Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen avoimessa suhteessa, ihmisten suhtautuminen ärsyttää

Vierailija
09.10.2017 |

Tällä aloituksella ei ole oikeastaan muuta tarkoitusta kuin avautua.
Olen nainen ja ollut avoimessa suhteessa miehen kanssa nyt kolmisen vuotta. Tämä suhdemalli toimii meillä todella hyvin ja olemme tyytyväisiä. Lähipiirimme sen sijaan ei ole ja jostain syystä minä olen se joka saa asiasta jatkuvasti palautetta, mieheni saa olla ihan rauhassa.

Ei varsinaisesti kuuluteta suhdemalliamme turuilla ja toreilla, muttei myöskään salailla sen kummemmin. Miehen suvulle tämä paljastui jo melko alkuvaiheessa kun eräs sukulainen sattui näkemään minut baarissa tanssimassa hitaita ja suutelemassa toista miestä ja kiiruhti miehelleni ja siinä sivussa koko perheelle paljastamaan "petturin". Vaikka asia selitettiin, niin miehen perheen suhtautuminen minuun kylmeni välittömästi ja minua on sen jälkeen arvosteltu aika rankastikin ja päin naamaani v*ttuillaan vähän väliä.

Omalle perheelleni ei olla tehty tiliä, mutta kaveripiiristä suurin osa tietää. Suhtautuminen on enimmäkseen asiallista, mutta silti jatkuvasti tulee esimerkiksi näitä kommentteja (ja siis nimenomaan minulle):
- "Mä en kyllä voisi ikinä olla tuollaisessa suhteessa" (Ookoo, me sen sijaan voimme. Mitä jos jokainen saisi olla juuri itselleen sopivassa suhteessa?)
- "Miten sä kestät sen, että sun mies saattaa baarista päätyä jonkun toisen luokse?" (Hyvin, niin saatan päätyä minäkin. Ja niin muuten saattaa päätyä sinunkin miehesi tietämättäsi. Minun mieheni laittaa avoimesti viestiä jos menee jatkoilemaan etten turhaan odota kotiin.)
- "Ei tuo voi olla oikeaa rakkautta, sua käytetään hyväksi." (Kiitos, kun tiedät tunteemme toisiamme kohtaan paremmin kuin me itse. Ja miksi se olen juuri minä jota käytetään hyväksi? En itsekään osaa enää kuvitella monogamista suhdetta, meillä on näin hyvä.)
- "Seksi kuuluu vaan kahden parisuhteessa olevan ihmisen välille!" (Miksi? Jos teille seksi ja seksuaalinen kanssakäyminen on niin pyhää niin ei siinä mitään. Meille se on tärkeä osa suhdettamme mutta nautimme seksistä myös muiden kanssa.)

Näiden lisäksi jotkut kaveripariskunnan naiset jotka eivät yleisesti ottaen ole mustasukkaisia, vaikuttavat kuitenkin olevan minun paikalla ollessani hirveän huolissaan siitä, että iskisin silmäni heidän puolisoonsa. Ihan kuin olisin joku jatkuvasti saalistava harpyija joka ei voi pitää näppejään erossa yhdestäkään miehestä. Ei, en todellakaan koske tai lähesty toisten puolisoja (poislukien tietenkin, jos tietäisin että kyseisen parin suhde on myös avoin).

Mieheni ei ole tietääkseni kertaakaan saanut negatiivista palautetta. Ainoastaan pari yhdenillanjuttua on suuttunut jos mies on tullut maininneeksi tyttöystävästä, mikä nyt on ihan ymmärrettävää.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen aloitus. Olet aivan oikeassa, asia ei kuulu muille ja on kaksinaismoralistista jäkättää omia parisuhdeperiaatteitaan muille, varsinkin jos niitä jäkättää ja tuputtaa erityisesti naiselle.

Kaipa se on sitä, että useimmille ihmisille seksuaalinen uskollisuus vaan on todella tärkeää ja keskeistäkin suhteessa. Näin ajatettelevat useimmat miehetkin, ei pelkästään naiset.

