Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vierasperäiset nimet täysin suomalaisella ärsyttävät, mutta

Vierailija
09.10.2017 |

silti ei ärsytä nykyisin suomen kielen valtaavat vierasperäiset sanat, joille on täysin sopiva ilmaisu suomen kielellä. Esimerkiksi "detalji"

Miksi ei ole ok, jos lapsen nimi on Abigail Virtanen, mutta on ok viljellä englanninkielisiä fraaseja suomalaisen puheen joukkoon?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nimivalinnassa on kyse erikoisuudentavoittelusta helpomman kautta. Ei edes yritetä keksiä kotimaista harvinaista nimeä ja halutaan erottua junteista. Käy kyllä usein tarkoitustaan vastaan.

Vierailija
2/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan tuota detalji sanaa. Ja ensimmäinen kerta kun vielä todistin sen oli Ilta-sanomat, eli aikalailla luettu lehti. Miksi suomenkieltä ei voi arvostaa sellaisenaan vaan työntää jotain väkisin väännettyjä ulkomaan sanoja. Varsinkin kun meillä löytyy tuolle sanalle vastine: yksityiskohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo ärsytä vain tällä palstalla jengiä, joiden mielestä etu- ja sukunimen tulisi sointua yhteen, tyyliin Eino Leino?

Huvittavimpia ovat nämä, joiden mielestä ääkköset ja -nen -pääte yhdistettynä vierasperäiseen etunimeen on ehdottomasti paheksuttavaa.

Vierailija
4/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä kieltämättä jotakin huvittavaa, kun maailmalla hyvin eksoottiseen suomalaisnimeen on yhdistetty kansainvälinen tusinajunttinimi.

Vierailija
5/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on skotti ja pojalla hänen sukunimensä, mutta etunimi on aivan tavallinen suomalainen eli nimi on tyyliä Kaapo McFarlane. Kukaan skottisukulaisista, ei pidä nimeä outona ja suomalaisetkin tädit on iloisia kun pojalla on suomalainen nimi. Mulle on ihan sama mitä mieltä tuntemattomat on meidän lapsen nimestä, kunhan itse tykätään.

Vierailija
6/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nimivalinnassa on kyse erikoisuudentavoittelusta helpomman kautta. Ei edes yritetä keksiä kotimaista harvinaista nimeä ja halutaan erottua junteista. Käy kyllä usein tarkoitustaan vastaan.

Tämähän on vain sinun oma tulkintasi asiasta. Ja sen huomaa. Et ole lainkaan perehtynyt Suomen historiaan ja Suomessa aiemmin annettuun nimiin. Vielä sata vuotta sitten oli varsin tavallista, että suomalaisilla oli sekä ruotsalais- että venäläisperäisiä nimiä, ja niiden lisäksi ihan tavan suomalaisilla oli paljon muunneltuja nimiä, esim. Kristina, Katrina, ym. 

Lisäksi kysymys tuskin on vanhempien erikoisuuden tavoittelusta, vaan he yksinkertaisesti pitävät jostain tietystä nimestä. Olet itse ilmeisesti muutosvastarintainen ja vastustat muutosta. Nimistö on kuitenkin asia, joka muuttuu jatkuvasti ja on aina niin tehnyt. Ja se muuttuu nimenomaan siten, että hieman uudenlaisia nimiä keksitään ja sitten niiden suosio kasvaa. Esim. Sari ja Anne ovat olleet aikanaan vierasperäisiä, outoja nimiä. Samaten Jenni, joka on suomen versio Jennystä ja Jenniferistä.

Vierailija
7/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jotenkin huomaa, että nämä "ulkomaisten nimien vihaajat" eivät ole kovin koulutettuja. Eivät siis tunne Suomen historiaa ja tiedä, että Suomessa ei todellakaan ole aina annettu mitään Anneja ja Matteja. Se selviää ihan kuolinilmoituksiakin lukemalla, että kautta historian on annettu harvinaisempia nimiä. Lisäksi ei ymmärretä yhteiskunnassa tapahtuvaa jatkuvaa muutosta; nimistön muuttumista ja siihen liittyen myös laajempaa yhteiskunnallista muutosta. Nämä vastustajat kuvittelevat kyseessä olevan jokin uusi juttu, että myös harvinaisempia tai ulkoperäisiä nimiä annetaan. Niin on kuitenkin aina ollut ja tulee olemaan. Ja se on hieno asia, että nimistössä on variaatioita. 

Vierailija
8/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ihmettelen, että missä pullossa valtaosa ihmisistä tällä palstallakin kasvaa? Oletteko lainkaan tekemisissä ns. koulutettujen/uralla edenneiden ihmisten kanssa? Jos olisitte, niin olisitte ehkä huomanneet, että Suomi on pullollaan Ann-Marie Korhosia ja Valter Ryhäsiä, jotka ovat erittäin merkittävissä yhteiskunnallisissa asemissa lääkäreinä, diplomaatteina ym. Ei se nimi naista/miestä pahenna. Jos selaatte vaikka jonkin koulun erityisluokan opettajien nimilistaa, niin eiköhän sieltäkin löydy 1-2 varsin harvinaista nimeä.

