Vaatiiko koulu vanhemmilta liikaa nykyään?
Tuli tuosta päiväkotikeskustelusta mieleen.
Oliko ennen läksyt sun muut vanhempien vastuulla?
Koko ajan sellainen tunne että onkohan mulla tänään läksyt tekemättä ja wilmamerkintää odotellessa.. Sitten on kaiken maailman projekteja ja kasvioita joita väännät työpäivän jälkeen.
Mullakin kolme lasta koulussa. Yksi erityislapsi vielä joka tarvitsee ekstra paljon tukea ja apua.
Myös kaiken maailman rahankeräyksiä ja maksullisia juttuja. Retkille annan kyllä mieluusti rahaa mutta 200€ kolmessa osassa kerättynä kuukauden välein otti päähän.
Ja vielä kun maksoin kerralla koko summan niin kaksi kertaa tuli ovelta viestiä että sen ja sen kuukauden maksut puuttuu.
Mitä fiiliksiä muilla on lasten koulunkäyntiin liittyen?
Kommentit (19)
Ja jatkan vielä että meillä oli ala-asteella läksutaulu ja jos tuli kolme unohdusta niin se oli tunnin jälki-istunto. Ei muuten sitä kolmatta tullut ikinä😀
Nykyään on vaan palkkiotaulukoita kun tuollaiset on kuulemma pahasta..
Ap
Joo, nykyään saa itse käydä koulua. Lapsia ei saa asettaa vastuuseen mistään, se kun on niin perkeleen pahasta, jos vaikka vahingossa oppisivat hoitamaan omat asiansa jonain päivänä.
Ei se riitä että lapset hoitaa osuutensa. Vanhemmille on myös silti omansa.
Tuntuu, että kävin peruskoulun neljä kertaa. Nyt kun seuraan näitä nuoria, niin tuntuu, etteivät he osaa mitään tehdä itse, kun vanhempien piti huolehtia läksyt ja kaikki muu mahdollinen, etteivät saa moitteita, jos lapsi ei hoitanut hommiaan.
Omassa lapsuudessa reilusti oli lapsen vika, jos läksyt jäi tekemättä tai jäi luistimet matkasta pois. Nyt se on vanhemman vika ja vanhemmat huonoja, jos lapsella jää matikanläksyt tekemättä.
Kohta vanhemmat on aikuisten lasten perseitäkin pyyhkimässä siinä vaiheessa, kun he menevät töihin. Kun kaikki vastuu ja osaaminen on lapsilta riisuttu pois.
Ei ihme, että nykyajan nuoret parit haukkuu vanhempiaan, kun joutuvat reppanat hoitamaan omia lapsiaan viikonloppuisin. Kun itsekkäät mummit ja papat ei otakaan kokonaisvastuuta heidän lapsistaan
Kyllä meillä koulunkäynti on edelleen lapsen vastuulla. Sillat sun muut viestit hiukan helpottaa seuraamaan tilannetta jääkö läksyjä tekemättä ym.
Apua.. Onneksi lapset ovat jo aikuisia, olikohan kolmanteen luokkaan asti, kun kuulustelin enkun sanoja muutaman kerran, mutta sen jälkeen kävivät ihan itsekseen koulun läpi. Nuorimmainen vieläpä veti yhdeksännen luokan syöpähoitojen lomassa osin sairaalakoulussa, osin koulussa ja osin kävi opettajat kotona opettamassa, ja oli henk.koht.ops, ja opiskeli itsenäisesti. Oli hyvä polku jatko-opintoja varten, opetti itsenäiseen opiskeluun, tiedon hankintaan jne.
Opeta lapselle heti sitä vastuuta. En minä koe unohtavani läksyjä, jos lapsi on ne unohtanut. En ole missään kohti kantanut noista vastuuta. Kaikkea muuta kyllä on enemmän. Hypätään perheen ja koulun retkillä, tapahtumissa ja iltamissa. Siihen tietysti päälle kaikki myyjäiset ja keräykset. Nuo myyjäisetkin oli ennen enemmän lasten vastuulla ja opettaja ohjasi toimintaa. Nythän opettajalle ei kuulu kuulemma yhtään tällaiset asiat.
Älä hoida läksyjä lapsen puolesta! Itse vain muistutan illalla läksyistä, muuten saavat tehdä ne ja kantaa vastuun. Jos eivät tee niin eivät tee ja kantavat seuraukset.
Ihan kuin olisi lukenut omaa virttä. Oma +3 koulua käyty ja 1 jonossa tulossa.
Itse kävin vain peruskoulun mutta lasten kautta tullut käytyä amis, lukio ja nyt olen yliopistossa ; )
Kyllä, ennen tehtiin kaikki itse. Nykyään vastaukset antaa google tai äiti.
Hassuinta näissä säännöissä ainakin paikallisessa koulussamme oli, että lapset oppivat tekemään pahempia ratkaisuja rangaistusten pelossa.
Esim. jos lapsi kouluvuoden aikana myöhästyi kolme kertaa, niin VANHEMMAT joutuivat kasvatuskeskusteluun. Joten lapset oppivat, että jos myöhästyy, niin parempi olla koko päivä pois ja kuitata se sairaspäiväksi, ettei vanhempien tarvitse lähteä kasvatuskeskustelua kuuntelemaan.
Syyksi myöhästelyyn ei kelvannut mitään. Oma lapseni sai merkinnän, kun menivät kaverin mopolla ja mopoon tuli vika. Joutuivat kävelemään loppumatkan ja myöhästyivät 10 minuuttia. Mietin kyllä, että miten minun kasvatuskeskustelu olisi auttanut siihen, että se mopo ei olisi hajonnut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisi lukenut omaa virttä. Oma +3 koulua käyty ja 1 jonossa tulossa.
Itse kävin vain peruskoulun mutta lasten kautta tullut käytyä amis, lukio ja nyt olen yliopistossa ; )
Kyllä, ennen tehtiin kaikki itse. Nykyään vastaukset antaa google tai äiti.
Itsekin kyllä ihmettelin nykykoulua, kun piti lapselle opettaa yhtälöitä :) Matematiikan tunnilla oli puuhailtu kaikkea muuta, kuin opiskeltu yhtälöjen perusteita. Joten se jäi kotihommiksi.
Toivottavasti lapsi valitsee sellaisen ammatin, minkä osaan, jos sekin jää äidin tehtäväksi :)
Vierailija kirjoitti:
Älä hoida läksyjä lapsen puolesta! Itse vain muistutan illalla läksyistä, muuten saavat tehdä ne ja kantaa vastuun. Jos eivät tee niin eivät tee ja kantavat seuraukset.
Kyllä sieltä viestiä tulee jos läksyt tekemättä.
Tämän erityislapsen kohdalla (autisti) on otettu jo lastensuojelu puheeksi kun ei lapsi vaan yksinkertaisesti tee kuin matikan läksyt. Kysyinkin viimeksi keskustelussa että onko se vaan karhunpalvelus jos minä teen projektit ja kasviot ja lapsi (minä) saan siitä vaikka kiitettävän. Mitä järkeä? Lapsen oppimista ja tasoahan noissa arvioidaan ja tuetaan eikä se ole millään tavalla realistinen jos minä ne läksyt teen. Näin siis sanoin pari viikkoa sitten. Onneksi esikoinen hoitaa itsenäisesti jo läksyt ja on oppinut huolehtimaan tavaroistaan. Kuopus on ekalla ja hän nyt tietysti tarvitsee vielä tukea. Heh, kerran unohdin kuitata lukuläksyn luetuksi ja sain wilmassa merkinnän että läksy kuittaamatta. Minullehan tuo unohdus oli siis merkitty 😅
Nykyään vanhemmat vaatii koululta liikaa.
Opettajan pitäisi olla äiti, isä, tukija, vapaa-ajanohjaaja ja huolehtia lapsen aaamupalasta ihan kaikesta.
Niin. Ja ajattele. Sinä vanhempana "joudut" osallistumaan lapsesi kouluasioihin.
Eikö ole hirveetä?!!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhemmat vaatii koululta liikaa.
Opettajan pitäisi olla äiti, isä, tukija, vapaa-ajanohjaaja ja huolehtia lapsen aaamupalasta ihan kaikesta.
Niin. Ja ajattele. Sinä vanhempana "joudut" osallistumaan lapsesi kouluasioihin.
Eikö ole hirveetä?!!
Minä kävin koulun 70-luvulla ja vanhemmat ei osallistuneet koulunkäyntiin mitenkään. Kyllä koulu oli lasten homma ja lapset opiskeli ja opiskeli tulevaisuuttaan varten.
Jos äidin ja isän olisi pitänyt silloin jotain lukumerkkejä laitella, niin sille olisi nauranut naurismaan aidatkin. Vanhemmat hoisi omat työnsä ja lapset omansa. Näin sitä opittiin ottamaan vastuu omasta elämästä.
Tosi moni valitti siitä kun korkeakouluihin on pääsykokeet joihin piti uhrata jopa vuosi, mutta nyt pitää uhrata ainakin kuusi vuotta jollei enemmänkin, kun valmistautuminen aloitetaan viimeistään yläkoulussa. Ja lähes joka aineessa pitää olla hyvä että saa ne 6-10 ällää ja kympin keskiarvon. Jenkkimeininkiä. Mitenköhän tämä on sitten parempi vaihtoehto.
Voin kertoa, että Suomessa ei todellakaan vanhemmilla ole paljon kouluhommia Kanadaan verrattuna. Siellä väänsimme oikeasti koko ajan kotiprojekteja. Yksi kesän aikana tehtävä digikasvio on pikkujuttu niihin verrattuna.
Lisäksi lapsi kuljetettiin kouluun ja kotiin joka päivä itse. Ei ihme, että siellä kaikki äidit olikin kotona (tai perheessä oli Nanny)
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että Suomessa ei todellakaan vanhemmilla ole paljon kouluhommia Kanadaan verrattuna. Siellä väänsimme oikeasti koko ajan kotiprojekteja. Yksi kesän aikana tehtävä digikasvio on pikkujuttu niihin verrattuna.
Lisäksi lapsi kuljetettiin kouluun ja kotiin joka päivä itse. Ei ihme, että siellä kaikki äidit olikin kotona (tai perheessä oli Nanny)
En nää mitään eroa siihen mitä minä olen nää vuodet tehnyt...
Kasviokaan ei muuten ollut mikään digikasvio, vaan oikeat kasvit piti kerätä, sen lisäksi ne kuvat kasvuympäristöstä jne.
Vastaus kysymykseesi joka tuli otsikossa: Kyllä.
Kyllä vanhemmat käy nykyään koulua.
Ja tilannehan vaan pahenee kun se korkeakoulujen pääsykoeuudistus tulee.