Joten siinä sitten tavallaan läpikäydään ääneen sitä hämmennystä, kun äimistellään tuolla lailla sinulle. Hyväkäytöksistä tuo tietenkään ei millään tasolla ole.

Miten olet noihin vastannut? Oletko jaksanut sietää vai oletko katkaissut tuollaisiin välisi?

N50, jo kohta 31 vuotta yhden ja saman miehen kanssa

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Vastaan milloin mitenkin, enimmäkseen huumorilla tai neutraalisti, harvoin ihmiset kuitenkaan kyselevät loukkaamistarkoituksella, enimmäkseen varmaan tuosta hämmennyksestä johtuen kuten sanoit. Poislukien miehen perheen kommentit ja vihjailut joista olen oikeasti pahoittanut mieleni.

En ihmettele, että pahoitit mielesi. Toisaalta he varmaan peilasivat siihen tosiaan lähinnä omia ennakkoluulojaan ja vanhanaikaista moraalikäsitystään, eikä se ollut niinkään sinuun kohdistuvaa. Mutta tosiaan jos miehesi oli heille selittänyt, mistä on kyse ja SILTI haukkuivat sinua, niin ei kai tuollaiseen muutoin kannata reagoida kuin ottamalla etäisyyttä.

16

Vierailija
22/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on todella vaikeaa hyväksyä arvoja, jotka ovat toisenlaisia kuin heillä itsellään. Ja mieltymyksiä, jotka poikkeavat omista.

Miten itse esimerkiksi jaksaisit hyväksyä suhteen, jossa nainen on korostetun "naisellisessa" roolissa ja passaa miestään alistuvasti? Tai hyväksyisitkö vaikkapa moniavioisuuden?

Onhan näitä.

Itse pyrin ajattelemaan, että kaikki sellainen on ok, joka ei vahingoita muita. Rasismi tai sovinismi on siinä rajalla, koska ne kyllä uusintavat sellaisia yhteiskunnallisia asenteita, jotka vahingoittavat muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Olen itse ollut nuorena hetken ns. avoimessa suhteessa ja kysyn sinulta sitä, mitä silloin itse pohdin: miten huolehditte siitä, ettette saa tauteja ja tartuta niitä toisillenne ja/tai eteenpäin?

Vaikka meille kondomin käyttö oli itsestään selvää, koin rajoittavana ja aika ahdistavana sen, ettei periaatteessa edes suutelu saati sitten suuseksi ollut turvallista paljaalle iholle tehtynä. Koska suhde ei jatkunut pitkään, ei tähän dilemmaan ehtinyt löytyä ratkaisua. Millaiset rajat ja varotoimenpiteet teillä on?

t. ex-avoin

Arvaisin että riskillä mennään?

Vierailija
24/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette eroa jos toinen ei riitä.

Koska rakastamme toisiamme ja haluamme elää sekä vanheta yhdessä?

Ap.

Miksi suhteenne silti vaivaa sinua niin paljon, että teet aloituksen av:lla?

Luitko aloituksen? Minua suhteemme ei vaivaa, mutta lähipiiriämme tuntuu vaivaavan, ja se ärsyttää.

Mitä tulit av:lta hakemaan? Tuskin ajattelit, että täällä ainakaan enempää ymmärrystä ja tukea asiaan saa. Otaksun yhä, että et ole oikein täysin onnellinen, vaikka uskon sen kyllä, että et osaisi enää monogamisessakaan suhteessa olla.

Vierailija
25/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin pitkää vuodatusta kyllä kukaan jaksa lukea

Kannattaisko sun lukea välillä vaikka kirjaa, jos tuo tuntui pitkältä tekstiltä? Anteeksi ohis.

Vierailija
26/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua.... olin aikoinaan avoimessa suhteessa ja joskus kävi jopa sitä, että miehet julistivat minua huonoksi naiseksi ja lumpuksi ja kertoivat tietävänsä että en todella rakasta poikaystävääni ja sitten samaan aikaan myös vonkasivat pillua. En kyllä heille antanut. Mutta muiden kanssa pidin hauskaa. Toivottavasti maailma muuttuisi. Nyt kun olen äiti-ihminen, en voi enää paneskella ympäriinsä, varmaan lastensuojelu hakisi lapset pois ja naapurit sylkisi naamalle jos miehet vaihtuisivat. Nykyinen miesystäväni kyllä on paneskellut puolta Suomea ja se ei tunnu haittaavan ketään. 

