkaan.

Tunnet hänet ja tulet hänen kanssa toimeen. Jos häntä ei palkata, niin voidaan palkata joku kusipää, joka tekee työnsä huonommin.

Totuudenkin voi kertoa niin että ei anna negatiivista kuvaa, tai sitten voi antaa negatiivisen kuvan.

Vierailija
9/9 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee työnsä viimetipassa, niin silloinhan se ei vielä ole yhtään myöhässä, vai mitä?