Kiihdytyskaista?
Neuvoisitteko tuoretta kuskia.
Joudun liikkumaan Helsingissä, Länsiväylällä ja Kehäteillä.
Täällä aina sanotaan, että liittymäkaistaa ajavien pitää sovittaa nopeutensa muun liikenteen mukaan ja sitten pujahtaa sinne sekaan. Tiellä jo ajavien ei kuulu tehdä tilaa eivätkä he lain mukaan kuulemma edes saisi tehdä niin. He kuulemma korkeennakin hölläävät omaa kaasua ja se on siinä.
Sanokaas miten sinne sekaan sitten on mahdollista päästä, kun esim. Länärin länteen lähtevässä päässä on varsin lyhyt kiihdytyskaista, joka loppuu kaiteeseen. Ruuhka-aikana kun siitä tulee niin on tosiaan pistettävä tassua kaasupetaalille, että saa kiihdytettyä muiden vauhtiin. Ja sitten ne muut ei kuitenkaan höllää kaasuaan vaan soittelevat torvea. Vaihtoehdot on tunkea härskisti väliin tai pistää liinat kiinni ennen kaidetta, ja siitähän takaatulijat kiittää.
Autokoulun ope sanoi että "kyllä ne antaa tilaa".
Kommentit (22)
Kyllä porukka näyttää ihan hyvin antavan tilaa. En tosin asu helsingissä mutta mitä nyt olen nähnyt niin koskaan ei ole joutunut pysähtymään kiihdytyskaistalle. Kyllä siellä aina on joku rako ollut/tehty mihin mahtuu.
Siinä oikealla puolella lattialla on kaasupoljin.
Mulla on ollut ajokortti 20 vuotta mutta edelleen pelkään noita kiihdytyskaistoja, tai siis sinne liikenteen väliin tunkemista.
Joskus tila täytyy vaan ottaa. Kaasu pohjaan ja reipas kiihdytys muun liikenteen vauhtiin, niin mahdut pieneenkin väliin. Vilkku päälle ja päättäväisesti sekaan. Maailmaan mahtuu mölyä ja torven törinää, ja enemmän se kertoo tööttääjästä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä oikealla puolella lattialla on kaasupoljin.
Tiedän kyllä, enkä pelkää painaa sitä, mutta pelkään sitä kun ei ole rakoa, mihin mennä, ja kiihdytyskaista esim. Ruohiksessa on tosi lyhyt. Jos työntää itsensä pieneen väliin niin sitten torvet raikaa ja käsimerkit viuhuu. MITEN IHMEESSÄ väliin "pääsee", jos välejä EI OLE
Vierailija kirjoitti:
Joskus tila täytyy vaan ottaa. Kaasu pohjaan ja reipas kiihdytys muun liikenteen vauhtiin, niin mahdut pieneenkin väliin. Vilkku päälle ja päättäväisesti sekaan. Maailmaan mahtuu mölyä ja torven törinää, ja enemmän se kertoo tööttääjästä itsestään.
Juu, mutta pelottaa kun takaa tullaan kovaa eikä tilaa anneta...
Ruoholahdessa taitaa liikkua paljon liikennelain ulkoa tuntevia palsta mammoja, jotka tietää, että on LAITONTA joustaa ja antaa tilaa liikenteessä.
Se tila pitää vain ottaa. Jos näin ei tee, kiihdytyskaistakin ruuhkaantuu kaikkien odotellessa pääväylälle pääsyä.
Tärkeintä on laittaa se vilkku päälle...se kertoo muille että haluat pois sieltä kiihdytyskaistalta moottoritielle. Toiseksi tärkeintä on arvioida vierellä menevä liikennevirta samalla kun kiihdytät oman nopeutesi vastaamaan sitä (Huom! Ei mitään kaasu pohjassa ördäystä ja väkisin päälle tunkemista mitä audi- ja bemarikuskit harrastavat, nuo saavat aina kunnon torvisoiton ja väistän vasta ihan viime tingassa). Sitten katsot liikennevirrasta sopivan aukon johon pyrit joko hieman hidastamalla tai kiihdyttämällä vauhtiasi. Moni arka kuski katsoo tarvitsevansa autolleen aivan liian ison tilan (esim. kahden ison pakun yhteenlaskettu pituus vaikka autona on joku pieni kauppakassi), mistä nuo ongelmat syntyvät. Joskus se vierellä olevan liikennevirta on katkeamaton ja silloin se vilkku on elintärkeä...laitat vilkun päälle niin kohtelias kuljettaja siinä vierellä höllää tai kiihdyttää sen verran vauhtia, että sinulle avautuu se riittävä väli liittymiseen.
Tuossa on tietysti monta asiaa, jotka täytyy havainnoida samanaikaisesti, mutta harjoittelulla se onnistuu. Jos et itse opi, niin käy ottamassa autokoulussa pari ajotuntia, joilla harjoittelette opettajan kanssa tuota liikennevirtaan liittymistä.
Lähtökohtahan on se että siellä tiellä jo ajavilla pitäisi olla riitävät turvavälit, että niihin väleihin mahtuu helposti, mutta ainahan näin ei ole vaan siellä ajetean persekärpäsenä tappitunutumalla kuin köyhän talon porsaat. Kai se on tämä suomalaisten kateus, joka saa pitämään välit lyhyenä ettei kukaan vain tuli eteen jonossa. Ajaminen olisi paljon rennomapaa, kun pidettäisiin pikkkusen paremmin riittäviä välejä.
Mutta tosiasiassahan auto mahtuu jo 5m väliin, eikä kukaan niin lähellä aja jatkuvasti.
Sopivaa väliä pitää katsoa jo siellä kiihdytyskaista alkupäässä ja jos ei usko että mahtuu sekaan, niin sitten on pakko pysähtyä sinne kiihdytyskaistan alkuun mahdollisimman aikaiseen vaiheeseen ja jäädä odottamaan että tulee sellainen rako johon uskallat mennä. Jos joutuu pysähtymään kiihdytyskaistan loppuun, niin siitä lähteäkseen tarviikin sitten todella pitkän vapaan välin. Kun näkee sopivan välin niin sitten sellainen kiihdytys että osuu oikeaan kohtaan liikennevirtaan ja samalla vauhdilla mitä liikennevirta kulkee. Jos väli on hieman ahdas, niin sitten kannattaa tähdätä lähelle etupuolelleen jäävää, sillä oman auton keulan sijaintia on helpompi arvioida kuin autonsa perää. Ja kun on saanut paikkansa, niin sitten hiljakseen sopiva etäisyys edellä menevään.
Aina joskus löytyy joku kusipää joka haluaakin estää eteensä siirtymisen ja kiihdyttää jotta riittävää rakoa ei jäisi. Usein piennar riittää siihen että voi jatkaa siirtymättä kaistalle ja sitten voidaan soittaa molemmin puolin torvea, vilkkutella valoja ja näytellä kansainvälisiä käsimerkkejä.
Jos ruuhkainen ramppi pelottaa, niin voi myös suunnitella ajoansa niin että välttää tilanteita. Voi mennä eri reittiä tai eri aikaan, niin saa harjoitusta vähän helpommissa tilanteissa.
Pk-seudulla annetaan kyllä tosi hyvin tilaa, kun laitat vilkun ajoissa päälle. Sitte sekaan vaan. Kyllä sitä pahimpiin ruuhka-aikoihin näkee niitäkin, jotka on pysähtyneet kiihdytyskaistan päähän. Se on kyllä vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on laittaa se vilkku päälle...se kertoo muille että haluat pois sieltä kiihdytyskaistalta moottoritielle. Toiseksi tärkeintä on arvioida vierellä menevä liikennevirta samalla kun kiihdytät oman nopeutesi vastaamaan sitä (Huom! Ei mitään kaasu pohjassa ördäystä ja väkisin päälle tunkemista mitä audi- ja bemarikuskit harrastavat, nuo saavat aina kunnon torvisoiton ja väistän vasta ihan viime tingassa). Sitten katsot liikennevirrasta sopivan aukon johon pyrit joko hieman hidastamalla tai kiihdyttämällä vauhtiasi. Moni arka kuski katsoo tarvitsevansa autolleen aivan liian ison tilan (esim. kahden ison pakun yhteenlaskettu pituus vaikka autona on joku pieni kauppakassi), mistä nuo ongelmat syntyvät. Joskus se vierellä olevan liikennevirta on katkeamaton ja silloin se vilkku on elintärkeä...laitat vilkun päälle niin kohtelias kuljettaja siinä vierellä höllää tai kiihdyttää sen verran vauhtia, että sinulle avautuu se riittävä väli liittymiseen.
Tuossa on tietysti monta asiaa, jotka täytyy havainnoida samanaikaisesti, mutta harjoittelulla se onnistuu. Jos et itse opi, niin käy ottamassa autokoulussa pari ajotuntia, joilla harjoittelette opettajan kanssa tuota liikennevirtaan liittymistä.
Sellaisen neuvon voisi sanoa että mielummin kiihdyskasistalla ajaa vähän liian nopeaa kuin liian hitaasti, sillä kaikissa autoissa on tehokkaat jarrut, joten pieni hidastus onnistuu vaivatta, kun sen sijaan kiihdys viimetingassa ei onnistu, ellei ole todella tehokas moottori.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla annetaan kyllä tosi hyvin tilaa, kun laitat vilkun ajoissa päälle. Sitte sekaan vaan. Kyllä sitä pahimpiin ruuhka-aikoihin näkee niitäkin, jotka on pysähtyneet kiihdytyskaistan päähän. Se on kyllä vaarallista.
Totta PK-seudulla suurin osa kuskeita on jo ymmärtänyt sen että liikenne sujuu paremmin kun pikkusen joustaa ja tarvittaessa luopuu oikeudestaan ja toivoo että joku toinen joustaa sitten kun on roolit on toisin päin. Mutta kyllä niitä kusipäitä mahtuu sekaan joka paikassa.
Hyviä ohjeita annettu. Ja tosiaan kannattaa tähdätä mahd lähelle edellä ajavaa, jos tilaa on vähän.
Pitäkää niitä välejä vähän isompana, ei se kymmenen metriä isompi väli teidän matkaa hidasta!
Tunkea härskisti väliin sovittamalla nopeutensa muuhun liikenteeseen. Jos on arka ja saamaton ei kannata lähteä liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on laittaa se vilkku päälle...se kertoo muille että haluat pois sieltä kiihdytyskaistalta moottoritielle. Toiseksi tärkeintä on arvioida vierellä menevä liikennevirta samalla kun kiihdytät oman nopeutesi vastaamaan sitä (Huom! Ei mitään kaasu pohjassa ördäystä ja väkisin päälle tunkemista mitä audi- ja bemarikuskit harrastavat, nuo saavat aina kunnon torvisoiton ja väistän vasta ihan viime tingassa). Sitten katsot liikennevirrasta sopivan aukon johon pyrit joko hieman hidastamalla tai kiihdyttämällä vauhtiasi. Moni arka kuski katsoo tarvitsevansa autolleen aivan liian ison tilan (esim. kahden ison pakun yhteenlaskettu pituus vaikka autona on joku pieni kauppakassi), mistä nuo ongelmat syntyvät. Joskus se vierellä olevan liikennevirta on katkeamaton ja silloin se vilkku on elintärkeä...laitat vilkun päälle niin kohtelias kuljettaja siinä vierellä höllää tai kiihdyttää sen verran vauhtia, että sinulle avautuu se riittävä väli liittymiseen.
Tuossa on tietysti monta asiaa, jotka täytyy havainnoida samanaikaisesti, mutta harjoittelulla se onnistuu. Jos et itse opi, niin käy ottamassa autokoulussa pari ajotuntia, joilla harjoittelette opettajan kanssa tuota liikennevirtaan liittymistä.
Sellaisen neuvon voisi sanoa että mielummin kiihdyskasistalla ajaa vähän liian nopeaa kuin liian hitaasti, sillä kaikissa autoissa on tehokkaat jarrut, joten pieni hidastus onnistuu vaivatta, kun sen sijaan kiihdys viimetingassa ei onnistu, ellei ole todella tehokas moottori.
Semmoinen pieni vinkki myös, että kiihdytyskaistallakin on nopeusrajoitus (eli et saa lämästä sillä hienolla firman Audilla kaasua pohjaan ja mittariin 170 km/h) ja siksi se nopeus sovitetaan liikennevirtaan, kuitenkin maksimissaan nopeusrajoituksen sallimaan.
Mutta muuten hyvä huomio, nopeus kannattaa yleensä nostaa reippaasti lähelle sallittua maksimia.
Naurettavinta on kun ajan vakkarilla autiolla motarilla ja kiihdytyskaistalta yritetään tunkea eteen/viereen,
kun ei osata yhtään sovittaa nopeutta.
Vai onko pakko yrittää eteen, muttei uskallate painaa sitä kaasua kun menis ylinopeutta?
Jonkin sortin luonnevika tollanenkin.
Lain mukaan se kiihdytyskaistalta tuleva sovittaa nopeutensa niin että pääsee motarille turvallisesti eikä
luulis olevan mahdoton tehtävä kun motarilla on vain yksi muu auto.
Kiihdytyskaistalla pitää todellakin kiihdyttää reippaastim Kaasu pidetään pohjassa kunnes muun liikenteen nopeus on saavutettu. Nopeusmittari unohdetaan tyystin ja laitetaan vilkku päälle.
Ahtaaseenkin rakoon mahtuu kun vaan ajaa siihen, ihan edelläajavan taakse. Kun siihen on päästy niin sitten himmaillaan se turvaväli.
Arkailemalla et saa mitään aikaiseksi -pahimmillaan pysähdyt sinne kiihdytyskaistan päähän mitä suurempaa idioottimaisuutta on vaikea keksiä.
No jaa, joka päivä ajan Ruoholahdessa ja länäriä ympäriinsä - ei ikinä mitään ongelmaa liittyä. Välillä pääsee kiihdyttämään heti 80 ja välillä körötellään 30 ja just ja just päästään johonkin rakoon.
Niin ja siis autoja on jonona hyvin usein kun pitää siitä mennä eli luontevat välit puuttuu.