Vierailija
27/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua.... olin aikoinaan avoimessa suhteessa ja joskus kävi jopa sitä, että miehet julistivat minua huonoksi naiseksi ja lumpuksi ja kertoivat tietävänsä että en todella rakasta poikaystävääni ja sitten samaan aikaan myös vonkasivat pillua. En kyllä heille antanut. Mutta muiden kanssa pidin hauskaa. Toivottavasti maailma muuttuisi. Nyt kun olen äiti-ihminen, en voi enää paneskella ympäriinsä, varmaan lastensuojelu hakisi lapset pois ja naapurit sylkisi naamalle jos miehet vaihtuisivat. Nykyinen miesystäväni kyllä on paneskellut puolta Suomea ja se ei tunnu haittaavan ketään. 

MIten oikeasti jaksatte miehiä kun he haluavat teiltä seksiä ja sylkevät päälle? En ikinä voisi elää noin eri sääntöjen suhteessa. Miehen ja naisen valtaero on oksettava, te olette täysin alisteisia seksiorjia.

Vierailija
28/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap oikein kuvittelee? Miksette pidä salassa tuota? Ihan kuin aikaisempi sukupolvi ymmärtäisi tuollaista suhdetta. Tai suurinosa nykysukupolvestakaan.

Ei mitään uutta maailmanhistoriassa. Avoimet suhteet ovat yleistyneet taas. 60- ja 70-luvuilla näitä oli myös ja vapaasta rakkaudesta puhuttiin paljon.

Mitä väliä? Jokainen eläköön sellaisessa suhteessa kuin heille sopii.

Vierailija
29/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap oikein kuvittelee? Miksette pidä salassa tuota? Ihan kuin aikaisempi sukupolvi ymmärtäisi tuollaista suhdetta. Tai suurinosa nykysukupolvestakaan.

Ei mitään uutta maailmanhistoriassa. Avoimet suhteet ovat yleistyneet taas. 60- ja 70-luvuilla näitä oli myös ja vapaasta rakkaudesta puhuttiin paljon.

Mitä väliä? Jokainen eläköön sellaisessa suhteessa kuin heille sopii.

Tietenkin voi elää. Mutta en kyllä ymmärrä miten voisi olettaa jonku vaikka 50-luvulla syntyneen hyväksyvän tuollaista käytöstä. Ei kyllä mene minunkaan seksuaalimoraalin läpi, vaikken tietty tuomitsekkaan. En vain itse pystyisi moiseen.

Vierailija
30/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vanhoja ap  ja mies ovat?

Kohta eläkeiässä.

Vierailija
31/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten oikeasti jaksatte miehiä kun he haluavat teiltä seksiä ja sylkevät päälle? En ikinä voisi elää noin eri sääntöjen suhteessa. Miehen ja naisen valtaero on oksettava, te olette täysin alisteisia seksiorjia.

Kuka tätä kysyy? Joku mieskö? Vai joku sukupuoleton ihminen? Jos olet nainen, niin kuinka itse jaksat miehiä? Itseäni todellakin häiritsee miesten ja naisten valtaero, ja siksi olen feministi. Seksistä tykkään, ja kun olen hetero, niin pakko jaksaa niitä miehiä. Se että alkaisin olla joku siveyden sipuli, joka estää itseltään ja muilta seksin, ei tätä naisten ja miesten valtaeroa millään tavalla muuta. Päin vastoin kannattaa naistenkin rohkeasti tehdä oman mielen mukaan, vähitellen maailma muuttuu ja meillekin suodaan samat vapaudet kuin miehille.

Vierailija
32/32 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomihan ei suojaa anna 100% eli melkoisella riskillä vedätte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän