Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä ilman lapsia.

Simotuuli
09.10.2017 |

Olen 40+ mies keski-suomesta. Lapsia minulla ei ole. Tapasin leikkimielellä kymmenkunta yh-äitiä kuluneen vuoden aikana kerätäkseni kokemusta lapsiperheiden arjesta. Tätä ennen olen tapaillut pelkästään sinkkuja. Nyt siis kuitenkin näin, ihan vaihtelun vuoksi. Olen komea, varakas ja mukava mies joten naisseuran saaminen ei ole koskaan ollut ongelma. Yh-äitejä narrasin lapin ja uudenmaan alueella. Liikkuva työni mahdollisti tämän.

Miltä se sitten tuntui? Lyhyesti, työltä. Yh-äidit oli pääosin kivoja mutta kitisevät, yöllä parkuvat lapset koettelivat hermoja. Kiintymystä "toisen miehen" lapsiin en koskaan kokenut. Muutaman hellyyden hetken ehkä. Tunne katosi kyllä hyvin pian, viimeistään seuraavan yön itkukonsertissa tai vastaavassa kohtauksessa. Pienten lasten kanssa liikkuminen urbaanissa ympäristössä oli yhtä tuskaa. Koko ajan pitäisi olla valppaana ettei taapero jää jonkun alle. Ruokailuissa lapsille tärkeintä tuntui olevan aterialla leikkiminen ja usein einekset olivatkin joko liinalla tai lattialla. Ja sitten se jatkuva kieltäytyminen... Suihku, päiväkotiin lähtö, nukkumaan meno, vaatteiden pukeminen yms. Sanoinkuvailematon extreme kokemus.

Yh-äidit olivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta helliä ja vastuuntuntoisia. Rakkautta riitti sekä minulle että lapsille. Valitettavan usein vahvan panssarin alla oli kuitenkin hermoloppu nainen, joka vain etsi kuumeisesti apua arjen pyörittämiseen. Tämä kuvio toistui usein. Sinänsä ihan luonnollista. Kun nainen lopulta ymmärsi että olin vain turistina tutustumassa yh-elämään, kenkää tuli. Tämäkin täysin loogista. Kuvio toistui siis yli kymmenen kertaa.

Summa summarum. Vuoteni "varaisänä" oli ihan mielenkiintoinen. En missään vaiheessa tuntenut että voisin mistään hinnasta jäädä näihin suhteisiin kiinni pidemmäksi aikaa. Vastuu ja huoli omasta terveydestä oli aina päällimmäisenä. Unettomuus, kitisevät lapset sekä perheenisän arjen vastuun pakoilu oli työlästä. Jonkin verran omaa aikaa sai järjestettyä keksityillä ylitöillä. Ylitöiden verukkeella pääsi sitten livahtamaan tuopille kavereiden kanssa tai vaikka kuntosalille.

Perheenisän arki on rankkaa. Perheenäidin arki on rankempaa. Kokeiluni ja perheturismin pohjalta voin todeta että lapsiperheen pyörittäminen vaatii todella paljon. Miettikää hetki ennen kuin ryntäätte vanhemmuuden iloihin.

Päätän raporttini tähän. Osaksi surullisena, osittain voimaantuneena. Kauan olin miettinyt olisiko minusta isäksi. Nyt tiedän. Tiedän myös syyn siihen miksi lukuisien lapsiperheiden parisuhteet päättyvät eroon. Taakka on musertava. Jatkan omaa elämääni ja hymyilen joka aamu kun herään hiljaisuuteen.

Vapaana kuin taivaan lintu.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että alle kuukauden deittailun jälkeen sut on esitelty lapsille? Joopa joo...

Vierailija
2/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikymppisen miehen lapset on 10 - 20 vuotiaita ja eivät yövalvota. Sikäli et ole totuutta etsinyt.

