Kokemuksia Voxra (bupropioni) - lääkkeestä masennuksen hoidossa?
Lääkärini ehdotti tätä minulle. Luen tässä lääkepakkauksen varoituksia ja mietin, miksi lääkettä ei saa käyttää mikäli on ollut syömishäiriö (ja sitten lisätty että anorexia tai bulimia). Minulla on taipumusta ahmimiseen, ja lääkärinikin sen tietää. Lisääkö lääke syömishäiriön eli minun kohdallani ahmimista?
Kokemuksia?
Muitakin kokemuksia kaipailisin kyseisestä lääkkeestä?
Olen kyllä valmis kokeilemaan melkein mitä vaan, koska nykyisellään elämäni on olematonta. En jaksa mitään :(
Kommentit (34)
minulla lääkäri määräsi annoksen 450mg nostettiin astettain kyseiseen määrään olen syönyt annosta jonkin aikaa voxra toimii minulle ahdistukseen ja masennukseen ja kipuihin
En ymmärrä tuota terapian hehkutusta - miten jokin "keskustelu" voi korjata aivojen tasapainohäiriön? Olen 90-luvulta asti käyttänyt erilaisia SSRI/SNRI- valmisteita ja kohtalaista hyötyä saanut aivojen virkistämisessä ja ajattelukyvyn kohentamisessa.
Vanhemmiten niidenkin vaste on tosin hiipunut. Vanhuksilla voivat aiheuttaa myös luonnotonta ylipirteyttä, kuten isälläni.
Lääke voi vähentää ruokahalua ja lisää aineenvaihduntaa eli myös esim. hikoilua. Sen lääkeaine on toinen osa Mysimba laihdutuslääkettä.
olet vammainen, bupropioni on katinoni, amfetamiinin alaluokka ja jakaa perusteiltaan aika samankaltaisen kemiallisen rakenteen amfetamiinin kanssa. Bupropioni on norepinefriinin ja dopamiinin takaisinoton estäjä, vedä näistä faktoista ne johtopäätökset mitä haluat. Toimii varmaan suun kautta ja nokkaan mutten muuta alkaisi kikkailemaan, ahdistukseenhan tätä ei määrätä ja henk. koht. epäilen jokaista ihmistä jonka "ahdistushäiriö" on hoidettavissa SSRI tai SNRI lääkkeillä, itse syyttäisin tästä efektistä placeboa.
Menin maniaan kahden viikon Voxra-kuurin jälkeen. Ei oo tullut sen jälkeen kokeiltua.
Voxran vanha nimi AMFEBUTAMONI
miksiköhän noin hienosta nimestä luovuttiin hmm??
Itellä voxra oli pahin kokeilu kaikista ku ahdistus oli niin sietämättömän pahaa.
Voxra, Noradrenaliinin ja dopamiinin takaisinoton estäjät (tunnetaan lyhenteellä NDRI, Norepinephrine-Dopamine Reuptake Inhibitors) vaikuttavat aivojen kemialliseen viestintään estämällä tiettyjen välittäjäaineiden poistumista solujen välisestä tilasta.
Tässä on selitys siitä, miten tämä prosessi etenee aivojen tasolla:
1. Normaalitilanne aivoissa
Aivosolusi (neuronit) kommunikoivat keskenään lähettämällä kemiallisia viestintäaineita, kuten noradrenaliinia ja dopamiinia.
• Viestin lähettäminen: Kun hermosolu aktivoituu, se vapauttaa näitä välittäjäaineita pieneen tilaan solujen välissä, jota kutsutaan synapsiraoksi.
• Vastaanotto: Välittäjäaineet sitoutuvat seuraavan hermosolun reseptoreihin, mikä välittää viestin eteenpäin.
• Takaisinotto (Reuptake): Jotta viestintä pysyisi hallittuna, lähettävä solu "siivoaa" ylimääräiset välittäjäaineet synapsiraosta takaisin omaan soluunsa käytettäväksi uudelleen. Tätä siivousta hoitavat erityiset kuljettajaproteiinit.
2. Miten NDRI vaikuttaa prosessiin?
NDRI-lääkeaine toimii kuin "tukos" tai este tässä siivousprosessissa:
• Takaisinoton esto: NDRI-molekyylit sitoutuvat noradrenaliinin ja dopamiinin kuljettajaproteiineihin. Tämä estää näitä kuljettajia palauttamasta välittäjäaineita takaisin lähettävään soluun.
• Pitoisuuden kasvu: Koska välittäjäaineet eivät pääse takaisin lähettävään soluun, niitä jää suurempi määrä viipymään synapsirakoon.
• Tehostunut viestintä: Koska synapsiraossa on enemmän noradrenaliinia ja dopamiinia, viestit siirtyvät hermosolulta toiselle voimakkaammin ja pidempään.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Välittäjäaineiden pitoisuuden nostaminen synapsiraossa muuttaa aivojen toimintaa niillä alueilla, joihin lääke vaikuttaa:
• Dopamiini: Liittyy palkitsemisjärjestelmään, motivaatioon ja keskittymiskykyyn. Sen määrän lisääminen voi auttaa parantamaan keskittymistä ja parantamaan mielialaa.
• Noradrenaliini: Liittyy valppauteen, vireystilaan ja stressinsietoon. Sen määrän lisääminen auttaa usein vähentämään väsymystä ja lisäämään fyysistä sekä henkistä energiaa.
Yksinkertaistettuna: NDRI ei lisää aivojen välittäjäaineiden tuotantoa, vaan se varmistaa, että jo tuotetut välittäjäaineet pysyvät käytettävissä pidempään, mikä tehostaa hermoverkkojen välistä viestintää.
Lääkäri antoi kokeiltavaksi Voxraa 150mg Annostuksella Adhd: hen ja Vaihdevuosien Estrogeenipuutteen johdosta johtuvaan Aivosumuun. Adhd-Diagnoosi tuli vasta nyt. Keski-iällä. Tähän asti hoidettu Ssri- Lääkkeillä ja niistä Kaikista tullut Sähköiskuja Takaraivoon. Pelottavaa. Olen Lääkevastainen kun on Korkeat Verenpaineet tulleet nyt Vaihdevuosien myötä ja Kauhea Unettomuus plus Nivel- ja Lihaskivut. Estrogeenigeeli on Ja Laastari. Kovaa Taistelua on Elämä. Auttaako tämä Lääke vai olenko Vetelä koko Loppuelämän? Pää ei tosiaankaan enää toimi, keskittyminen pettää ja Mikään Ei enää kiinnosta. Estrogeenin Puute kyllä vie Kaiken. Järkyttävää. Ja Suomessa ei tajuta Yhteisvaikutuksia Hormonivajeen kanssa. Ei ole Koulutettu. Ulkomailla kyllä. Sinusta tulee Työkyvytön Unettomuuden ja Keskittymisongelmien plus Kipujen vuoksi....Voi Voi...😭
Tupakan vieroitukseen on sama aine Zyban nimellä ja annostus sama.
Ei mulla auttanut tupakan polton lopettamisessa paheni vaan poltan enemmän nykyään.
Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033 Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.