Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nuori ja syrjäytynyt työelämästä

Vierailija
11.10.2017 |

Onko jokin taho, joka voisi auttaa minua ja johon joku läheiseni voisi ottaa yhteyttä puolestani. Minulla on läheisiä, jotka yrittävät auttaa minua. He kuitenkin ovat väsyneitä tähän tilanteeseen. Kaipaisin tukea ja ymmärrystä, mahdollisesti apua mielenterveyspalveluilta tai jonkin kartoituksen, mistä voisi edetä tarvitsemani avun piiriin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus

Vierailija
2/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että en liiku kotini ulkopuolelle enkä halua, että ensimmäinen kohtaaminen olisi kasvotusten. Ehkä minulla on jokin kammo sosiaalisia tilanteita kohtaan. Erityisesti auktoriteettihahmot aiheuttavat minulle vaikeuksia. Olisiko mahdollista, että joku tulisi kotikäynnille tai netin välityksellä ensin kirjoitettaisiin, sitten skypepuhelu vaikka ja sitten voisimme tavata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuva psykiatrinen työryhmä tekee ainakin kotikäyntejä... En tiiä tekeekö ilman lähetettä, mutta ainakin jatkoa ajatellen.

Vierailija
4/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tavalla ne muutkin on saanu apua, joilla samanlaisia ongelmia. Mullakin on, mutta lievempiä. Oletko ottanut selvää? Soittele paikkoihi? Jos et itse pysty, pyydä läheistä. Tampereen palveluista itse tiedän

Vierailija
5/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa apua, pitää itse tehdä asioita, jotk ovat vaikeita. Kaikkea ei sinun puolestasi voida tehdä. Aluksi vaikeaa, mutta kaikilla tuntemillani nuorilla se on onnistunut. Jaksamista, pystyt siihen.

T: psykoterapeutti

Vierailija
6/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko läheiseni tilata minulle kotikäynnin, vaikka en itse olisi varsinaisesti antanut suostumustani? 

Vierailija
7/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksullista käyntiä vain, jos hän maksaa. Enkä usko että kukaan lähtee kotikäynnille jos siitä ei olla tietoisia/suostuttu. Täysi-ikäisestä kuitenkin puhutaan (?)

Vierailija
8/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa apua, pitää itse tehdä asioita, jotk ovat vaikeita. Kaikkea ei sinun puolestasi voida tehdä. Aluksi vaikeaa, mutta kaikilla tuntemillani nuorilla se on onnistunut. Jaksamista, pystyt siihen.

T: psykoterapeutti

Mitä nämä vaikeat asiat ovat, joista puhut? Arkipäiväisiä asioita, kuten roskien vienti vai esimerkiksi vaikeuksia olla työelämässä tai hankkia työpaikka. Pitäisikö läheisteni lakata tekemästä asiat kokonaan puolestani vai pikkuhiljaa? Tarvitsenko silti tukea esimerkiksi henkisesti. Pitäisikö jonkun kysyä, neuvoa ja ohjeistaa, että asiat tulevat hoidetuksi? Entä, jos en itse tiedä mitä haluan?

Vierailija
9/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksullista käyntiä vain, jos hän maksaa. Enkä usko että kukaan lähtee kotikäynnille jos siitä ei olla tietoisia/suostuttu. Täysi-ikäisestä kuitenkin puhutaan (?)

Läheiseni voisivat maksaa. En ole täysi-ikäinen. 

Vierailija
10/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa kaupunkisi nettisivuja, siellä on palvelut. Tottakai vanhempasi hoitavat nämä, jos et ole täysi-ikäinen. Entäs opiskelut, oletko jossain koulussa?

Vierailija
11/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi tarvitset terapiaa, tai jonkinlaista hoitoa.

Jos arkipäiväiset asiat sujuvat, hyvä, sillä ne pitävät rytmin mukana päivissäsi. Jos ei, kokeile siedätystä vaikka läheisen kanssa. Esimerkiksi kaupassakäynnin ajaksi et jääkkään kotiin, menet mukaan. Jos hyvin vaikeaa, metri metriltä enemmän joka kerralla.

Vaikeina asioina pidän avun hakemista. Työelämä ei juuri nyt ole sinua varten, älä siitä stressaa. Se, että pääsisit terveyskeskukseen tapaamaan lääkäriä vaikka ystävän kanssa, auttaisi sinua. Se tuntuu olevam sinulle vaikeaa. Joskus on vain pakko. Myöhemmin saisit apua oloosi, joka kuullostaa huolestuttavalta. Kun saisit diagnoosin, tietäisit, miten oloon suhtautua ja miten sitä helpottaa omin avuin. Huonossa olossa eläminen ilman tietoa siitä, mistä ne johtuvat, ja mihin elämä on suuntaamassa... Huhhuh. Hoitoon hakeutumimen on ensimmäinen askel.

T: sama psykoterapeutti

Vierailija
12/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota joko itse tai läheisesi voisi ottaa yhteyttä kuntasi nuorten neuvonta- ja ohjauspalveluihin. Joissain kunnissa se toimii ohjaamon nimellä. Toimii ainkin isoilla paikkakunnilla, mutta on myös netissä toimivaa ohjausta. Yleensä ovat monialaisia ja yhdestä paikkaa nuori saa ohjausta monenlaisiin asioihin.

Käytä nettiä apunasi ja etsi kuntasi nuorten neuvonta- ja ohjauspalvelut tai etsivä nuorisotyö.

Vierailija
13/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Et ole täysi-ikäinen. No sen ymmärtää, että olet hukassa elämäsi kanssa. Terveyskeskukseen vanhempiesi kanssa? Se on yksinkertainen reitti, kunhan saat mentyä.

PT

Vierailija
14/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsivä nettityö auttaa esim skypessä/wapissa su-ti 20-23.30. voi jutella mistä vain, ja he mielellään etsivät sulle tietoa kaikesta.

Vierailija
15/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kuin yksi huoltaja, joka ei kuitenkaan ole kiinnostunut asioistani. Minulla on sisaruksia, jotka haluaisivat auttaa minut elämään kiinni. He eivät kuitenkaan oikein ymmärrä, mikä minulla on enkä taida itsekään tietää. 

Vierailija
16/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen ajanvaraus

Terveyskeskuspsykologi

Kunnan psykiatrinen sairaanhoitaja

Nuorten matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut

Sosiaalitoimisto: voit itse tehdä (netissäkin monilla paikkakunnilla) yhteydenoton palveluiden tarpeen arvioimiseksi

Etsivä nuorisotyö

Vierailija
17/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti täytät pian 18. Huoltaja osasi minun kohdalla ainakin piinata hoitoani, mutta hän olikin narsisti. Hehe.

Sisaruksesi kysyy kouluissaan/ työpaikallaan terveydenhoitajalta

Vierailija
18/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisiin ei tarvitse lähetettä

Vierailija
19/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisenä kaikki on sekavaa ja tulevaisuus näyttää usein synkältä, jos ei ole sitä perinteistä lääkäri-, opettaja tai poliisiammattia tiedossa pääkopassa.

Sinun ei ole mikään pakko vielä laittaa tikkua ristiin työpaikan suhteen, vaan ensin hoitaa koulutus kuntoon. Vasta täysi-ikäisenä ala huolestumaan työllisyyden suhteen. Kouluttautumalla saat rohkeutta ja itsevarmuutta tulevaisuuden työrintamallekin.

Vierailija
20/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää vähitellen siedättää itseäsi. Jos välttelet kaikkea, niistä tulee fobioita.