Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko matematiikan täysi osaamattomuus este hoitoalalle hakeutumisessa?

Vierailija
12.10.2017 |

Ihan jo pääsykokeessa kuin itse työssäkin?

Minulla lienee jokin matematiikan oppimisvaikeus.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää oikeasti olla aika tyhmä jos ei opi lääkelaskuja. Kannattaisi ehkä pysyttäytyä aloilla, joissa laskuvirheellä ei pysty tappamaan ketään.

Vierailija
2/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niitä lääkelaskuja pitää osata. Riippuu sitten työpaikasta kuinka paljon laskuja tarvitsee tehdä. Opintoihin kuuluu useita lääkelaskuja ja opinnoissa edetäkseen ne pitää suorittaa hyväksytysti.

Vierailija
4/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Lääkelaskuihin on monen ura katkennut. Jos et ole saanut peruskoulun matikkaa suoritettua yleisopetuksen tavoitteiden mukaan, on vaara että lääkelaskut eivät onnistu.

Vierailija
5/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo pääsykokeessa kuin itse työssäkin?

Minulla lienee jokin matematiikan oppimisvaikeus.

Jos hakeudut hoitoalalle, niin joku päivä se on sinun vastuulla annatko oikean määrän lääkettä potilaalle. Mitäs luulet, onko se hyvä idea hakeutua tällaiselle alalle jos oikeasti on todella huono matikassa. Jo ihan opinnoissa sinun täytyy saada lääkelaskuista täydet pisteet jotta pääset läpi.

Vierailija
6/22 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi jotain muuta, ettet ole vaaraksi ihmisille niiden lääkelaskujen kanssa. Minulla on dyskalkulia enkä ikinä uskaltaisi hakeutua hoitoalalle.

Vierailija
7/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pitää olla oikeasti aika tyhmä, jos ei omista empatiaa. Vink Vink.

Vierailija
8/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat kolmannen luokan matematiikkaa, niin opit lääkelaskutkin.

Vierailija
9/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen ihan täysi tollo matematiikassa, mutta niin vaan kouluttauduin bioanalyytikoksi (ent. laboratoriohoitaja). Siinähän ei tarvitse lääkelaskuja edes osata, kun otetaan vain näytteitä eikä anneta lääkkeitä.

Vierailija
10/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile: https://www.verkkovaria.fi/soster/laakelaskut/opiskelijalle/tehtavat/os…

https://www.oppiportti.fi/op/dvk00177

Mulla oli AINA keväällä nelonen matikassa. Siksi olin tipahtaa kun hoitajakoulussa sain EKALLA kerralla lääkelaskut läpi! Olin aivan että mitä' mitä. No toki menin päiväkotiin jatkamaan pätevänä hommia, en sen koommin lääkelaskuja tarvinnut.

Mutta vieläkin olen ylpeä että jaksoin harjoitella! Ihan ovat peruslaskutoimituksia, ajatuksen kanssa!

Vierailija
11/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on huolimattomuusongelma mahdollisesti diagnosoimattoman ADHD:n takia. Lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta tajusin jo ekana vuonna, että tässä ammatissa luultavasti vaarantaisin ihmishenkiä, kun en osaa/jaksa keskittyä ja laskut menisi välillä miten sattuu sinnepäin (vaikka hyvässä keskittymisessä osaankin hyvin). Joten lopetin opinnot ja vaihdoin ihan toiselle alalle, jossa ihmishenkiä e vaarannu jos minulla vähän koheltavampi päivä onkin.

Vierailija
12/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, samoin kuin täysi vastuuntunnottomuus. Siinä on se riski, että jos vaikka mittayksiköt menee iloisesti sekaisin ja pilkun paikka vähän heittää, niin hoidokilta lähtee henki. Se on vähän pahempi juttu se.

Vierailija
13/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan täysi osaamattomuus on vitsi. Ihmiset LUULEVAT, etteivät osaa matematiikkaa, mutta jos on perusopetus suoritettuna niin kyllä lääkelaskutkin saa purkkiin.

Itse LUULIN, että olen matemaattisesti todella epäpätevä, mutta puolivahingossa valmistuin elintarvikeinsinööriksi. Kaikki inssit lukevat samat perusmatikat ja -fysiikat, itse luin pidemmälle kemiaa ja kyllä siinäkin piti osata laskea.

Vierailija
14/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siellä pärjää jo neljällä peruslaskutavalla: Kun osaa +.-,x ja / laskut? Neliöjuurta tuskin tulee laskuissa eteen?

Vierailija
15/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei ole. Lääkelaskut tosiaan ovat ala-asteen matematiikkaa ja silti amk:ssa ne olivat osalle tosi vaikeita. Jotain lääkelaskukoetta tehtiin tyyliin viisi kertaa ennen kuin meni läpi. Siti nekin valmistuivat sairaanhoitajiksi. 

Eli vastauksena kysymykseen, ei se alalle hakeutumista estä. Itse en kyllä haluaisi joutua laskutaidottoman hoidettavaksi, mutta se riski ei poistu sillä että sinä et ryhdy hoitajaksi. Laskutaidottomia hoitajia on jo nyt vaikka kuinka paljon.

Vierailija
16/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et opi laskemaan lääkelaskuja oikein, niin ihmisiä kuolee väärin annostelluihin lääkkeisiin.

Vierailija
17/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin tms jos hakeutuu töihin niin ei tartte osata lääkelaskujakaan (paitsi opinnoissa, mutta kokemukseni mukaan niistä pääsee kyllä lopulta läpi vaikka ei osaisi juuri mitään). Sellaisissa tehtävissä jossa ollaan tekemisissä lääkkeiden kanssa, joutuu tuskailemaan niitä laskuja sitten 3-5 vuoden välein. Tosin aika tumpeloita laskijoita tuntuu lähihoitajien joukosta löytyvän, sellaisia että tulee mieleen miten ihminen selviää normaalielämästä jos ei osaa laskea edes, että montako 250mg tablettia tarvitaan että saa 750mg lääkeainetta.

Vierailija
18/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eiköhän siellä pärjää jo neljällä peruslaskutavalla: Kun osaa +.-,x ja / laskut? Neliöjuurta tuskin tulee laskuissa eteen?

Suurimmalle osalle ongelma onkin, ettei ne ymmärrä mitä niissä laskuissa pitäisi laskea. 

Vierailija
19/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Matematiikan täysi osaamattomuus on vitsi. Ihmiset LUULEVAT, etteivät osaa matematiikkaa, mutta jos on perusopetus suoritettuna niin kyllä lääkelaskutkin saa purkkiin.

Tämä, ei kukaan ole oikeasti täysin kyvytön oppimaan matematiikkaa, mutta monikin varmasti luulee niin.

Vierailija
20/22 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, ettet mene hoitoalalle niinkuin sairaanhoitajien tai laitoshoitajien työhön.

Miten olisi mielummin esimerkiksi fysioterapeutti? Silloin ei niinkään laskelmia tarvitse tehdä, mutta olet kyllä yhä tavalla tai toisella hoitoalalla, et vain lääkkeiden kanssa tekemisissä.