Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien asenne koulutuksiin: miksi jo etukäteen tiedetään ettei siitä mitään hyötyä voi olla??

Vierailija
11.10.2017 |

Olen nyt joutunut kuulemaan toistakymmentä kertaa samankaltaisen perustelun, miksi ei voi mennä käymään mitään kurssia. Kun siitä ei heti, välittömästi ja jo kurssin aikana yhtäkkiä nouse käteen tulot montaa sataa. Kun ei ne olleet suuret tulot KENELLÄKÄÄN opiskelijalla moneen vuoteen, mutta silti ne vaan opiskeli!
Ei voi mennä millekään kurssille, koska korvaus ei sinä aikana nouse.

Entäpä jos ajattelis näin: vaikka nyt opiskeluaikana ei tulot moninkertaisesti nousekaan, niin ehkä kurssin jälkeen vois nousta?? Voisko olla näin mahollista , mitä ? En minäkän tiennyt että vuosien opintojen jälkeen mulle satavarmasti tulot nousee, mutta ainakin mä ajattelin että kyllä se kuitenkin on kannattavampaa hommaa kuin jäädä väijymään lähi-salen iltavuorotunteja.

MIten ne työttömät onkin niin taitavia ennustamaan? Miten voi nähdä noin aukottomasti tulevaisuuteen? Heti tiedetään , jo tommosen 8 vuotta työttömyyden jälkeen, että "ei siitä kumminkaan ole mitään hyötyä"-Siis ei mitään, ei milloinkaan, uskomatonta juubaa.

Ei sitä ikinä voi kuule edes työtön tietää.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on joku höpöhöpökurssi tai sellaiselle alalle jossa on muutenkin suurtyöttömyyttä, kurssista ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
2/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa? 

Minä olen hakenut ainakin kymmeneen työvoimakoulutukseen jo, mutta harmikseni en vain ole päässyt. Ottavat varmaan nuorempia vain.

Ja mielelläni opiskelisin lisää muullakin tavoin, esim. yliopistossa päivittäisin oman alani osaamista, mutta ei se niin vain työttömälle olekaan sallittua. No, ehkä taas ensi keväänä yritän, jos tällä kertaa lupa heltiäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa, ei kiinnosta. Jos en kerran kelpaa töihin niin sitten elättäkää minua.

Vierailija
4/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla tietoa että joku olisi työllistynyt esimerkiksi linnunpönttöjen rakennuskurssilta tai jostakin "Oman elämän avaimet haltuun!"- hiihookurssilta?

Vierailija
5/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kavereilta, jotka ovat alalla on voinut kuulla, mikä on työtilanne kyseisellä alalla. Tai katsomalla alan vapaita työpaikkoja voi ennustaa, kuinka hyödyllinen koulutus on.

Jos koulutus olisi hyödyllinen, uskon että useimmat työttömät hakeutuisi sinne kyllä ihan omasta halustakin... Itse olen käynyt paljon erilaisia koulutuksia ja havainnut, että moni on ollut täyttä ajan hukkaa. Mielummin yritän suoraan hakeutua töihin kuin käydä jotain pilipali kursseja.

Vierailija
6/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt joutunut kuulemaan toistakymmentä kertaa samankaltaisen perustelun, miksi ei voi mennä käymään mitään kurssia. Kun siitä ei heti, välittömästi ja jo kurssin aikana yhtäkkiä nouse käteen tulot montaa sataa. Kun ei ne olleet suuret tulot KENELLÄKÄÄN opiskelijalla moneen vuoteen, mutta silti ne vaan opiskeli!

Ei voi mennä millekään kurssille, koska korvaus ei sinä aikana nouse.

Entäpä jos ajattelis näin: vaikka nyt opiskeluaikana ei tulot moninkertaisesti nousekaan, niin ehkä kurssin jälkeen vois nousta?? Voisko olla näin mahollista , mitä ? En minäkän tiennyt että vuosien opintojen jälkeen mulle satavarmasti tulot nousee, mutta ainakin mä ajattelin että kyllä se kuitenkin on kannattavampaa hommaa kuin jäädä väijymään lähi-salen iltavuorotunteja.

MIten ne työttömät onkin niin taitavia ennustamaan? Miten voi nähdä noin aukottomasti tulevaisuuteen? Heti tiedetään , jo tommosen 8 vuotta työttömyyden jälkeen, että "ei siitä kumminkaan ole mitään hyötyä"-Siis ei mitään, ei milloinkaan, uskomatonta juubaa.

Ei sitä ikinä voi kuule edes työtön tietää.

Se perusongelma on siinä, että kiinnostus jos puuttuu, niin voi jo lähtökohtaisestikin todeta että hommasta ei tule mitään.

Ja kiinnostusta et voi kasvattaa tekemällä lakeja jotka määräävät olemaan kiinnostunut.

Jokainen valitsee ammattinsa niin se vaan toimii, ja valtion taloudellisen ohjaamisen tehtävä ei ole ohjata markkinoita eikä alkaa tekemään markkinoiden toimijoiden päätöksiä heidän puolestansa, vaan valtion taloudellisen ohjaamisen perimmäinen tarkoitus on sopeuttaa kaikkea kotimarkkinatoimintaa (ml. julkinen sektori erityisesti) siihen, mihin suuntaan em. kiinnostus kenelläkin kulkee. Eli, mihin suuntaan markkinat HALUAVAT mennä, siihen suuntaan ohjataan.

Voit ajatella asiaa vaikka niin, että markkinat ja työttömät ovat ikäänkuin autoja, jotka tekevät itse päätöksensä mihin suuntaan ajetaan, ja valtio puolestaan saa päättää, mihin suuntaan tiet risteyksineen rakennetaan.

Valtio ei tietenkään millään tavoin astu auton rattiin ohjaamaan, se on erityisen tärkeää että nämä kaksi asiaa pidetään erillään toisistaan.

Vierailija
7/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä koulutuksista on täyttä skeidaa, jotka koulutusfirma on parsinut vaivoin kokoon loisiakseen  yhteiskunnan rahoilla. Itse olin aikanaan periaatteessa aiheeltaaan ihan hyödyllisellä kurssilla, mutta se oli aivan liian alkeellinen ollakseen kenellekään oikeasti hyödyllinen. Aikuisten päivähoitopaikka ja vastaavanlaisia kursseja on tarjolla pilvin pimein. Itse internetin kautta opiskelemalla ja harjoittelemalla sai sellaiset taidot, mistä tulevalle työnantajalle oli oikeasti hyötyä.

Vierailija
8/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirileikeistä on paljon hyötyä työnhaussa.👫

Vierailija
9/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista huvittavin kurssitus kohdallani oli eräs kahden viikon mittainen cv-kurssi, jossa oli yhden päivän mittainen työkokeilu. Tältä kurssilta olisi pitänyt lähteä vielä kolmen kuukauden mittaiselle cv:llä töihin kurssille, jonne en enää halunnut. (En saanut tästä karenssia.)

Vierailija
10/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla tietoa että joku olisi työllistynyt esimerkiksi linnunpönttöjen rakennuskurssilta tai jostakin "Oman elämän avaimet haltuun!"- hiihookurssilta?

Näinpä juuri. Mieluummin käytän aikaani siihen, että opiskelen kotona omin päin uusia web-tekniikoita, niistä voi joku työnantaja oikeastikin olla kiinnostunut.

Linnunpönttöjä ja muutakin kyllä nikkaroin ihan mielelläni, mutta alan työntekijöille ei oikein ole kysyntää, joten harrastuspohjalta teen vain.

Vierailija
11/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnastat iloisesti höpökurssit, ilmaisen työn ja oikean opiskelun. Ei niillä ole juuri mitään tekemistä toistensa kansssa.

Vierailija
12/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hain selvästi kompetenssia lisäävälle kurssille, hylsyä tuli useampaan otteeseen. Mutta tilalle tarjottiin työnhakukurssia yms turhaa joutavuutta.

Saivat pitää tunkkinsa, maksoin itse kalliin kaupallisen kurssin ja kurssipaikan tienoilla törmäsin sattumoisin entiseen pomooni joka esitteli kollegalleen. Kolmen viikon kuluessa työttömyyslorviminen loppui kuin seinään.

Olennaista kuitenkin oli se, että TE-palveluissa katsoivat minun tarvitsevan huuhaa-kurssia oikean osaamista lisäävän koulutuksen sijaan...

Vierailija
13/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen käynyt muutaman kurssin, sillä ei mikrotukihenkilön paikka aukea että opettaja on suurimman osan ajasta poissa, ei osaa opettaa ja jakaa vain jotain tietokoneen ajokortti -kurssin tehtäviä (jonka senkin suoritin vähän aiemmin).

Olen myös ollut lähes 10 jaksoa työllistämistukitöissä, eikä niistäkään tullut jatkoa vaikka loistavat todistukset sain.

Täytyy sanoa että onneksi minut laitettiin eläkkeelle, en jaksaisi enää tuota temppuilua mistä saa lukea. Eikä riittäisi rahat kulkea ilmaiseksi, tuolloinkin kuljin aina toisella paikkakunnalla ja pärjäsin aina työllistämistöissä ollessa huonommin kuin päivärahalla.

Vierailija
14/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hain selvästi kompetenssia lisäävälle kurssille, hylsyä tuli useampaan otteeseen. Mutta tilalle tarjottiin työnhakukurssia yms turhaa joutavuutta.

Saivat pitää tunkkinsa, maksoin itse kalliin kaupallisen kurssin ja kurssipaikan tienoilla törmäsin sattumoisin entiseen pomooni joka esitteli kollegalleen. Kolmen viikon kuluessa työttömyyslorviminen loppui kuin seinään.

Olennaista kuitenkin oli se, että TE-palveluissa katsoivat minun tarvitsevan huuhaa-kurssia oikean osaamista lisäävän koulutuksen sijaan...

Kun ne toimistojen työntekijät ja huuhaakursseja järjestävät yritykset jotka saavat verorahoista leipänsä, ovat verkostoituneet ja tuntevat henkilökohtaisesti toisensa. Eräässäkin toimistossa virkailija lopetti virkailunsa ja siirtyi järjestämään huuhaakursseja. Siksi niiden tyrkyttämisen hinku on suuri ja siinä työtön on pelkkää karjaa verorahojen vedättäjille. Ei sillä ole oikeasti työllistymisen kanssa mitään tekemistä. Hallitus tykkää kun tilastot kaunistuvat ja kaunistajat saavat rahapalkkion.

Vierailija
15/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä ole päivääkään poissa kurssilta ja varsinkin työharjoitteluosuudessa ja muista tehdä se hyvin, niin saat varmasti töitä!"

Vierailija
16/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin kurssille karsintajaksolle. Oli täydennyskoulutustyyppinen, olisi sisältänyt työharjoittelua, tietsikajuttuja ja muuta, josta olisi oikeasti ollut tosi paljon hyötyä. Katselin sitten, kun puolet putosi pois karsintapäivien jälkeen, että sisään päässeet olivat niitä, joiden työttömyys oli kestänyt vain lyhyen ajan ja joilla oli ennestäänkin jo hyvä koulutus pohjalla, työkokemusta + sopiva ikä. 

Pitkään työttöminä olleet ja 50+ -ikäisistä ei kukaan päässyt.. (ehdittiin siinä karsintapäivien aikana jutella, millainen koulutus kelläkin on ja kuinka kauan ollut työnhakijana).

Jälkeenpäin tuli mieleen, että oliko tarkoituskin näin, seuraavatko Te-toimistot, kuinka kurssin käyneet työllistyvät ja näin kouluttaja on onnistunut..? Toki nuoremmat, koulutetummat ja vain vähän aikaa työnhakijoina olleet työllistyvät paremmin ja sen perusteellako valittiin ne, jotka jatkavat eli käyvät sen koulutuksen?

Miksi ei tarjota järkeviä kursseja non-stoppina? Esim. ohjelmistojen käyttöä tms.?

Vierailija
17/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se itse kurssi ei olisikaan just sitä Ydin Osaamista, niin voihan siitä silti olla hyötyä muuten.

Minä tapasin eräässä huutaa tilaisuudessa tyypin joka kertoi, että hänen työpaikallaan on pula sijaisista ja mullapa sattuu olemaan just srmmoinen ikä ja kokemus, mitä ne tarvi!

Siitä muutaman sijaisuuden jälkeen vaki paikka!

Että oli kummasti kumminkin hyötyä vaikka ei pitänyt olla.

Vierailija
18/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin joskus 12-viikkoisen kielikurssin, siis en ollut aiemmin opiskellut sitä. Ihan hauskaa oli, mutta ei se työllistymistä edistänyt enkä enää muista kuin yksittäisiä sanoja.

Yksi tuttava pääsi aikoinaan jonkun yksityisen tahon järjestämälle kursille. Ensimmäinen viikko meni siinä, että kouluttaja yritti etsiä kalusteita tyhjään toimistohuoneeseen, jossa kurssi oli tarkoitus pitää.

Sukulainen, kolmen ammatin osaaja, haki työllisyyskoulutuksena järjestettyyn kaivosalan koulutukseen. hakijoita oli yli 70 ja kurssille otettiin parikymmentä ihmistä. Sukulainen ei päässyt.

Oma lapsi ei päässyt lukion jälkeen yliopistoon, tuli pari välivuotta. Hänet laitettiin jollekin parin, kolmen kuukauden kurssille, jossa muut olivat ammattia vaihtavia tai koulupudokkaita nuoria. He kiersivät erilaisissa työpaikoissa ja heille esiteltiin mm. hitsaajan koulusta. Lapsi pääsikin seuraavana kesänä yliopistoon. Syksyllä tuli kurssiin liittyvä kysely miten menee. Varmaan lapsi on siellä tilastoissa, miten hyödyllinen kurssi on ollut.

Vierailija
19/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on kursseja ja "kursseja", eli niitä joista on hyötyä oikeasti, ja joihin on vaikea päästä kun on niin paljon hakijoita, ja sitten on niitä kursseja joista ei ole mitään muuta hyötyä kuin vetäjälle palkkio ja työttömille merkintä että aktiivisia ollaan, niille pääsee aina, koska kuka tahansa jolla voi sulaa suussa voi niitä vetää, opetellaan miten käytetään internettiä ym. tarpeellista.

Vierailija
20/26 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimakoulutuksesta.

Hain kurssille, joka oli tarkoitettu korkeakoulutetuille. Kysyin kurssin järjestäjältä (eräs yksityinen firma, jolta valtio ostaa koulutusta), että mites on, miten aikaisemmista työvoimakoulutuksista on sittemmin työllistetty. Vastausta ei kuulunut, vain kiertelyä ja kaartelua. Lopulta tyyppi kertoi, että "eräskin maisteri oli työllistynyt työharjoittelujakson jälkeen, kun oli TYÖHARJOITTELUSSA ollessaan hoitanut jonkun rahaa tuovan hankkeen". Siis mitä! Työharjoittelija, korkeastikoulutettu, oli laitettu vetämään hanketta eli projektia, jolla haetaan rahoitusta. Miksi ei suoraan palkattu ja maksettu palkkaa tehdystä työstä?

Muutoinkin kyseisen henkilön näkemys oli, että "työharjoittelun jälkeen työllistyy, jos tuo firmaan rahaa...".

Niinpä niin. Ilmaistyötä. Myös maistereilla teetätetään ilmaista työtä työharjoittelun, työssäoppimisen nimissä. Eikä kaikissa tapauksissa silti PALKKATYÖTÄ kuulu eikä näy.

No, kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, että parempi olla työvoimakoulutuksessakin kuin kotona masentuneena. Koettu on.