Mä aina jaksan ihmetellä miesten aivoituksia täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks juttu,

toisten lapsista et välttämättä välitä koskaan, mutta omat lapset ovat asia erikseen.

Omieni eteen tekisin mitä tahansa, aina.

T. Isä

Vierailija
4/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei susta olisikaan isäksi, joten parempi, ettet saa lapsia. Kuolet yksinäisenä ja vihattuna.

Onhan tämä rankkaa, neljään kuukauteen ei ole nukuttu täyttä yötä. Siitä huolimatta en vaihtaisi isyyttä mihinkään.

Vierailija
5/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli nelikymppisen miehen lapset on 10 - 20 vuotiaita ja eivät yövalvota. Sikäli et ole totuutta etsinyt.

Monet hommaa ne lapset vasta lähempänä 40.

Mun mies on 49, lapsi 10 ja kyllä vaan yövalvotti meitä viikonloppuna, harvinaista, mutta niin vaan kömpi viereen pyöriskelemään 04 aikoihin.

Että älä yleistä.

Vierailija
6/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot sairas ihminen. Että oikeen 10 yh mammaa ollu kokeilussa? Onko ihmiset noin muutenki vaan pelinappuloita sun pelilaudallas?

Vierailija
7/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkulikka erosi viime vuoden marraskuussa ja on tänä aikana esitellyt lapsilleen jo neljä isäpuolta.

Toinen ystävä puolisen vuotta sitten ja kuviossa ollut kaksi isäpuolta.

Vierailija
8/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se olikaan keskimääräinen ikä tulla vanhemmaksi...

Vierailija
9/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks juttu,

toisten lapsista et välttämättä välitä koskaan, mutta omat lapset ovat asia erikseen.

Omieni eteen tekisin mitä tahansa, aina.

T. Isä

Minä en koskaan  oppinut välittämään omista lapsistani.

Vierailija
10/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei susta olisikaan isäksi, joten parempi, ettet saa lapsia. Kuolet yksinäisenä ja vihattuna.

Onhan tämä rankkaa, neljään kuukauteen ei ole nukuttu täyttä yötä. Siitä huolimatta en vaihtaisi isyyttä mihinkään.

Lapsetko tehty tyydyttämään omaa yksinäisyyden pelkoa?! 

Vierailija
11/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, deittailin siis yli kymmentä naista. Valikoin naisia joiden lapset alle kouluikäisiä. Keskimääräisesti alle kaksi viikkoa riitti että minut pyydettiin vierailulle kotiin lapsia tapaamaan. Joskus tapasin lapset jo seuraavana aamuna. Joku kommentoi että kuolen yksinäisenä ja että olen sairas? Kiitos huolenpidosta mutta voin oikein hyvin, urheilen ja minulla on paljon ihmissuhteita, hyvä työpaikka sekä 0e velkaa. En huijannut ketään, kerroin olevani liikenteessä kokeilumielessä, en lupaillut mitään. Useiden tapaamieni naisten kanssa olen edelleen läheisissä väleissä. Osan kanssa toki riitauduin mutta c`est la vie. Rakastan naisia - jatkossa ilman lapsia, tosin.

Vierailija
12/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas tavannut erikoisia äiti-lapsi pareja.

Useat minun tuntemat taaperot nukkuvat jo kokonaisia öitä ja pitävät juuri esim. suihkussakäynnistä todella paljon ja syövät ruokaakin kun nälkä tulee.

Usein pikkutaaperoita jotka eivät osaa vielä kulkea nätisti vieressä kuljetetaan rattaissa, tai ainakin rattaat on mukana jos mennäänkin kaupungille.

Lisäksi tuntemissani eroperheissä lapsi/lapset on viikko-viikko systeemillä, joten kyllä sitä lapsivapaata aikaa on vaikka kuinka.

Vierailija
13/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet hommaa ne lapset vasta lähempänä 40.