Vierailija
9/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ärsytä, huvittaa vain tietyissä tapauksissa. Nimestähän voi tunnistaa jopa yhteiskuntaluokan, kun monesti alempi luokka antaa lapsilleen ns. hienoja etunimiä tyyliin "Alexandra Jessica Mutikainen".

Englanninkieliset sanat ja fraasit suomenkielisessä tekstissä ja puheessa ärsyttää kyllä. Jos sanalle on olemassa ihan järkevä suomenkielinen vastine, miksi ihmeessä käytetään englanninkielistä sanaa? Näin se kieli kuolee sana kerrallaan.

Vierailija
10/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ärsytä, mutta voin kyllä anonyyminä sanoa että en mä ainakaan haluaisi supisuomalaisena nimeä joka saisi mut kuulostamaan ulkomaalaistaustaiselta tai esim. suomenruotsalaiselta vaikken osaa ruotsia yhtään

Vierailija
11/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kielten opettajan, joka vihaa noita lainasanoja, jos suomenkielinen vastine on olemassa. 

Vierailija
12/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta pitää ärsyyntyä. Sietäminen on hengen laiskuutta.

Vierailija
13/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden kielten opettajan, joka vihaa noita lainasanoja, jos suomenkielinen vastine on olemassa. 

No vautsi, itse olen huomattavasti korkeammin koulutettu kuin kielten opettaja ja minulla ei ole mitään kansainvälisiä nimiä vastaan. Ehkä pientä karrikointia sinulta esittää esimerkkejä "Alexanra Jurvanen", kun nimet harvoin noin yksioikoisia ovat. Nimi voi olla vaikka Aurelia Leino ja se on täällä sinulle "ongelma". Herrajumala, aikuinen ihminen. Jos olisit koulutettu ihminen, niin kehottaisin sinua pohtimaan sitä, miksi sinulla on niin vahva tarve sosiaalisesti normittaa suomalaista yhteiskuntaa? Miksi et hyväksy muiden valintoja sellaisinaan, vaan sinulla on tarve puuttua niihin ja normittaa niitä vääriksi? Mutta, koska huomaan, että et ole koulutettu, niin tämä varmaan olisi sinulle hivenen haasteellista.

Vierailija
14/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vautsi, itse olen huomattavasti korkeammin koulutettu kuin kielten opettaja ja minulla ei ole mitään kansainvälisiä nimiä vastaan. Ehkä pientä karrikointia sinulta esittää esimerkkejä "Alexanra Jurvanen", kun nimet harvoin noin yksioikoisia ovat. Nimi voi olla vaikka Aurelia Leino ja se on täällä sinulle "ongelma". Herrajumala, aikuinen ihminen. Jos olisit koulutettu ihminen, niin kehottaisin sinua pohtimaan sitä, miksi sinulla on niin vahva tarve sosiaalisesti normittaa suomalaista yhteiskuntaa? Miksi et hyväksy muiden valintoja sellaisinaan, vaan sinulla on tarve puuttua niihin ja normittaa niitä vääriksi? Mutta, koska huomaan, että et ole koulutettu, niin tämä varmaan olisi sinulle hivenen haasteellista.

Ts. Miksi sinulla on henkilökohtainen tarve normittaa muita ihmisiä? Miksi sinulla olisi etuoikeus määritellä, mitä suomalaisuus voi pitää sisällään (huomioiden nimistön muuttuvuuden ja sen, että Suomessa on aina annettu harvinaisempia ja vierasperäisempiä nimiä)? Mistä tämä tarpeesi kumpuaa ja mihin se perustuu? Tosielämäänhän se ei perustu, eikä varsinaisesti lapsen etuunkaan, koska on ihan fakta, että suomalaisessa yhteiskunnassa pärjää yhtä hyvin Ann-Marie kuin Marikin. 

Vierailija
15/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että kysymys on aikuisen ihmisen epävarmuudesta ja jopa jonkinlaisesta koulukiusaukseen verrattavissa olevasta käytöksestä? Miksi et anna kaikkien kukkien kukkia? Mikä uhka se on sinulle, että joku antaa omasta preferenssistäsi poikkeavan nimen? Miksi se herättää sinussa niin vahvoja intohimoja, vaikka esim. naapurin lapsen harrastusvalinta tuskin kiinnostaa? Vai eikö ole mitään muuta millä päteä, niin pädetään sitten omalla Sari  Kaarina Pullanen -nimellä päivät pitkät av:lla. 

Vierailija
16/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla kouluttamaton kuin huonosti koulutettu.

Vierailija
17/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vaan kommentteja

Vierailija
18/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, tyttäresi on nimeltään joku Ann-Sofie tai Merdelia.

Vierailija
19/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä vastaus liittyy mitenkään tuohon lainaamaasi kommenttiin..? Aika jäätävä purkaus, joka ei liity millään tavalla tuohon mitä edellinen sanoi :D

Vierailija
20/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005280836.html

" Alemmat sosiaaliluokat haluavat nimenannollaan hienostella ja antaa hienomman tuntuisia nimiä."

Avautukaa lisää vaan, vaikka faktat on pöydässä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi