Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen teon ajoittaminen taloudellisin perustein. Kysymyksiä myös äitiyspäivärahasta.

Vierailija
07.04.2006 |

Tuomitsetteko minut, kun tarkoitus olisi tehdä toinen lapsi vasta kahden vuoden päästä, että saisin paremman äitiysrahan? Muutoin lapsi olisi tervetullut aikaisemminkin, mutta esikoisen aikaan sain minimiäitiyspäivärahaa eikä se houkuta enää.

Nyt mietinkin, että jos yritettäisiin pistää lapsi alulle vuoden 2007 kesällä ja lapsi syntyisi keväällä 2008, niin eikös äitiyspäiväraha laskettaisi tämän vuoden tulojen mukaan? Ei siis järkevää, koska olen tästä vuodesta puolet hoitovapaalla. Miten lasketaan äitiyspäiväraha 6kk tulojen perusteella? Mistä ajankohdasta 6kk taaksepäin?

Ps. Tiedän, että kaikki ei mene aina niin kuin on suunnitellut...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jäämässä äitiyslomalle enkä halua äitiyspäivärahaa samoin kuin esikoiselle laskettuna, vaan nyt edeltäviltä 6 kk:lta.

Vierailija
2/2 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 6 kk äitiyslomasta taaksepäin. Mutta siinä on hieman liikkumavaraa, eli 6 kk tulot voi ilmoittaa jo hakemusta jätettäessä, ja hakemushan jätetään noin 2 - 4 kk ennen laskettua aikaa. Eli silloin tulot ovat siitä jättöajankohdasta 6 kk taaksepäin. Tai vielä tarkemmin siitä taaksepäin olevat kokonaiset kuukaudet.

6kk tulot huomioidaan vain, jos tulot silloin ovat vähintään 20 % suuremmat kuin muuten laskettaessa. Tämä on sinulla lienee helposti toteutuva juttu, jos vaihtoehtona on hoitovapaakauden tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi