Koti/verkkokoulu
Eli joo, oon 8-luokalla tällä hetkellä. Mulle on alkanut riittämään tää koulu. Joka päivä, kun meen sinne alkaa heti ahdistamaan. Opettajat, oppilaat, luokat, tehtävien tarkistus ja ryhmätyöt aiheuttavat eniten minulle ahdistusta. Myöskin käytävällä kävely ei ole ikinä mukavaa, kun ovat aina täynnä ihmisiä. Kaiken lisäksi minulla on masennus ja PTSD. Koulun käynti ei vain enään suju joten päätin kysyä äitiltäni, että saisinko käydä kotikoulua tai verkkokoulua. Äiti sanoi, että minusta tulisi syrjäytynyt jos en kävisi peruskoulua. Olen itse introvertti, mutta tapailen oikeastaan aika paljon kavereita koulun jälkeen. Olin riidellyt tästä äitini kanssa ja oli haukkunut minua tyhmäksi ja sairaaksi! Oli myös sanonut, että minun pitäisi katsoa peiliin. Äiti kyllä myöhemmin tuli pyytämään anteeksi kun olin lukittautunu huoneeseeni itkien. Sanoipa vain, että varaa psykologille ajan ja minun pitäisi kestää koulua nämä viimeiset vuodet ja lukio/amis. Kaiken lisäksi oli sanonut, että "Kaikki alkaa tulla paremmaksi." vaikka toisinpäin minulla on. En enään vain kestä. Joka päivä itkettää kun pitäisi mennä kouluun ja minulle ei vain ole hyvät oltavat siellä. Psykologi on myös aivan kamala eikä auta asiassa yhtään sen enempää. Päätin myös etten vain enään mene kouluun, vaikka pakotettaisiin. Onko teillä ajatuksia tilanteesta? Mitä minun pitäisi tehdä? Kouluun kyllä en enään suostu menemään.
Isoin ongelma on siinä, että koti-ja verkokoulu sopivat lähinnä niille, joilla elämä on viimeistä piirtoa myöten hallinnassa, ja jotka pystyvät pitämään huolta itsestään ja pärjäävät kaikissa olosuhteissa - koska sun pitäisi siellä pystyä pitämään huolta kaikesta oppimisestasi - sekä sen hanskaamisesta, mitä sun pitäisi oppia, että sen hanskaamisesta, miten sen oppisit, että sen hanskaamisesta, miten aikataulutat oppimisesi että sen hanskaamisesta, miten huolehdit oppimisesi tasoista - että lisäksi sosiaalisesta puolesta. Rehellisesti sanottuna, jos sulla on vaikeuksia selvitä koulussa käymisestä kun siellä opettajat auttavat tässä, sulla ei ole juurikaan mahdollisuuksia selvitä koti- tai verkkokoulussa. Kyse ei ole pelkästään siitä, että teet ne tehtävät. On hyvin todennäköistä, että kotikoululla saattaisit itsesi tilaan, jossa et pysty mihinkään jatko-opintoihin. Äitisi on oikeassa, se syrjäyttää tehokkaasti.
Toinen, toistaiseksi pienempi, mutta tulevaisuudessa sulle kasvava ongelma on se, että sinä todella olet sairas. Jos sulla todella on masennus ja PTSD niin kyllä, sinä olet sairas. Tarvitset hoitoa, vaikka spsykologi tuntuukin raskaalta ja vaatii kaikenlaista.