Vinkkejä yötyön tekemiseen?
Valmistuin juuri hoitoalalle ja aloitan pian työssä, jossa on myös yövuoroja. En ole ikinä ennen tehnyt yötyötä, joten toivoisin vuorotyön konkareilta kokemuksia ja vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon.
Olen tosi innoissani tulevasta työstä enkä kaipaa mitään: "itsepähän ammattisi valitsit" -saarnaa tai "odota vaan, kyllä se hymy hyytyy" -settiä, vaan ihan oikeasti käytännön vinkkejä tilanteeseen, ettei ole ikinä tehnyt yötyötä ja kohta alkavassa työvuorolistassa on 3-4 yön putkia.
Kommentit (32)
Minäkin tarvisin vinkkejä, meen jo tänään yövuoroon -8 tunnin vuoroon.
En tosiaan oo koskaan tehny yövuoroo.
Vierailija kirjoitti:
muista pitää taukoja ja syödä ja juoda säännöllisesti. ja muista nukkua varastoon, ettet mene kylmiltään yövuoroon. ehkä kahvinjuonti auttaa myös, toiset juovat toisille se ei sovi.
niin tai näin, mukavaa yövuoroa sulle :)
Miten joku onnistuu valmistumaan hoitoalalle tekemättä edes harjoitteluaikana yhtää yövuoroa?
Kannattaa opetella se tapa, joka sopii itselle parhaiten. Joku valvoo edellisenä yönä mahdollisimman pitkään, ja tietenkin nukkuu päivällä pitkään ja joku toinen laittaa iltapäivällä yövaatteet päälle ja menee nukkumaan, niin ehtii nukkua "yöunet" ennen töihin menoa.
Lisää vinkkejä kehiin kokeneilta yötyöläisiltä! :)
Itse aloitan muutaman viikon päästä uuden työn jossa teen pelkkää yötä, aiempaa kokemusta yövuoroista ei ole. Mutta innolla odotan!
Sellasta oon miettinyt että kaanttaako yövuorossa syödä lämmin ateria? Vai ennemmin useammin ja pieniä juttuja? Mulla on fyysinen se työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muista pitää taukoja ja syödä ja juoda säännöllisesti. ja muista nukkua varastoon, ettet mene kylmiltään yövuoroon. ehkä kahvinjuonti auttaa myös, toiset juovat toisille se ei sovi.
Syömisen ja juomisen säännöllisyys on hyvä vinkki! Se auttaa jaksamaan. Tauot voi olla vähän mitä on... Tietysti lakisääteisesti pitäisi olla tietyt, mutta kyllä meillä ainakin välillä on sairaalassa sellaisia vuoroja, että koko ajan kello soi, eikä paljon ehdi ihan oikeasti taukoilemaan. Nopeeta syötävää ja juomapullo siis mukaan!
Tein pitkään 3-vuorotyötä, yövuoroihin en koskaan tottunut eli en saanut nukuttua riittävästi päivällä. Siksi en tehnyt kuin 1 yön kerrallaan. Seuraavan päivän ja illan olin zombina. Jos saat päivisin hyvin nukuttua, kannattaa tehdä vuoroja putkeen niin kuin sulla onkin. Jossain vaiheessa aamuyötä (hiljaisena hetkenä) iskee väsymys. Joko lähdet liikkeelle tai tauon aikana istahdat, nostat jalat ylös ja suljet silmäsi. En suosittele kahvin yletöntä juomista, sitten kun pitäisi nukkua ei uni tulekaan. Mutta päivällä pitää saada nukutuksi, muuten niistä yötöistä ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku onnistuu valmistumaan hoitoalalle tekemättä edes harjoitteluaikana yhtää yövuoroa?
Kannattaa opetella se tapa, joka sopii itselle parhaiten. Joku valvoo edellisenä yönä mahdollisimman pitkään, ja tietenkin nukkuu päivällä pitkään ja joku toinen laittaa iltapäivällä yövaatteet päälle ja menee nukkumaan, niin ehtii nukkua "yöunet" ennen töihin menoa.
Ehkä harjoittelijoille ei olla valmiita maksamaan kaikkia lisiä? Ja yövuoroissa on usein myös muutenkin vähemmän henkilökuntaa, joten perehdyttäminen on hankalaa tai sitten pitäisi ottaa lisätyöntekijä vuoroon, mikä on sitten taas jo melko kallista. Ehkä siksi harjoittelut on yleensä päivää ja iltaa?
Nuku tai lepää mahdollisimman paljon päivällä. Älä kuitenkaan stressaa ylipaljon jos et saa heti päivällä nukuttua tai rytmiä käännettyä. Muutaman yön jaksaa valvoa vähemmälläkin unella, sitten viimeistään 2 yön jälkeen yleensä saa päivälläkin pitkät unet nukuttua.
Yövuoroihin kannattaa ottaa paljon pieniä eväitä ja välipaloja. Niitä sitten tasaisin väliajoin mutustaa niin pysyy verensokeri tasaisena. Jos syö tosi ison ruuan kerrallaan niin se alkaa helposti väsyttämään. Meillä on välillä niin kiireisiä yövuoroja ettei meinaa tauoille ehtiä, niin otan välillä proteiinipatukan työpaidan taskuun.
Jos juot kahvia niin illasta ja alkuyöstä sitä kannattaa juoda paljon. Yövuoroissa tulee kuitenkin herkemmin vatsavaivoja joten varo ettet juo niin paljon että tulee närästystä tai vatsakipua. Energiajuomia juo osa myös. Kofeiinia kannattaa välttää klo 3-4 jälkeen että saa sitten aamulla unen päästä kiinni.
Jos yöt on todella rauhallisia, niin ota jotain luettavaa tai esim. käsitöitä mukaan. Jos on koulutehtäviä tms. niin rauhallisena yönä ehtii niitäkin tehdä.
Jos yöllä tulee pitkiä istumisia niin itsellä ainakin selkä kipeytyy tosi herkästi. Muista jaloitella usein ja venytellä tarvittaessa.
Ihan ensimmäiseksi pitää nukkumisen onnistuminen varmistaa. Eli kunnon pimennysverhot ja korvatulpat ovat ehdoton hankinta. Itse en syö yövuorojen aikana mitään, mutta sitten ennen nukkumaanmenoa syön normaalisti. Auttaa nukahtamista ja jaksamista työssä (eikä tule sitä yötyölihomista).
Tarvitsen työstä tulon jälkeen rauhoittumishetken ennen nukkumaanmenoa. Aikaisemmin katselin tv-sarjoja yms., mutta nyttemmin olen ymmärtänyt näyttöpäätteen vaikuttavan negatiivisesti unen laatuun. Siispä yötyöviikoilla televisio pois ja kirja tilalle. Jos unet jäävät vähäisiksi viikolla, on univelkaa pakko purkaa vapaapäivinä eli se ensimmäinen päivä kannattaa jättää aikataulultaan sellaiseksi, että saa koisia 12 tuntia putkeen. Sen jälkeen taas herätyskello käyttöön. Vuorotyössä aikataulutus on paljon tärkeämpää kuin säännöllisen työajan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuku tai lepää mahdollisimman paljon päivällä. Älä kuitenkaan stressaa ylipaljon jos et saa heti päivällä nukuttua tai rytmiä käännettyä. Muutaman yön jaksaa valvoa vähemmälläkin unella, sitten viimeistään 2 yön jälkeen yleensä saa päivälläkin pitkät unet nukuttua.
Yövuoroihin kannattaa ottaa paljon pieniä eväitä ja välipaloja. Niitä sitten tasaisin väliajoin mutustaa niin pysyy verensokeri tasaisena. Jos syö tosi ison ruuan kerrallaan niin se alkaa helposti väsyttämään. Meillä on välillä niin kiireisiä yövuoroja ettei meinaa tauoille ehtiä, niin otan välillä proteiinipatukan työpaidan taskuun.
Jos juot kahvia niin illasta ja alkuyöstä sitä kannattaa juoda paljon. Yövuoroissa tulee kuitenkin herkemmin vatsavaivoja joten varo ettet juo niin paljon että tulee närästystä tai vatsakipua. Energiajuomia juo osa myös. Kofeiinia kannattaa välttää klo 3-4 jälkeen että saa sitten aamulla unen päästä kiinni.
Jos yöt on todella rauhallisia, niin ota jotain luettavaa tai esim. käsitöitä mukaan. Jos on koulutehtäviä tms. niin rauhallisena yönä ehtii niitäkin tehdä.
Jos yöllä tulee pitkiä istumisia niin itsellä ainakin selkä kipeytyy tosi herkästi. Muista jaloitella usein ja venytellä tarvittaessa.
Kiitos kattavista vinkeistä! Näitä lisää :)
Ap
Niin ja ota vesipullo mukaan!! Jostain syystä öisin tulee jossain vaiheessa ihan tajuton jano :D
Kahvia ei muuten kannata yövuorossa juoda tai piristeitä muutenkaan. Paitsi jos tekee jonkun yksittäisen yövuoron, mutta säännöllisessä pidempään jatkumisessa yövalvomisessa oleellista on saada oma kroppa ja aivot tottumaan siihen, että yöllä ollaan hereillä ja päivällä nukutaan. Siis ei piristeillä vaan biologialla. Kofeiini vaikuttaa uneen vielä useita tunteja sen nauttimisen jälkeen eli jos 03:00 juot kupin kahvia, niin 07:00 voi olla vaikea nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää vinkkejä kehiin kokeneilta yötyöläisiltä! :)
Itse aloitan muutaman viikon päästä uuden työn jossa teen pelkkää yötä, aiempaa kokemusta yövuoroista ei ole. Mutta innolla odotan!
Sellasta oon miettinyt että kaanttaako yövuorossa syödä lämmin ateria? Vai ennemmin useammin ja pieniä juttuja? Mulla on fyysinen se työ.
Mä tein melkein vuoden pelkkää yövuoroa.
Mun rytmi meni niin, että töistä suoraan nukkumaan, 8-9 tuntia unta palloon ja sen jälkeen normaalia arkea, kunnes illalla taas töihin.
Normaalisti söin työvuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömisen ja juomisen säännöllisyys on hyvä vinkki! Se auttaa jaksamaan. Tauot voi olla vähän mitä on... Tietysti lakisääteisesti pitäisi olla tietyt, mutta kyllä meillä ainakin välillä on sairaalassa sellaisia vuoroja, että koko ajan kello soi, eikä paljon ehdi ihan oikeasti taukoilemaan. Nopeeta syötävää ja juomapullo siis mukaan!
Tein aikoinaan komivuorotyötä vanhusten osastolla. olin nuori ja yöt meni mukavasti. muista pitää lakisääteiset tauot, se tukee sekä sinun jaksamista että potilaiden, autathan heitä myös pitämällä itsestäsi huolta.
Kyllähän se aamulla jo minua 7 aikaan väsytti valvottu yö, mutta oli mukava lähteä sitten kotiin nukkumaan ,kun työkaverit tuli aamuvuoroon ja toivotti yökölle hyviä öitä! :)
Vältä asennetta, ehdin tehdä sitä ja tätä, ei minua väsytä. Kannattaa levätä kunnolla edeltävänä päivänä.
Vuorotyön rasittavuus ilmenee pitkän ajan kuluttua.
Tein aina näin, ateria ennen puoltayötä, koska sopi vatsalle. Loppuyönä korkeintaan kahvit.
Väsyneenä paleltaa, ota villatakki ja pitkävartiset sukat.
Vinkit tosiaan vähän vaihtelee sen mukaan tekeekö pelkkää yötä vai yövuoroja osana kolmivuorotyötä. Kolmivuorotyössä se rytmin kääntäminen vuorojen vaihtuessa on hankalaa.
Yöputken päättyessä yritän aina vikana aamuna pakottaa itseni hereille puolen päivän tienoilla, että saan sitten seuraavana yönä paremmin unta ja näin käännettyä rytmin normaaliin päivärytmiin. Jos pystyt itse suunnittelee vuoroja niin aina yövuorojen jälkeen vähintään 2 vapaapäivää ja sitten itse ainakin teen mielummin pari iltavuoroa ettei heti tarvii herätä aamuvuoroon yövuororytmin jälkeen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä harjoittelijoille ei olla valmiita maksamaan kaikkia lisiä? Ja yövuoroissa on usein myös muutenkin vähemmän henkilökuntaa, joten perehdyttäminen on hankalaa tai sitten pitäisi ottaa lisätyöntekijä vuoroon, mikä on sitten taas jo melko kallista. Ehkä siksi harjoittelut on yleensä päivää ja iltaa?
Ei hoitoalalla makseta harjoittelusta palkkaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän hoitotyön opiskelijat saa palkkaa !!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä vinkki, mutta kannattaa tarkistaa onko luvallista. Yhdellä työpaikalla oman kännykän käyttö, netin käyttö, kirjan lukeminen ym sanktioiden uhalla kielletty vaikka sattuisikin ns rauhallinen yö. Mutta tällaisia työpaikkoja ei toivottavasti enempää.
Yövuorot on parhaita, jos saa nukkua päivällä rauhassa.