Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, joka jostain syystä nolostelee tiettyjen "ihan tavallisten" sanojen käyttöä?

Vierailija
10.10.2017 |

Näitä sanoja on jokusia, mutta ensimmäisenä tulee mieleen pissa ja kakka. Olen mielestäni muuten ihan "normaali" ihminen ja melko avoinkin sellainen enkä itseäni miksikään hienostelijaksikaan voi kutsua. Mutta en saa sanottua edes ystävilleni vieraammista ihmisistä puhumattakaan, että "käyn pissalla", "on pissahätä" tmv. Jos joku ystävistäni tai vaikkapa työkavereistani sanoo menevänsä pissalle, kertoo voivansa huonosti ja kärsivänsä ripulista tai jotakin vastaavaa, se hätkähdyttää joka kerta negatiivisella tavalla. Siitäkin huolimatta, että periaatteessa tiedostan kyllä, ettei se ole mitenkään epäkohteliasta/ällöttävää/väärin käyttää ko.sanoja.

Ei tämä nyt mikään elämää suurempi ongelma ole, koska voin elää käyttämättä tuollaisia sanoja, mutta olen ihmetellyt jo pari vuotta mistä moinen johtuu. Siksi tuli mieleen kysyä onko joku samanlainen tai onko ollut joskus, mutta rohkaistunut sittemmin :D (Kuulostipa koko juttu hiukan hölmöltä näin "ääneen" kirjoitettuna, mutta minkäs teet.)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varpaat. Napa. Elämä. Kehitys. Välttelen näitä sanoja, en tiedä miksi 😁

Vierailija
2/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen ahdistus? Itsetuntokysymykset? Minulla samaa.

N20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen ahdistus? Itsetuntokysymykset? Minulla samaa.

N20

En siis ole ainoa, jes :D

En ole koskaan ajatellutkaan, että sosiaalinen ahdistus vaikuttaisi asiaan. Yksi omista ystävistäni kärsii melko voimakkaastakin sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta käyttää silti ko.sanoja ainakin kavereiden kesken ihan surutta. Itse en tietääkseni/mielestäni kärsi, vaikka ujo olenkin uusissa tilanteissa. Ja itsetuntoni on mielestäni ihan ok, joten tuskin syy löytyy siitä.

Ap

Vierailija
4/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Mutta ihan vielä kummallisemmissa sanoissa. Voivat olla jotain ihan normaaleja, neutraaleja sanoja, mitkä ei liity mihinkään kehon toimintoihin, tai ole kenenkään "normaalin" mielestä noloja.

En tiedä mistä tämä johtuu, enkä oikein osaa asialle mitään tehdä. Ärsyttävää se on, kun "joutuu" miettimään, miten asian ilmaisee jotenkin toisin.

Vierailija
5/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Mutta ihan vielä kummallisemmissa sanoissa. Voivat olla jotain ihan normaaleja, neutraaleja sanoja, mitkä ei liity mihinkään kehon toimintoihin, tai ole kenenkään "normaalin" mielestä noloja.

En tiedä mistä tämä johtuu, enkä oikein osaa asialle mitään tehdä. Ärsyttävää se on, kun "joutuu" miettimään, miten asian ilmaisee jotenkin toisin.

Vierailija
6/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni on ihan normaalia ja kohteliasta kielenkäyttöä olla raportoimatta, mitä vessassa tekee tai mistä johtuu tarve mennä vessaan. Jos siis jostain tilanteesta täytyy päästä vessaan, on mielestäni ok sanoa, että käyn nyt vessassa tässä välissä, mutta vähintäänkin rajatonta alkaa esim. työpalaverissa informoimaan, mitä siellä aikoo tehdä. Kyllä ihmiset pärjäävät ilman sitä tietoa.

Vierailija
7/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaa sanoa sanoja ihana ja pinkki. 

M24

Vierailija
8/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä läpi lapsuuden kielletään "vessasanojen" käyttö. Kai se voi jäädä jotenkin vaikuttamaan vielä aikuisiälläkin, vaikka tietäisikin että käyttökonteksti on ihan korrekti.

Vierailija
9/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea ymmärtää tätä ongelmaa tällaisena ihmisenä, jonka mielestä kaikki normaali toiminta on ihan hyväksyttävä puheenaihe. Vessajutut, seksi jne. En pidä niitä mitenkään ällöttävinä tai kiellettyinä. Tokikaan ruokapöydässä en näistä puhu.

Vierailija
10/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnish Nightmares.

Vierailija
11/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni on ihan normaalia ja kohteliasta kielenkäyttöä olla raportoimatta, mitä vessassa tekee tai mistä johtuu tarve mennä vessaan. Jos siis jostain tilanteesta täytyy päästä vessaan, on mielestäni ok sanoa, että käyn nyt vessassa tässä välissä, mutta vähintäänkin rajatonta alkaa esim. työpalaverissa informoimaan, mitä siellä aikoo tehdä. Kyllä ihmiset pärjäävät ilman sitä tietoa.

Olen samaa mieltä siitä, että esim. tuossa mainitsemassasi esimerkissä se on kohteliasta jättää ko.sanat pois. :) Mutta työpalaveri onkin eri tilanne kuin se, jos on jonkun läheisen ihmisen kanssa kahdestaan. En kehtaa sanoa tuollaisia sanoja (pissa, kakka, ripuli, pieru yms) parhaille ystävilleni tai perheelleni enkä kehdannut sanoa ex-poikaystävälleni (vaikka seurustelimme 5 vuotta). Ja tosiaan hätkähdän ja vähän kuin järkytyn aina, jos he niin tekevät, vaikka se onkin ihan normaalia eikä tilanne olisi mitenkään sellainen, että se tekisi siitä huonoa/tahditonta käytöstä. Esimerkiksi juurikin joku "mulla on pissahätä" on aika yleinen jonkun ystävän suusta, kun ollaan jossakin kaupungilla viilettämässä tai esim. yksi kaverini käyttää välillä kakka-sanaa, kun puhumme kaikenlaista hänen kesällä syntyneestä vauvastaan.

Viimeisin esimerkki omasta nolostelustani on eiliseltä, kun olin laboratoriossa verikokeissa ja virtsanäytteessä. Ystävä sitten kyseli illalla asiaan liittyen ja olisi ollut ihan normaalia sanoa, että kävin "virtsanäytteessä/pissakokeessa/pissasin purkkiin/jotakin vastaavaa", mutta minäpä nolostuin ihan hirveästi ja aloin änkyttäen kiertelemään ja kaartelemaan ja koittamaan selittää asiaa jotenkin vältellen pissa/virtsa-sanaa, kunnes ystävä kysyi "niin siis tarkoitatko pissanäytettä?" Olin helpottunut, kun sain vastata vain joo, mutta jäin miettimään mitä ystäväni mahtoi ajatella sönkötyksestäni ja että mikä tuossa muka oli niin vaikeaa :D En ymmärrä miksen vaan voinut sanoa sitä, ihan normaalista asiasta oli kyse.

Ap

Vierailija
12/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä läpi lapsuuden kielletään "vessasanojen" käyttö. Kai se voi jäädä jotenkin vaikuttamaan vielä aikuisiälläkin, vaikka tietäisikin että käyttökonteksti on ihan korrekti.

En muista onko meillä kielletty, mutta ainakin molemmat sisarukseni tuntuvat käyttävän näitä sanoja ihan normaalisti näin aikuisiällä. Ja vanhemmat myös. Äiti jopa käy välillä vessassa ovi auki vaikka olen kylässä, heh.

Ap

Vierailija
13/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea ymmärtää tätä ongelmaa tällaisena ihmisenä, jonka mielestä kaikki normaali toiminta on ihan hyväksyttävä puheenaihe. Vessajutut, seksi jne. En pidä niitä mitenkään ällöttävinä tai kiellettyinä. Tokikaan ruokapöydässä en näistä puhu.

En varsinaisesti ajattele, että ne ei olisi hyväksyttävä aihe, kunhan ei kokonaan tilannetajua unohda. Siksi ihmettelenkin tätä ongelmaani :D Ja mitä tulee seksiin, siitä pystytään ystävien kesken puhumaan avoimesti. Samoin voin vaikka sanoa, että onpa kurja olo nyt, johtuu menkoista. En siis ole kaikissa asioissa yhtä rajoittunut, lähinnä noissa "vessajutuissa" :D

Ap

Vierailija
14/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vieläkään tiedä millä sanoin sukupuolielimiä pitäisi kuvailla. P*llu, k*rpä jne. on niin vulgaaria ja korvia punoituttavaa, mutta pimppi ja pippeli saa seksikumppanin joko huolestumaan tai hymyilemään. 

Vierailija
15/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sanoa että menee pissalle? " anteeksi, poistun hetkeksi" ja ripuli voi olla vain vatsatauti.

Vierailija
16/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mite ois kusi ja paska? Oisko reteemmät ilmaisut helpompia käyttää? Ei aikuisille tattte lässyttää kuin lapsille pissasta ja kakasta. Se vika on just siinä kun lapsena sulle puhuttiin niin, nyt yhdistät ne sanat siihen kun äiti hoivasi, etkä halua jakaa elämääsi liian intiimisti muiden kanssa nyt aikuisena.

Vierailija
17/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sanoa että menee pissalle? " anteeksi, poistun hetkeksi" ja ripuli voi olla vain vatsatauti.

Luulin ensimmäiset 30 vuotta elämästäni että vatsatauti/maha sekaisin tarkoittaa oksennustautia, ja oksennustaudissa sitten sanoin olevani vatsataudissa. En tiennyt että se tarkoittaa ripuloimista tms., kuinkahan monelle ja suureen ääneen olenkaan sanonut olleeni vatsataudissa... "Jooh oon vatsataudissa, tänäkin aamuna kaksi kertaa (oksensin)."

Vierailija
18/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se, että jos puhutaan jostain ihmisestä, sanotaan "hän teki niin ja näin".. mutta, kun tuo HÄN ei jotenkin sovi mun suuhun niin sanon "se teki niin ja näin". Typerää mutta totta. Joskus harvoin käytän sanaa HÄN.

Vierailija
19/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on seksuaalisuuteen liittyvät sanat mahdottomia sanoa ns.oikeilla nimillä. Rakastelu,yhdyntä,emätin,penis,kivekset,rinnat ja moni kirosana näistä myös.

Keksin kiertoilmaisuja jopa lääkärissä. Puhun typerästä "alakerrasta" tai "makuuhuoneen asioista. En vain kykene puhumaan suorin sanoin. Mistälie tämäkin rajoite johtuu :/

N36

Vierailija
20/21 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerästi (ei typerästä) alakerrasta*

N36