Peitteet nielussa mutta ei angiina, mikä vaivaa?
Mulla on kurkku lähes umpeen turvonnut, nielurisat tulipunaiset ja täynnä valkoisia peitteitä. Nieleminen ja puhuminen sattuvat erityisesti ja korvia särkee kokoajan. Päätäkin särkee jatkuvasti. CRP 52 ja kuumetta 38 molemmin puolin. Tätä on jatkunut perjantaista asti siten, että päivä päivältä pahenee.
Lääkärissä on käyty, otettiin kahdesti pikatesti streptokokista ja näytti negaa. Korvissa ei näkynyt mitään erikoista eikä nielussa paiseita tmv., ainoastaan turvotus, punoitus ja peitteet. Ohjattiin labroihin, joista selvisi tuo CRP ja lisäksi negatiiviset nieluviljely ja mononukleoosi.
Mikä mua voi vaivata? Lääkäriin menen heti kun se on mahdollista, mutta haluisin kuulla jos muilla on ollut samaa.
Kommentit (21)
Nielussa voi olla muutakin märläistä bakteeritulehdusta kuin tuo mikä sinulta on testattu. Mene korvalääkäriin. Lapsellani oli korkea kuumeinen nielutulehdus, mutta ei perusangiinaa. Tk jätti hoitamatta ja korvalääkäriin totesi erittäin pahan märkäisen tulehduksen nielussa.
Angiina on bakteerin aiheuttama. Peitteinen ja kipeä nielu voi johtua myös viruksesta. Siihen ei ole muuta hoitoa kuin aika ja kipulääkkeet.
Viruksen aiheuttama kurkunpään tulehdus. Siihen ei ole lääkkeitä.
Laaja nieluvijely ja kefalosporin.
Mullakin oli yli vuosi sitten samanlainen tapaus, kesti tasan viikon ja oli yötäpäivää 39 astetta kuumetta. Meni sitten itsestään ohi. Lääkärissä kävin mutta kukaan ei tiennyt mitä se olisi voinut olla, joten sille ei sitten tehty mitään, oli kyllä hirveetä. Jaksamisia sinne! 🌻
Mulla oli joskus karmea kurkkukipu, valkoisia peitteitä kurkussa, kuume noin 38 ja CRP 58. Mulle annettiin heti antibiootit ja seuraavana päivänä soitettiin nieluviljelyn tuloksista, että oli negatiivinen, mutta käskettiin syömään kuuri loppuun varmuuden vuoksi (luultavasti turhaan). Viruksetkin voi nostaa tulehdusarvoa ja tauti paranee itsestään ajan kanssa.
Angiina eli nielutulehdus on varmasti, jos on nielussa peitteitä. Se onko bakteerin aiheuttama näkyy nieluviljelyssä, vähän huonommin siinä pikatestissä. Kävisin uudestaan lääkärissä, tk-lääkärikin osaa hyvin asiansa.
Crp on maltillisesti noussut, sopii myös virustulehdukseen.
Ne peitteet voivat olla ihan pelkkää kuollutta bakteerimassaa. Jos olet kipeänä, voi tätä massaa tulla enemmän ja varsinkin tilojen ollessa turvoksissa niihin tarttuu enemmän sitä.
Nyt samat vaivat!! Ilmeisesti viruksen aiheuttama nielutulehdus, elämäni pisimmät 5 päivää takana ja kuume ja kivut niellessä senku jatkuu.
Mulla oli virusperäinen tauti jossa kuumetta monta päivää yli 39 astetta ja peitteitä ja pilkkuja nielu täynnä. Ei ollut siis angiinaa. Meni itsestään ohi viikossa. Toisaalta mun tytöllä on ollut angiina joka ei näkynyt pikatestissä vaan vasta monen päivän viljelyn jälkeen että tuohon pikatestiin yksinään en kyllä luottaisi.
Mullakin on ollut kerran tosi pahannäköinen ja -tuntuinen kurkku, täynnä valkoista peitettä, kuumettakin oli. Lääkäri oli lähes varma, että on angiina ja määräsi penisilliinin, jonka ehdin aloittaa, mutta pyysi sitten heti lopettamaan, kun ei ollutkaan streptokokki. Tehtiin siis ihan nieluviljely. Itsestään mullakin tulehdus sitten parani. Kurkkuun katsomalla ei voi tietää eikä oireistakaan, onko kyseessä virus- vai bakteeritulehdus.
Kurlauta viinalla niin peitteet lähtee.
Valitettavasti tk ei osaa hoitaa tälläisiä. Jos sinulla on muu bakteeri tulehdus nielussa, kuin angiina niin seuraavaksi menet ambulansilla sinne tk.n.
Kokemusta on. Yksityinen lääkäri sanoi minulle että nielussa on lukuisia muitakin bakteereita kuin angiina, määräsi antibiootit ja ta daa homma hoitui!! Maksoi sen käyntimaksun noin 55€. Älkää nyt hyvänen aika jääkö ikinä sen tk.n varaan kun on oma terveys kyseessä, ei ikinä!!! Ne toimii kuin robotit.
Olin käynyt tk. ssa kuukauden ajan näyttämässä peitteitä kurkussa, enää en odota viikkoa pidempään. Tk otti 2 angiina testiä, mutta muuten vaan kuumeisena himaan. Näin niitä vakavampia tilanteita saadaan aikaan!
Meillä oli käynyt kylässä joku jolla oli kuumetauti, ja hän meni sairaalaan asti. Tämä kurkkukipu tuli kahdelle sitten. Ja molemmat parani vain antibiootilla.
Aina yksityiselle, jos homma ei toimi tk.ssa. ne laitaa kyllä sieltä lähetteen sitten julkiselle, ettei se maksa niin paljoa.
Suurin osa, >80% nielutulehduksista on viruksen aiheuttamia ja pelkkien oireiden perusteella eivät ole bakteeritaudista eroitettavissa. Jos viljelytkin on neg on mitä suurimmalla todennäköisyydellä virus.
Yleensä paranee suunnilleen viikossa, poislukien mononukleoosi joka voi vaivata viikkojakin.
Mainittakoon myös että myös bakteeriangiinat paranevat pääsääntöisesti itsekseen ja antibiootin on todettu lyhentävän oireiden kestoa korkeintaan muutamalla päivällä.
Tärkeintä lepo, nesteytys ja kivun hoito.
Jos labrassa näkyi mononukleoosi nin silloin sinulla on juuri se.
Suojaamatonta seksiä en ole harrastanut, joten itse pidän mahdollisuutta hyvin pienenä. Lisäksi seksikumppanini ovat olleet testeissä käyneitä ja terveiksi todettuja, joten heiltä taudin tarttuminen on epätodennäköistä.
-AP