Mitä mieltä miehestä, joka synnyttää lapsen?
Aiheesta ei näköjään ole keskustelua, vaikka lienee aika kuuma peruna.
Voiko mies synnyttää?
Kommentit (24)
Miten tarkkaan nämä ihmiset tutkitaan psyykkisesti ennen sukupuolenvaihtoa, jota ei sitten viedäkään loppuun asti? Miksi sos.tunnus annetaan ennen prosessin päättymistä.
Epänormaalia. Kyllä naisen kuuluu olla nainen ja miehen mies.
Miten ne hormonihoidot vaikuttaa lapseen? Ei voi olla kovin terveellistä, vaikka ei raskauden aikana käyttäisikään.
Mikä mies? Yksi friikki se vaan on.
Tehköön mitä lystää, ei ole mun ongelma.
Biologinen mies ei voi synnyttää. Ainoastaan biologinen nainen ja biologinen intersukupuolinen voivat synnyttää. Jälkimmäinen on harvinaista, mutta ei mahdotonta. Intiassa on intersukupuolinen ihminen, joka synnytti kaksoset hiljattain, siitä uutisoitiin Suomessakin.
Transsukupuoliset ovat luku erikseen.
Ihmettelen vähän sitä, miten he kestää sen dysforian. Eikö koko transitiossa ole kyse siitä, ettei kestä elää sitä väärältä tuntuvaa naisen elämää väärässä naisen vartalossa väärissä sosiaalisissa naisen rooleissa, sitten kuitenkin raaskii keskeyttää prosessin ja mennä sinne naisena olemisen syvään päähän, jota vartalonmuutoksineen jne. ei aina meinaa kestää cis-naisetkaan. Täytyy tosi kovasti haluta sitä lasta, luulen.
Ei ole mitään erityistä mielipidettä. Eiköhän tämä transmies tiedä itsekin syntymässä määritellyn biologisen sukupuolensa. Media ja jotkut ihmiset yleensä (netissä kommentoijat) sekoittavat sosiaalisen identiteetin, biologisen. juridisen yms. yhdeksi mössöksi. Ihmisten pitäisi ymmärtää että sukupuolen määrittäminen yksistään vain genitaalien perusteella ja ainoastaan mieheksi tai naiseksi johtaa ongelmalliseen tilanteeseen, koska sukupuoli on monimutkainen kokonaisuus uros-naaras janan variaatioita geneettisen, kromosomaalisen, anatomisen, hormonaalisen, sosiaalisen ja psygologisen sukupuolisuuden tasoilla. T. Transnainen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tarkkaan nämä ihmiset tutkitaan psyykkisesti ennen sukupuolenvaihtoa, jota ei sitten viedäkään loppuun asti? Miksi sos.tunnus annetaan ennen prosessin päättymistä.
Kai olet tietonen että operaatioita annetaan ihan sen mukaan, miten paljon lääkärit ja hoitajat kokee tarpeelliseks ihmisen jaksamisen kannalta? Ei sen pohjalta että tyyppi vaikuttaisi enemmän mieheltä tai naiselta.
Ei kohdunpoistoja ihan sormia napsauttamalla anneta, koska nekin maksaa rahaa, jota voisi säästää jättämällä kohdun poistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se prosessi sinun mielestäsi päättyy? Miksi sinä olet mielestäsi oikea taho sanomaan milloin sukupuoltaan korjaavan ihmisen prosessi on valmis?
Itse en ymmärrä asiasta syntynyttä kohua, onhan tuo tavallaan "hauska" otsikko että mies on raskaana mutta sitten kun on lukenut jutun ja tietää mistä kyse niin.. Mitä sitten? Ei tuo asia kuulu kenellekään muulle eikä vaikuta meidän kenenkään elämään millään lailla. Olin jotenkin ihan hämmentynyt kun tästä(kin) oli tietty porukka ihan vauhkona ja huutavat suut väärällään että MIES EI VOI OLLA RASKAANA ULIULIULIIIII!!!!! Niinkun miksi :D Mitä se heille kuuluu kuka tässä maassa on raskaana ja mitä raskaana olevan henkkarissa lukee. Yksi perustelu joka toistuu oli että ei voi ottaa rusinoita pullasta ja pitää päättää mitä sukupuolta sitten aikoo olla niin, miksi? Miksi ei saisi ottaa rusinoita pullasta ja elää virallisesti miehenä mutta synnyttää kuitenkin lasta kun siihen on biologinen mahdollisuus? Miten ketään voi ylipäätään noin mahdottomasti häiritä jonkun sukupuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se prosessi sinun mielestäsi päättyy? Miksi sinä olet mielestäsi oikea taho sanomaan milloin sukupuoltaan korjaavan ihmisen prosessi on valmis?
Itse en ymmärrä asiasta syntynyttä kohua, onhan tuo tavallaan "hauska" otsikko että mies on raskaana mutta sitten kun on lukenut jutun ja tietää mistä kyse niin.. Mitä sitten? Ei tuo asia kuulu kenellekään muulle eikä vaikuta meidän kenenkään elämään millään lailla. Olin jotenkin ihan hämmentynyt kun tästä(kin) oli tietty porukka ihan vauhkona ja huutavat suut väärällään että MIES EI VOI OLLA RASKAANA ULIULIULIIIII!!!!! Niinkun miksi :D Mitä se heille kuuluu kuka tässä maassa on raskaana ja mitä raskaana olevan henkkarissa lukee. Yksi perustelu joka toistuu oli että ei voi ottaa rusinoita pullasta ja pitää päättää mitä sukupuolta sitten aikoo olla niin, miksi? Miksi ei saisi ottaa rusinoita pullasta ja elää virallisesti miehenä mutta synnyttää kuitenkin lasta kun siihen on biologinen mahdollisuus? Miten ketään voi ylipäätään noin mahdottomasti häiritä jonkun sukupuoli?
Tämäpä se muakin ihmetyttää. Miten joku asia, joka ei omaa henkilökohtaista elämää kosketa millään lailla, eikä noin yleismaailmallisesti ole mitenkään hirveä asia (vrt. esim. terrorismi/rasismi/väkivalta yleensä, jotka ei omaa elämääni kosketa millään tavalla, mutta ovat silti ihan kaikilla mittareilla ikäviä asioita, joista ei seuraa mitään hyvää), voi herättää niin kamalasti pahaa mieltä. Samoin kuin samaa sukupuolta olevien avioliitto, transihmisten oikeudet yleensä, muusukupuolisuus jne. Miksi on niin suuri tarve tuomita ja kieltää, vaikka ne eivät ole mitenkään ihmiseltä itseltään pois. Miten voi niin helvetisti edes kiinnostaa, muuta kuin toki opetuksellisessa mielessä, että haluaa tietää asiasta lisää, että voi ymmärtää ilmiötä, mutta kun tarve tuntuu yleensä olla vain päästä sanomaan, kuinka hirveää se on. Niinku M I K S I??!
Mun puolestani hyvä heille, en voi muuta kuin toivoa hyvää.
Olen sitä mieltä, että kyseessä on nainen, jolla on miehen sosiaaliturvatunnus. Mies ei voi olla raskaana eikä synnyttää.
Miten muuten kyseinen miespariskunta olisi voinut hankkia yhteisen biologisen lapsen? Joskus halua saada lapsi on suurempi kuin sen vuoksi tuleva väliaikainen viivytys sukupuolenvaihtoprosessissa. Onnnea tuleville vanhemmille!
Vierailija kirjoitti:
Miten ne hormonihoidot vaikuttaa lapseen? Ei voi olla kovin terveellistä, vaikka ei raskauden aikana käyttäisikään.
Kuinka kehtaat edes kysyä noin harhaoppisia? Etkö ole lukenut vihapuhepoliisin twiittejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä se muakin ihmetyttää. Miten joku asia, joka ei omaa henkilökohtaista elämää kosketa millään lailla, eikä noin yleismaailmallisesti ole mitenkään hirveä asia (vrt. esim. terrorismi/rasismi/väkivalta yleensä, jotka ei omaa elämääni kosketa millään tavalla, mutta ovat silti ihan kaikilla mittareilla ikäviä asioita, joista ei seuraa mitään hyvää), voi herättää niin kamalasti pahaa mieltä. Samoin kuin samaa sukupuolta olevien avioliitto, transihmisten oikeudet yleensä, muusukupuolisuus jne. Miksi on niin suuri tarve tuomita ja kieltää, vaikka ne eivät ole mitenkään ihmiseltä itseltään pois. Miten voi niin helvetisti edes kiinnostaa, muuta kuin toki opetuksellisessa mielessä, että haluaa tietää asiasta lisää, että voi ymmärtää ilmiötä, mutta kun tarve tuntuu yleensä olla vain päästä sanomaan, kuinka hirveää se on. Niinku M I K S I??!
Mun puolestani hyvä heille, en voi muuta kuin toivoa hyvää.
Voin vastata omalta kohdaltani. Itse en ottaisi ikinä kantaa kenenkään henkilökohtaiseen elämään, uskon että sukupuolenvaihdokseen päätynyt on kulkenut pitkän vaikean tien ja elämä ei ole heille helppoa.
Mutta yleisellä tasolla, minua kiinnostaa ensinnäkin heti, kun jotain ns. uutta tapahtuu ja varsinkin jos sanotaan että ei tämä voi kiinnostaa ketään, haloo ihmisten yksityisasioita. Ok, niin onkin yksittäisten ihmisten kokemuksia ja elämänvalintoja, mutta kun ei näköjään ole rajaa sille mitkä kaikki ilmiöt kuuluu tähän samaan "vain ahdasmielisillä on tästä mitään kyseenalaistavia näkökulmia" kategoriaan, siihen tulee koko ajan uusia kuten nyt vaikka "muunsukupuoliset", niin joo, kyllä se herättää entisestään halua penkoa että mitä oikein tapahtuu. On paljon muitakin asioita, jotka on yksittäisten ihmisten asioita, mutta jotka kuitenkin ilmiönä välillisesti koskettavat laajemmin myös muita.
Esimerkiksi sukupuolen hämärtäminen edes puheen tasolla on yksi tällainen asia, totta kai sillä voi olla tulevaisuudessa vaikutuksia jotka muuttaa myös minun ja perheeni elämää, ja siksi haluaisin tietää ajoissa mistä on kyse.
Homoliittoja vastaan minulla ei ole mitään, tosin en tiedä miksi he haluaisi kirkossa välttämättä mennä naimisiin. Transsukupuolisia vastaan minulla ei ole mitään, kunhan transitioita ei aleta tehdä lapsille. Uskon että näissä ilmiöissä on yksilötasolla biologista pakottavaa taustaa mukana.
Mutta sitten vaikka muunsukupuolinen sikäli kuin se koettu sukupuoli ei asetu mies-nais-ulottuvuuteen (eli jompi kumpi tai siltä väliltä), niin sitä en kyllä pysty tukemaan enkä siis hyväksymään. Ketään en toki sen vuoksi sallisi syrjittävän, mutta ilmiönä en voi sitä pitää missään järkevyyden rajoissa. Ihmisellä ei voi olla kokemusta sukupuolesta joka ei määritelmällisesti ole sukupuoliakselilla (miesnainen). Ja jos tosissaan usea ihminen on sitä mieltä että pitää hyväksyä kaikki tai sitten vastustaa kaikkea, niin onhan se hurjaa. Kun puhutaan kuitenkin hyvin pienistä vähemmistöistä, jokainen näistä alaryhmistä on pieni, niin ilmiöiden tukijoiden täytyy silloin olla sellaisia joita heitäkään kaikki nämä ei henkilökohtaisesti koske. Mistä tiedän että he ajaa kenenkään etua tai että kokonaisuus on kenenkään hallinnassa? En mistään. Ja mitä enemmän pidetään meteliä eikä hyväksytä sitä että suurin osa ihmisistä on näiden ilmiöiden ulkopuolella ja että suuret massat hyväksyvät muutokset hitaasti, mitä enemmän tehdään kyseenalaistamisesta tabua, sitä enemmän alkaa kiinnostaa, että mitä tässä oikeastaan ajetaan. Jos on kyse todellisista ilmiöistä, niin ne ei häviä kyseenalaistamalla. Olisi kaikkien etu, jos asioista voisi puhua ilmiön tasolla avoimesti ja vapaasti, ilman syyttelyä.
Olen yksinkertaisesti hyvin onnellinen heidän puolestaan. On aina ihana asia kun lapsi saa syntyä toivottuna.
Fakta: Mies ei voi synnyttää.
Nyt on tehty virhe, että on annettu naiselle miehen henkilötunnus, kun tämä virhe korjataan, ei ole mitään ongelmaa. Ongelma on ainoastaan paperilla, ei missään muualla.
Ja jos halutaan vaihtaa sitä sukupuolta, niin prosessi on vietävä loppuun ennen kuin se henkilötunnus vaihdetaan. Nyt on vaihdettu ennen kuin se vaihdos on viety loppuun.
Tämän naisen henkilötunnus tulee pikimmiten palauttaa takaisin, mikä se oli alunperinkin.
Vähän on sellainen rusinat pullasta-fiilis. Ei halua elää naisena, nainen on hänelle väärä sukupuoli. Rahaa ja vaivaa palaa ehjän sukupuoli-identiteetin saamiseksi ja mieheksi tunnustamiseksi. Sitten kuitenkin haluaa synnyttää. Häh. Eikö se ole nimenomaan yhteiskunnassa naisellisuuden perikuva? Eikä perheenperustamiseen liittyvät kysymykset käyneet mielessä ennen vaihdosprosessin aloittamista? Olen hämmästynyt. Mahtaa olla kyseinen nainen/mies vielä hämmentyneempi.
Naaras kantaa ja synnyttää poikasia. Ainakin aika yleisesti. Ihmisillä varsinkin.
Pääasia kai että nämä miehet/naiset /henkilöt ovat hyviä, välittäviä ja läsnäolevia vanhempia.
Eipä tuo ole minun elämääni vaikuttamassa, että siinähän synnyttää.