Ääh, huomenna neuvolaan - en tiedä mitä teen
Minulla on huomenna aamulla aika neuvolaan. Olen raskaana, ainakin apteekin testin mukaan. En vain tiedä, haluanko jatkaa raskautta ja saada lapsen.
Avioliittomme rakoilee pahasti ja olen miettinyt eroamista lähes päivittäin nyt puolen vuoden ajan. Nukumme eri huoneissa. Emme käy enää missään yhdessä.
Fyysistä läheisyyttä oli viime kuun lopulla yhtenä iltana. Tässä nyt sitten sen tulos.
Olen kuitenkin jo 40-vuotias, eli tässä olisi kai ainoa mahdollisuuteni tulla äidiksi.
Kommentit (4)
Olet jo iso tyttö...oikeasti aikuinen 40v. niin tuskin kukaan voi sinua painostaa suuntaan tai toiseen. Pitäisi osata itse tehdä omat ratkaisunsa koska sinähän se omien valintojesi kanssa elät eikä nevolan terkka, paras ystävä tai naapurin Pirjo.
Eivät saa painostaa, mutta piiloasenteita voi silti olla ja varmasti onkin. En kyllä tiedä, mitä konkreettista apua neuvola voi varsinaisesti antaa päätöksen tekemisessä. Kertovat faktoja, mutta sinun tehtävänäsi on päätellä niistä aivan itse, mitä haluat tehdä. Samat faktat esim. erilaisista tukipalveluista tai aborttiin liittyvästä lainsäädännöstä voisit kaivella esiin netistäkin. Ei olisi eettistä, jos terveydenhoitohenkilökunta alkaisi painostaa sinua suuntaan tai toiseen. Eikä kukaan voi ennalta tietää, miten elämä menee. Mitä mieltä aviomiehesi on? Ettekö pysty päättämään yhdessä?
Itse olen vähän samankaltaisessa tilanteessa, todella huonossa jamassa olevan liiton viimeinen korjausyritys johtikin raskauteen. Eli feel you... Itse päätin pitää lapsen (ja yrittää kestää luonnevikaista puolisoa vielä jonkun vuoden), vaikka oma jaksaminen mietityttää kovasti. Meillä siis on jo yksi lapsi ja itseni arveluttaa nimenomaan pärjääminen kahden pienen kanssa kun miehestä ei juuri apua ole.
Jos päätät pitää lapsen niin voin lohduttaa sinua, että yhden kanssa kyllä pärjää yksinkin ihan hyvin, se raskain aika on yleensä aika lyhyt, viimeistään pari vuotiaana alkaa helpottaa. Ja sitä omaa lasta vaan rakastaa niin paljon että tuskin moni katuu lapsen pitämistä (jotkut tietysti, mutta noin yleensä). Yhden lapsen kanssa on oikeasti aika helppoa :) Kun kyseessä tosiaan varmaan on viimeinen tilaisuutesi tulla äidiksi niin abortti voi olla nyt ja erityisesti tulevaisuudessa iso henkinen taakka.
Mene ihmeessä neuvolaan, hyvin todennäköisesti ovat vähintään lievästi "puolueellisia" mutta suodata ja käytä hyväksesi tilaisuus keskustella ja purkaa omia mietteitäsi ulkoupuolisen kanssa. Jos päätät kuitenkin keskeyttää raskauden niin et varmaan sitten joudu neuvolan tätiä enää tapaamaan, eli ei kannata miettiä sitä, mitä hän sinusta ajattelee.
Tsemppiä. Olisi kiva kuulla mihin ratkaisuun päädyt!
Onko jollain kokemusta neuvolasta tässä asiassa? Eivät kai saa ainakaan koittaa painostaa raskauden jatkamiseen? Haluaisin tosissaan pohtia lapsen hankkimisen hyviä ja huonoja puolia ammattilaisen kanssa.