Naapurin lapsi työntänyt kätensä kissojen ulkotarhan verkon raosta ja kissa raapaisi, äiti syyttää minua
Meillä on talon kylkeen rakennettu ulkoilutarha kissoja varten. Naapurin 3v lasta kiinnosti kissojen puuhat ja tämä oli tullut pensasaidan aukosta tutkimaan tarkemmin. Tunkenut kätensä verkon läpi ja kissa oli ilmeisesti säikähtänyt ja raapaissut. Äiti ilmestyi ovelleni ja esitteli lapsen kädessä ollutta vekkiä, että mitäs sitten jos tulehtuu niin kuka kantaa vastuun. Kuka on vastuussa?
Kommentit (17)
Lapsen äiti, koska ei valvonut lastaan. Kissasi kuitenkin oli suljetussa tilassa.
Kissat ovat sinun tontillasi ja aitauksessa eli riittävän turvallisesti säilytettyinä. Sama pätee myös koiriin. Naapurillasi ei näissä oloissa ole yhtään mitään sanomista.
Eikö lapsen äiti ole opettanut lapselleen, että sinne ei mennä varsinkaan ilman lupaa. Olis voinut kysyä kissan omistajalta ensin, voiko mennä tökkimään ja häiritsemään kissaa tosta vaan.
Itse ovat vastuussa lääkärikuluista (mikäli semmoiseen on tarve) ja lapsen vahtimisesta. Itse olet huolehtinut kissasi hyvin!
No sulla ei ole yhtään mitään vastuuta! Naapurin äitee urputtakoot niin paljon kuin lystää.
Yleensä aita on melko selkeä merkki siitä, että toiselle puolelle ei mennä ilman lupaa. Koskee myös käden työntämistä reiästä.
No jos naapurisi alkaa ilkeilemään ja tekemään ilmoituksia poliisille tai eläinsuojeluviranomaisiin, minä tekisin lastensuojeluilmoituksen siitä, että äiti ei vahdi 3 vuotiasta lastaan.
No ei ollut ainakaan sinun vika. Kissat oli sinun pihallasi aitauksessa ja lapsi meni sinne itse käpälineen ronkkimaan. Typerä äiti kun jättää noin pienen valvomatta ja syyttää muita kun lapsi ihan omatoimisesti aiheuttaa itselleen jotain tollasta. Ei tulisi mieleenkään syyttää sinua jos olisin itse tuossa tilanteessa, tulisin varmaan lapsen kanssa pyytämään anteeksi kun silleen menee muiden pihoille tunkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos naapurisi alkaa ilkeilemään ja tekemään ilmoituksia poliisille tai eläinsuojeluviranomaisiin, minä tekisin lastensuojeluilmoituksen siitä, että äiti ei vahdi 3 vuotiasta lastaan.
Kieltämättä vastakysymys "En tiedä, mutta voidaan kysyä lastensuojelulta kun lapsi näkyy juoksentelevan muiden tonteilla ilman valvontaa" voisi hiljentää sekomutsin.
Kaveri lapsineen oli käymässä, lapsi noin 3 vuotias. Yhtäkkiä lapsi otti ja meni vetämään kissaani hännästä, no kissa raapaisi ja lapsi alkoi itkemään. Onneksi kaverini on järkevä aikuinen ja lohdutti toki lasta kivussa, mutta kun lapsi rauhoittui, jutteli ja kertoi että kissaa sattui ja siksi se raapaisikin. Sitten mentiin vähän ajan päästä kiltisti silittämään kissaa. Minulle sanoi että hyvä kun kissa raapaisi, eiköhän oppinut että eläimiä ei kiusata. Et ap tehnyt mitän väärää, naapurisi ei vain osaa kasvattaa lastaan.
Kissat vielä usein luulee, että se on leikkimistä (tai saalistamista), kun jostain raosta heiluttelee jotain. Mulla usein kädet naarmuilla, kun heiluttelen kättä portaiden pienapuiden välistä, yrittää ihanasti tassulla "läppäistä" ja luulee, että nyt tarkoitus leikkiä ja ottaa kiinni.. ja tämä siltikin, vaikka näkee koko käteni, samoin kuin verkkoaidan takaakin näkyisi, että heiluvat sormet kuuluvat jonkun käteen :D.
Tuommoinen ulkotarha on ihan mahtava juttu kissoille, ohis.
"Olet siis jättänyt lapsesi valvomatta ja hän on mennyt yksityisalueelle häiriköimään lemmikkejämme?"
Vierailija kirjoitti:
Kissat vielä usein luulee, että se on leikkimistä (tai saalistamista), kun jostain raosta heiluttelee jotain. Mulla usein kädet naarmuilla, kun heiluttelen kättä portaiden pienapuiden välistä, yrittää ihanasti tassulla "läppäistä" ja luulee, että nyt tarkoitus leikkiä ja ottaa kiinni.. ja tämä siltikin, vaikka näkee koko käteni, samoin kuin verkkoaidan takaakin näkyisi, että heiluvat sormet kuuluvat jonkun käteen :D.
Öh, näin monia kissoja omistaneena sanon, että aika vastuutonta sinulta opettaa kissasi raapimaan käsiä. Kissojen leikitys leluilla, ei sormilla! Ap:n naapuri on idiootti, mutta niin olet sinäkin.
Mukulan vanhemmat ovat vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta on jopa lainvoimainen ratkaisu: mukula tunki kätensä Ranualla susihäkkiin ja menetti sormen. Vastuu ei ollut eläintarhan vaan tenava itse aiheutti sen. Kolmivuotiaan toheloinnista vastaa huoltaja.
Vaikka mutsi soittaisi poliisit, asia kääntyisi lastensuojeluongelmaksi, kun selviää, ettei vanhempi vahtinut lastaan. Sehän olisi voinut juosta järveen tai auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, näin monia kissoja omistaneena sanon, että aika vastuutonta sinulta opettaa kissasi raapimaan käsiä. Kissojen leikitys leluilla, ei sormilla! Ap:n naapuri on idiootti, mutta niin olet sinäkin.
No kiitos :(, kyllähän mä käteni vaihdan hetimiten leluun tietty, mutta jos nyt ohimennen vähän kättään rapsuttaa, niin ei siihen kukaan kuole, minä ainakaan. Meillä ei käy lapsia ja ulkoillaan valjailla. Sitäpaitsi kissamme ei jostain syystä koskaan, ikinä raapaissut lastani, kun tämä oli pieni, vaikka olisi hätistäessä meitä aikuisia läppäissytkin. Lapsi sai halia ja retkottaa kissaa miten vaan, ja kissa laittoi tassun vaan kevyesti ilman kynsiä lapsen poskelle, että "voitsiko jo lopettaa".. ja häipyi sitten tarpeeksi saatuaan, ilman raapimista.
Mutta näin meitä on moneksi :).
Outo äiti. En tiedä juridisesta vastuusta, mutta moraalisesti & maalaisjärjellä lapsen vanhemmat ovat ihan itse vastuussa. Ei 3-vuotiasta yksin ulos!