Mun mies on 49, lapsi 10 ja kyllä vaan yövalvotti meitä viikonloppuna, harvinaista, mutta niin vaan kömpi viereen pyöriskelemään 04 aikoihin.

Että älä yleistä.

Mieheni oli 44 kun lapsemme syntyi. Ei kyll'k''n juuri ole valvottanut, hyväuninen on aina ollut.

Vierailija
14/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaislikalla ja avomiehellään oli molemmilla uudet kierroksessa ennen kuin olivat muuttaneet virallisesti erilleen. Kolme kuukautta uudessa suhteessa oltuaan, sukulaislikka muutti uuden miesystävänsä kanssa yhteen. Lapset suoraan vanhasta kodista uuteen ja uuden isäpuolen kanssa saman katon alle. Kyllä jotkut äidit ja isät varmistavat seurusteluasiansa ensimmäisenä ja eivät erityisesti mieti, miten mahtaa vaikuttaa lapsiin. 

Vierailija
15/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simotuuli kirjoitti:

Niin, deittailin siis yli kymmentä naista. Valikoin naisia joiden lapset alle kouluikäisiä. Keskimääräisesti alle kaksi viikkoa riitti että minut pyydettiin vierailulle kotiin lapsia tapaamaan. Joskus tapasin lapset jo seuraavana aamuna. Joku kommentoi että kuolen yksinäisenä ja että olen sairas? Kiitos huolenpidosta mutta voin oikein hyvin, urheilen ja minulla on paljon ihmissuhteita, hyvä työpaikka sekä 0e velkaa. En huijannut ketään, kerroin olevani liikenteessä kokeilumielessä, en lupaillut mitään. Useiden tapaamieni naisten kanssa olen edelleen läheisissä väleissä. Osan kanssa toki riitauduin mutta c`est la vie. Rakastan naisia - jatkossa ilman lapsia, tosin.

En tajua, miksi tämä ihmetyttää. Tälläkin palstalla monet ovat olleet sitä mieltä, että kyllä yh:n pitää saada seurustella niin kuin muidenkin. Eli käytännössä kuulemma tarkoittaa nimenomaan sitä, että miesystävät tuodaan heti lasten luo, kun halutaan tavata uutta seurustelukumppania. Tullut siis esille ketjuissa, joissa on pohdittu, milloin on sopivaa esitellä uusi kumppani lapsille. Monet esittelevät heti, koska muuten seurustelu on liian vaikeaa.

Vierailija
16/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan avoin ja rehellinen postaus ap. Arvostan ja ymmärrän kyllä. Itsekkin kaipaan vapauttani.

Vierailija
17/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitsit kaikki, joilla oli alle kouluikäisiä lapsia? Elämä helpottuu paljon kun lapset kasvavat.

Vierailija
18/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinua ob kyllä huijattu. Tutkimusten mukaan laosen hankkiminen ei tee ihmistä yhtään vähemmän yksinäiseksi nyöhemmälläkään iällä.

Vierailija
19/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oot sairas ihminen. Että oikeen 10 yh mammaa ollu kokeilussa? Onko ihmiset noin muutenki vaan pelinappuloita sun pelilaudallas?

Kun nainen tekee sitä samaa, on se voimaantunutta lutkailua, mitä ei saa arvostella koska tasa-arvo.

Niinpä.

Vierailija
20/23 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin näkökulman, mutta näin lapsettomana sinkkunaisena ihmettelen, että miksi silti miehille tuntuu deittimaailmassa olevan iso miinus se, että mulla EI ole lapsia. Todella usein kiinnostus jotenkin lopahtaa sen takia että minua pidetään ikään kuin luonnottomana naisena kun olen 38-vuotias eikä mulla ole lapsia ollenkaan. Jos syy olisi esim. lääketieteellinen, se ehkä hyväksyttäisiin, mutta kun se on vain etten ole halunnut lapsia (enkä halua jatkossakaan), niin ilmeisesti siitä tulee olo kylmästä, luonnottomasta naisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä