Narsisti mielistelee minua ja pyrkii ystäväpiiriini
Näkee, että minut kannattaa tuntea ja pitää lähellä, koska asemani saattaa hyödyttää häntä myöhemmin. Aluksi narsisti kohteli minua huonosti, mutta kun sai tietää minusta enemmän, alkoikin mielistely.
Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä? Minua ehkä jopa vähän pelottaa mitä tuo narsisti keksii, jos en halua kuulua hänen piiriinsä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vaikka alaa, rupea psykologiksi.
Niiltä kun menee vuosia tunnistaa aito narsisti ja sinä olet vissiin ihan ilman koulutusta tost noin diagnosoinut tyypin alta aikayksikön.
Narskututka on vähän kuten homeoireet, kerran kun on altistunut, tunnistaa kyllä todella nopeasti.
Tai sitten hälytystila jää päälle... turhaan.
Sen kerran kun en ole intuitiotani kuunnellut, on ollut käydä huonosti. 70% viestinnästä on sanatonta.
Narsisti ei yleensä kykene kovin hyvään suunnitelmallisuuteen, mutta halu valtaan ja maineeseen on hänen heikko kohtansa, jota on helppo älykkään antisosiaalisen käyttää hyväksi. Tätä näkyy esim. lahkoissa, joissa narsisti on tyypillisesti pikkupomona ja antisosiaalinen vetelee langoista jonkin suuremman tavoitteen saamiseksi itselleen (esim. rahan)... Usein tämä toiminta on jotakin laitonta, koska kaikenlaiset laittomuudet kiehtovat antisosiaalisia.
Narsisteja puolestaan näkyy alemman tason johtajina ja esimerkiksi kokkeina. Ruohonjuuritasolla päsmäröimässä ja työpaikkakiusaamassa. Narsistisia naisia näkyy todella paljon julkisuudessa hakemassa huomiota ulkonäöllään. Antisosiaalisia on vaikeampi havaita. Heillä on usein päihdeongelmia. He ovat lähes poikkeuksetta hyvin julmia henkisessä ja fyysisessä väkivallassa puolisoaan kohtaan ja voivat tehdä tämän vain omaksi nautinnokseen. Narsisti toimii usein narsistisen raivon vallassa eikä tee paha samalla tavalla julman tietoisesti. Hän kärsii tilastaan itsekin (mutta ei usein tajua sitä itse). Antisosiaalinen kokee hyötyvänsä häikäilemättömyydestään ja tottelemattomuudestaan ja on niistä ylpeä! Hän ei halua parantua! Se on häiriö sosiaalistumisessa yhteiskuntaan. Antisosiaalinen ei koskaan tee, kuten häneltä odotetaan ja siksi hänen on vaikea pysyä töissä. Hän saattaa myös raivostuttaa läheisiään olemalla käyttämättä potentiaaliaan ja lahjakkuuttaan.
Narsisti on enemmänkin ylpeä ulkonäöstään tai jostakin maineikkaasta saavutuksestaan. Tästä itse erotan nämä kaksi niiden esiintyessä puhtaina. Suurimmalla osalla persoonallisuushäiriöisistä on kuitenkin useita häiriöitä päällekkäin, mikä vaikeuttaa tilannetta.
-sori ohis
Vierailija kirjoitti:
Siis voi vee mitä nillittäjiä keskustelussa tenttaamassa onko kyseinen ihminen oikeasti narsisti vai ei - tyyppillistä uhrin kokemuksen mitätöintiä. Mitä väliä sillä on vaikka kyseinen ihminen ei koskaan saisi narsistin diagnoosia, tällaisessa keskustelussa riittää ihan hyvin maininta edes narsistisesti käyttäytyvästä ihmisestä, se riittää kanssakeskustelijoille jotta he ymmärtävät mistä on kysymys. Kaikki tajuvat siis miten tämä ihminen käyttäytyy tuon sopivan määritteen avulla. Kysymys ei suinkaan siis ollut siitä miten tunnistaa narsisti vaan miten pysyä poissa narsistisesti käyttäytyvän lähipiiristä! ohis
Onko sinusta raskasta, että keskustelu ohjautuu suuntaan, jota et suunnitellut? Minusta tämä on kiinnostava keskustelu! Olet saanut jo hyviä neuvoja, anna ihmisten keskustella! Itse nillität...
Sinua kohdellaan juuri niin kuin annat kohdella.
Liittyyköhän kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön usein myös narsismia vai onko se vain manian myötä tulevaa käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voi vee mitä nillittäjiä keskustelussa tenttaamassa onko kyseinen ihminen oikeasti narsisti vai ei - tyyppillistä uhrin kokemuksen mitätöintiä. Mitä väliä sillä on vaikka kyseinen ihminen ei koskaan saisi narsistin diagnoosia, tällaisessa keskustelussa riittää ihan hyvin maininta edes narsistisesti käyttäytyvästä ihmisestä, se riittää kanssakeskustelijoille jotta he ymmärtävät mistä on kysymys. Kaikki tajuvat siis miten tämä ihminen käyttäytyy tuon sopivan määritteen avulla. Kysymys ei suinkaan siis ollut siitä miten tunnistaa narsisti vaan miten pysyä poissa narsistisesti käyttäytyvän lähipiiristä! ohis
Onko sinusta raskasta, että keskustelu ohjautuu suuntaan, jota et suunnitellut? Minusta tämä on kiinnostava keskustelu! Olet saanut jo hyviä neuvoja, anna ihmisten keskustella! Itse nillität...
En minä ollut ap vaan ohis ja edelleenkin tämän ketjun ohis. Rupeatko epäilemään jos joku kertoo avauksessaan koirallaan olevan kirppuja, millä ne saisi pois. Rupeatko silloinkin tenttaamaan ap:lta onko tällä koiraa edes ollenkaan (eihän meillä ole kuin hänen sanansa siitä), saati koiraa jolla olisi kirppuja. Kyllä kirput voivat olla jotain muutakin kutinaa. Rupeatko siis kyseenalaistamaan vastaavankin aloituksen kuin tämän narsistiaiheisen?
Minä olisin asiallisen ystävällinen ja pitäisin kiinni omista rajoistani. Välttelisin kaikkea ei-pakollista kanssakäymistä. Muuta tuskin voi suht huomaamatta tehdä. Koska ongelmahan on se tilanne jos n huomaa että häntä dissataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ollut ap vaan ohis ja edelleenkin tämän ketjun ohis. Rupeatko epäilemään jos joku kertoo avauksessaan koirallaan olevan kirppuja, millä ne saisi pois. Rupeatko silloinkin tenttaamaan ap:lta onko tällä koiraa edes ollenkaan (eihän meillä ole kuin hänen sanansa siitä), saati koiraa jolla olisi kirppuja. Kyllä kirput voivat olla jotain muutakin kutinaa. Rupeatko siis kyseenalaistamaan vastaavankin aloituksen kuin tämän narsistiaiheisen?
En tiedä, ketä nyt tarkoitat, mutta minusta kukaan ei väittänyt, ettei ap:n tilanteessa olisi kyse narsismista. Tuossa oli yleistä pohdintaa erilaisten persoonallisuushäiriöiden suhteista toisiinsa ja narsistin tunnistamisesta. Keskustelu rönsyili, kuten usein tapahtuu. En havainnut kyseenalaistamista, jossa oltaisiin lähdetty kumoamaan, että narsisti oli kyseessä. Enemmänkin peruskeskustelua ja pohdintaa. Täällä on paljon persoonallisuushäiriöisten uhreja, joista osa kävi antamassa vinkkejä. Ne kannattaa lukea. On muuten aika yleistä, että viatonta pohdintaa aiheen ympärillä pidetään uhkaavasti "kyseenalaistamisena", jos siinä esitetään erilaisia näkemyksiä. Etenkin suomalaisessa kulttuurissa tällaista on. Ulkomailla en ole vastaavaa havainnut ja keskustelussa on ihan normaalia pohtia "entä jos" -tyyppisesti, että olikohan ihan peräti psykopaatti eikä narsisti! Ei tässä astuta kenenkään varpaille.
Väittäisin, että henkilö jolla on aiemmin ollut narsisti lähipiirissään tunnistaa jatkossa vastaavat persoonat helpommin ja paljon aiemmin kuin ehkä muut ihmiset. Osaa kenties nähdä samanlaisia varoitusmerkkejä, joita aiemmassa ihmissuhteessa oli heti alussa mutta silloin ignoorasi ne. Ei tietystikään pidä ylitulkita, kyllähän välillä jokainen käyttäytyy itsekeskeisesti ja narsistisestikin. Mutta itse ainakin uskon tunnistavani narsistit, enkä tällaista henkilöä päästäisi lähipiirini. Kohtelias ja mukava voi olla mutta tietty etäisyys.